Fråga till Anders Brink eller anna guru på forumet.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Det kanske bara är inbillning men jag tycker mig märka att min motor går något varmare på Shells 99 oktaniga V-power. Kan det vara så att tillsatserna gör att bränslet brinner "varmare"? Eller kan det vara så att soppan i sin iver att göra rent gör FÖR rent och därmed så ökar friktionen något? Hur som helst så ställer jag frågorna:

Brinner 99 oktan hetare än 95 oktan?
Kan tillsatserna göra att det blir "för" rent?

Guran bor i Bengalen. :hihi

98 förbränns inte hetare än 95, inte heller långsammare eller snabbare. Energimässigt är de i det närmaste identiska. Förmågan att självantända är det enda som skiljer, förrutom priset.

Det är nog bara du som ger på lite mer för att testa 99-oktanen.

Om en hoj går bra, dvs utan att spika, på 95 kommer den inte gå bättre på 98 lr 99.
Ökar du kompet eller flyttar fram tändningen kan den börja spika och du måste gå upp i oktan. Hojen går bättre men inte pga soppan.

Varmare pga 99, nej.

Hej! Alltså, inte för att vara oförskämd, möjligen okunnig:

Har inte sånna där XYZR-maskiner vätskekylning och termostat? Om du noterar högre vattentemp med V-power så tänk på att hälla den i tanken nästa gång istället för i kylaren :D

OH- skrev:
Hej! Alltså, inte för att vara oförskämd, möjligen okunnig:

Har inte sånna där XYZR-maskiner vätskekylning och termostat? Om du noterar högre vattentemp med V-power så tänk på att hälla den i tanken nästa gång istället för i kylaren :D

Bensin i tanken :confused: Där har jag alltid slagit i nitrometan, jag tycker att hojen går lite bättre då :tungan

Jog trodde att V-power stod för Vatten-power, dvs mycket bättre kylning, som på ett kärnkraftverk typ :rolleyes: ,så V-powern har jag slagit i kylaren.

Last edited:
måste hålla med ingen skillnad i effect om inte tändning e moddad.
99an innehåller inspruts rening vilket jag inte tror är bra i längden iom att alla andra tillverkare av den produkten rekomenderar typ att det används 1 gång per halvår.

så att betala extra för den soppan är helt meningslöst köp lite insprutscleaning om du har insprut på hojen

Vad kör du på för bränsle normalt? BF95?
BF95 innehåller ju 5% Etanol och Etanol brinner ju svalare. V-power 99 innehåller inge Etanol.

Om man nu möjligt kan se skillnad på temp med 5% Etanol, men det va enda eventuella förklaringen jag kunde komma på.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år