Fråga?slipon,bolton

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Undrar vilket som passar bäst till en gsxr 1000 k4a....
Ljudmässigt alltså!!!!
UTSEENDEMÄSSIGT är väl yochi trioval oslagbart men så dyrt.....
Och vart man kan beställa olika exempel på hemsidor hittar inte...
Tex micron
Vilka har ni haft nöjd eller missnöjd!!!!

Patrik

Hade best ett Micron slip on till en gsx r 1000 (01)men pga av diverse leveransproblem (Duell som inte levererade till butiken, väntade 2,5 månad! :mad: ) så blev det istället ett bolt on. Snyggt, enkelt att montera av vid bankörning etc MEN det låter inte lika mycket som slip on:et. Gav 4-5 hk obänkad.

Så ljudmässigt minus ang Micron bolt on.
Micron är dyrt :brinnerup, har för mig att jag gav runt 4000. Leo Vince är bra ljudmässigt (bäst i test, bike) och betydligt billigare men ger inte lika mycket effekt (1-2hk obänkad enligt testet)

Bifogat

• bolt on.JPG
    bolt on.JPG
    60.1 KB · Visningar: 62
  • våran hoj.JPG
    våran hoj.JPG
    121.5 KB · Visningar: 69
Last edited:
2fast4hjo skrev:
MEN det låter inte lika mycket som slip on:et.

???
Bolt-on skruvas fast, slip-on har ett mellanrör som spänns fast.
Ska inte vara någon ljudskillnad.

Tror snarare att du fått en e-märkt dämpare, dvs där sitter ett extra slutrör precis i utblåset.

2fast4hjo skrev:
Gav 4-5 hk obänkad.

Så ljudmässigt minus ang Micron bolt on.

Micron är dyrt :brinnerup, har för mig att jag gav runt 4000. Leo Vince är bra ljudmässigt (bäst i test, bike) och betydligt billigare men ger inte lika mycket effekt (1-2hk obänkad enligt testet)

Hur menar du nu? Hur vet de hur mycket effektökning det blev om de ej bänkade före och efter montering? Eller gick de på vad tillverkaren angav?

majtii skrev:
???
Bolt-on skruvas fast, slip-on har ett mellanrör som spänns fast.
Ska inte vara någon ljudskillnad.

Tror snarare att du fått en e-märkt dämpare, dvs där sitter ett extra slutrör precis i utblåset.

Bolt on:et låter mindre jämfört med kompisars micron slip on på likadan hoj men ljudet är mer än godkänt jämfört med andra system, undantag Leo Vince som jag personligen tycker låter bäst. Låter det vara osagt om det är en e-märkt dämpare, får kolla upp det närmare i sådana fall. Alltid lär man sig ngt nytt.

:tummenupp

fogerty skrev:
Hur menar du nu? Hur vet de hur mycket effektökning det blev om de ej bänkade före och efter montering? Eller gick de på vad tillverkaren angav?

I testet bänkade de före och efter. Det var en 01 som testades..* tänkte skriva ner vad som stod exakt, hur det utfördes etc men tidningen är på vilospår*

Trådstartaren: kan pm:a dig det när jag finner det om du vill. Mycket intressant läsning.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...