Fråga om villkor. Arbetsförmedlingen.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Var Hos en potentiell arbetsgivare i onsdags.

För tillfället kunde han inte erbjuda mig en anställning helt och hållet,
Så vi började diskutera det här systemet som arbetsförmedlingen har, där dom kan betala en viss procent av min lön till en början.

Vi kom överens om att jag skulle kolla upp villkoren.

Jag har varit inskriven på abf sedan februari 2011.
Jobbade i en 3 månaders period nu i somras bara.

Ringde upp min handläggare på abf o förklarade läget.
Då säger han att jag måste vara arbetslös i 6 månader innan jag kan använda mig av deras "nystartsjobb bidrag".

Vafan? Så bara för att jag jobbade i 3 månader så är jag körd?

Jag kan få jobbet inom en vecka, men jag måste alltså vara arbetslös i 4 månader till? Jag som trodde att abf var till för att hjälpa folk komma ut i arbetslivet.

Det här måste jag väl kunna överklaga för fan? Jag gick ju 1 1/2 år som arbetslös innan denna sommaren!

Blir så mentalt utmattad av att konstant behöva bli våldtagen av alla paragrafer.

Jag är inte så insatt i alla regler men jag skulle inte bli förvånad om det är så..
För några år sedan var jag i en sits där jag skulle tjäna på att tacka nej till ett potentiellt jobb, mot om jag skulle fortsatt vara arbetslös..
Så tyvärr är inte arbetsförmedlingen riktigt vettig alla gånger..

Hoppas någon annan kan svara exakt på hur det är.

En väldigt seriös arbetsgivare, som ville ge mig ett jobb trots att det inte fanns ledig plats.

Varför kan inte arbetsgivaren anställa dig ? För i min värld så är bidragsarbetarna enbart tillfälligt för arbetsgivarna och de tjänar pengar på både dig och arbetsförmedlingen. Sen när de inte betalar bidrag mer så blir många ändå arbetslösa.

Vem kan anställas med ett nystartsjobb?
Villkoret för att arbetsgivaren ska få anställa en person med ett nystartsjobb är att han eller hon under en ramtid om femton månader, i minst tolv månader (för en person som vid årets ingång inte fyllt 26 år gäller att personen under en ramtid om nio månader, i minst sex månader) på heltid har:
1. varit arbetslös,
2. deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program,
3. fått ekonomiskt bistånd (socialbidrag),
4. fått sjukpenning, rehabiliteringspenning, sjuk- eller aktivitetsersättning eller
5. varit anställd hos Samhall.

Saxat från http://www.regeringen.se/sb/d/13076, så har du jobbat 3månader o inte en dag över så borde du vara berättigad.

Då jävlar ska jag ruska skiten ur min kära arbetsförmedlare på måndag.

Varför kan inte arbetsgivaren anställa dig ? För i min värld så är bidragsarbetarna enbart tillfälligt för arbetsgivarna och de tjänar pengar på både dig och arbetsförmedlingen. Sen när de inte betalar bidrag mer så blir många ändå arbetslösa.

Bryrmigometern gav inget utslag hos mig.
Då har man åtminstone jobbat den tiden och har därmed lättare att få ett nytt jobb.

En anställd kostar nästan lika mycket som den anställde får ut i lön i skatter och avgifter..

Har man inte full täckning på någon eller anser sig behöva lära upp en ny arbetstagare så kan det vara gött att få lite lindrigare på utgiftskontot iaf en tid..

Sedan finns det ju dem som vrålfuskar med. Dock sällsynt. De är på hugget skattmasen

Vem kan anställas med ett nystartsjobb?
Villkoret för att arbetsgivaren ska få anställa en person med ett nystartsjobb är att han eller hon under en ramtid om femton månader, i minst tolv månader (för en person som vid årets ingång inte fyllt 26 år gäller att personen under en ramtid om nio månader, i minst sex månader) på heltid har:
1. varit arbetslös,
2. deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program,
3. fått ekonomiskt bistånd (socialbidrag),
4. fått sjukpenning, rehabiliteringspenning, sjuk- eller aktivitetsersättning eller
5. varit anställd hos Samhall.

Saxat från http://www.regeringen.se/sb/d/13076, så har du jobbat 3månader o inte en dag över så borde du vara berättigad.

Helt riktigt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...