Fråga: Plattskärm med TV

DR_Gonzo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
Kronans
Sitter och funderar på om man skulle inhandla en plattskärm med TV-tuner i. Är det nån som har lite inside info om sånna? Den ska primärt användas som skärm och inte TV. Jag vill heller inte ha ett tv kort till datorn för jag vill inte ha den på hela tiden då man kollar på tv.

Jag fattar inte varför de flesta inte finns med pivot funktion. Kan nån svara på det? Det vill man ju ha.

Sen har jag sett att man använder både dvi och vga på platt tv men dom kostar ju en hel förmögenhet jämfört med en skärm. Vad är det för skillnad på skärmar och tv igentligen?

Finns det nån annan lösning? Kan man köpa en "aktiv"-tvtuner löst till skärmen. jag är helt borta när det gäller sånna här grejer så ni får ha lite överseende med min inkompitens.

DR_Gonzo skrev:
2575641 Sitter och funderar på om man skulle inhandla en plattskärm med TV-tuner i. Är det nån som har lite inside info om sånna? Den ska primärt användas som skärm och inte TV. Jag vill heller inte ha ett tv kort till datorn för jag vill inte ha den på hela tiden då man kollar på tv.

Jag fattar inte varför de flesta inte finns med pivot funktion. Kan nån svara
på det? Det vill man ju ha.

Sen har jag sett att man använder både dvi och vga på platt tv men dom kostar ju en hel förmögenhet jämfört med en skärm. Vad är det för skillnad på skärmar och tv igentligen?

Finns det nån annan lösning? Kan man köpa en "aktiv"-tvtuner löst till skärmen. jag är helt borta när det gäller sånna här grejer så ni får ha lite överseende med min inkompitens.

Problemet är att en skärm med inbyggd analogmottagre bara funkar nåt år till, en skärm med inbyggd digitalmottagare har sällan/aldrig inbyggd kortläsare så då får du bara gratiskanalerna.
Ska du koppla skärmen till kabeltv behöver du dessutom en inbyggd analogmottagare, eftersom signalen från väggen är analog, alternativt en comhembox, men då måste skärmen ha scartingång (jag tror att det finns en box med analog-ut med vanlig koax-kabel)

Sammanfattningsvis är det en jävla röra just nu, jag kommer tex inte att köpa en platt-tv som inte har inbyggd digitalmottagare MED kortläsare (för både marksänd och satelit), då jag anser att det i dagsläget är att kasta pengar i sjön, men nu bor jag i ett hus med kabeltv som kräver att tvn har analogmottagare, dessutom har jag parabol vilket innebär att jag skulle kunna klara mig utan separat box för det om den var inbyggd, alternativt skulle jag klara mig utan inbyggd mottagare eftersom jag redan har separat box...

Fattar du röran?

Edit: Vi pratar nu om en DATORSKÄRM med inbyggd TV-tuner.

:va
Allstå... jag har ju kabel tv nu.

Ska du koppla skärmen till kabeltv behöver du dessutom en inbyggd analogmottagare, eftersom signalen från väggen är analog
(Är det inte lixom det som är tv-tuner?)

Har inte alla boxar koax-utgång? :va

Det verkar ju finnas S-video ingångar på de flesta skärmarna. Då klarar man sej väl utan scart?

Viken jävla soppa... jag tappade helt lusten nu.... men tack för svar.

Last edited:
DR_Gonzo skrev:
2577020 Edit: Vi pratar nu om en DATORSKÄRM med inbyggd TV-tuner.

Allstå... jag har ju kabel tv nu.

(Är det inte lixom det som är tv-tuner?)

Har inte alla boxar koax-utgång? :va

Det verkar ju finnas S-video ingångar på de flesta skärmarna. Då klarar man sej väl utan scart?

Viken jävla soppa... jag tappade helt lusten nu.... men tack för svar.

Det blev lite virrigt i mitt svar, lite grann för att illustrera soppan.
Ska du koppla en sladd från tv uttaget i väggen till din skärm, och bara se grundutbudet så måste skärmen ha en inbyggd tuner/analogmottagare.

MEN, då kan du inte ta skärmen med dig, ansluta en antenn och se tv, eftersom dom analoga utsändningarna försvinner.

Du skulle kunna ta med dig skärmen, ansluta en antenn och se tv om den hade en inbyggd tuner/digitalmottagare.

Dock bara dom kanaler som är gratis (1,2,4 kunskapskanalen och lite till, INTE Eurosport, Discovery och dom andra)

För att kunna göra det måste skärmen utöver en tuner/digitalmottagare innehålla en sk conax-modul alltså en kortläsare/avkodare för programkort.

Om du då vill se det som tas emot med parabolantenn, då måste du på något sätt koppla scart ut från parabolens digitalmottagare till någon av skärmens ingångar.

Det finns, min son har en 20" LCD tv som även funkar som datorskärm.
Den klarar allt som en vanlig tv med analogmottagare klarar.
Dom analoga sändningarna försvinner snart, så om vi då ska ha den som husvagns-TV måste vi ändå haen separat digitalbox att koppla till den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg