Fråga till er som drevat ner era sportbågar...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Sittar i tankarna att dreva ner min K7:a och frågar er som redan gjort det...hur blev det och hur mycket dreva ni ner?

Blev de märkbart rappare?...och hur mycket minskade topphastigheten
 
Last edited:
Sittar i tankarna att dreva ner min K7:a och frågar er som redan gjort det...hur blev det och hur mycket dreva ni ner?

Blev de märkbart rappare?...och hur mycket minskade toppeffekten


Rätta mig om jag har fel, men effekten minskar väl inte för att man drevar om. Däremot minskar toppfarten om du drevar ner (samt att du ligger på högre varv vid samma fart och växel som tidigare) och hur stor skillnaden blir beror på hur mycket du drevar ner.
 
Rätta mig om jag har fel, men effekten minskar väl inte för att man drevar om.

svar: självfallet menade jag toppeffekten

Däremot minskar toppfarten om du drevar ner (samt att du ligger på högre varv vid samma fart och växel som tidigare) och hur stor skillnaden blir beror på hur mycket du drevar ner.

svar: Det var frågan till de som hade gjort detta!! ...hur mycket de drevat ner och hur de tyckte det blev
 
Sittar i tankarna att dreva ner min K7:a och frågar er som redan gjort det...hur blev det och hur mycket dreva ni ner?

Blev de märkbart rappare?...och hur mycket minskade toppeffekten

Ska du stunta med hojen, skall du köra bana eller bara gata?
Misstänker att det är gata som gäller, är du missnöjd med accelerationen eller vill du få upp hojen på bakhjulet på högre växlar...? :confused:

Känns onödigt om du inte är missnöjd med någonting, misstänker att det är bra med pulver i din hoj som det är. :va

För att svara på din fråga så märkte jag stor skillnad på min r6a som drevades för acceleration och toppa ur precis innan inbromsningen på torpet, var stor skillnad mot orginal...

Mvh, Jens D.

EDIT: det går även att räkna ut en teoretisk toppfart med en viss utväxling (läs drevning), finns tillgängliga formler lite här och var på internet.
 
Last edited:
Ska du stunta med hojen, skall du köra bana eller bara gata?
Misstänker att det är gata som gäller, är du missnöjd med accelerationen eller vill du få upp hojen på bakhjulet på högre växlar...? :confused:

Känns onödigt om du inte är missnöjd med någonting, misstänker att det är bra med pulver i din hoj som det är. :va

För att svara på din fråga så märkte jag stor skillnad på min r6a som drevades för acceleration och toppa ur precis innan inbromsningen på torpet, var stor skillnad mot orginal...

Mvh, Jens D.

EDIT: det går även att räkna ut en teoretisk toppfart med en viss utväxling (läs drevning), finns tillgängliga formler lite här och var på internet.

Äntligen någon med bra frågor..

Jo, det gäller vanlig gatkörning och tanken är att lättare ta upp den på högre växlar som du sa..

Hur mycket dreva du ner då?
 
svar: självfallet menade jag toppeffekten

Jaha... men effektkurvan i förhållande till varvtal blir samma. Således blir även den maximala effekten samma...

Däremot ändras topphastigheten.
 
Sorry man..jag är dum i huvet. Skrev fel 2 ggr i rad..menade topphastighet

Ja du, det är livsfarligt att skriva fel här, man blir påminnd fort som attan.
Jag kör bara gata och har drevat en kugg fram, det optimala är väl att dreva bak som jag förstår och vid nästa drivpaketsbyte skall jag beställa -1fram +2bak på extradrev, det blir roligare även om man letar efter 7:ans växel ibland.
 
Nu tror jag inte att du bryr dig så mycket i och med att du vill kunna stegra men ju mindre framdrev du har desto mer slits kedjan då kedjan får snurra fortare för att behålla samma hastighet som med tidigare drev.
 
Jag kör med 15 framdrev i stället för 16. Mycket trevligare hoj så. Att kedjan slits snabbare tror jag inte blir särskilt märkbart.
 
Nu tror jag inte att du bryr dig så mycket i och med att du vill kunna stegra men ju mindre framdrev du har desto mer slits kedjan då kedjan får snurra fortare för att behålla samma hastighet som med tidigare drev.

Vilket stämmer,

Betydligt sundare är att byta bakdrev till större.

Dock, brukar det vara relaterat till pris/kostnad/arbete vad som görs...
 
Nu tror jag inte att du bryr dig så mycket i och med att du vill kunna stegra men ju mindre framdrev du har desto mer slits kedjan då kedjan får snurra fortare för att behålla samma hastighet som med tidigare drev.
Tänker du inte lite fel nu? Kedjan snurrar väl lika fort men framdrevet får snurra lite snabbare bara... och att kedejsläpan nöts lite mer. Byter man till större bak däremot så får den snurra snabbare.
 
på min 600 kör jag 52 bak (44 original) och den är sjukt kul att köra på en kurvig bana (bogesund) men varvstopp 6:an slår i lite för tidigt på långrakan. på bulten är den på tok för myckte dravat men som sagt på boggan och i stan är den perfekt. tyvärr är det för jobbigt att köra till jobbet i 12000 varv men det löste jag genom att köpa en 929 och köra original. den hojjen tycker jag är sjukt slö jämfört med sexhundran, men går bra när man kommit upp i fart men jag rider hellre på en ponny än att rejsa på den på bogesund.
att dreva upp 6 kugg bak är som att köpa en hoj som känns 50% lättare och tiomaljarder gånger starkare men det har sina nackdelar på transportsträckorna
 
Tänker du inte lite fel nu? Kedjan snurrar väl lika fort men framdrevet får snurra lite snabbare bara... och att kedejsläpan nöts lite mer. Byter man till större bak däremot så får den snurra snabbare.

Njae,
Har mer att göra med diametern o moment det drar igenom (kedjan jobbar mer pga "böjer" sig mer.
 
När jag köpte min sp1 så hade dom drevat ner den 2 kugg fram men då visade den helt fel hastighet. När jag körde som mätaren visade 120 så var det egentligen 100 och då kan du tänka dig hur det är när man kör över 200. Då brukar det vara lite diff i alla fall. Jag tyckte i alla fall att min gatcykel blev bättre med rätt hastighet och drev. Det är då bättre att peppa dom med lite annat godis om inte effekten räcker till. Lite annorlunda på min racehoj, då får det anpassas lite efter varvtal istället då du inte har tid att se på hastighetmätaren.
 
Ducati 749, drevat om från 14/39 till 14/42, mest för bankörning. Topphastighet gick från ~275 till 260 (varvstopp nu), och ja, GPS mätt. Få banor i svedala jag hann upp i topphastighet på förut, nu är accet märkbart bättre och vi får se vad vi hinner upp i på banorna i sommar :)

Hojen blev mycket roligar att köra, bättre gasrespons och kontroll, även inne i stan.

Drevningen på de flesta sporthojjar är nog tyvärr inte gjord för bästa köregenskaper utan anpassad för att de skall klara av bullerkraven så jag kan rekommendera omdrevning om man nu inte använder svänghojjen som landsvägslok och bara ligger i 200+ på någon E-väg hela tiden.

Tror nog det här ger mest på 600/749 och kanske inte så mycket på literhojjarna för oss vanliga dödliga.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top