Fråga om uppkörning.

Okej. I rondeller måste du blinka vid infart om ska höger eller vänster. Vid utfart ur rondellen blinkar du höger. Eco-driving, detta fina påfund, betyder att du ska varva så mycket som behövs för styrfart, men inte mer (rätt växel viktigt alltså) samt hellre motorbromsa än broms-bromsa. Visa bromsberedskap vid minsta anledning, både hand och fot. Visa att du kollar backspeglar genom att synligt vrida på huvudet. Kolla alltid över axeln vid sväng. Spårval i kurvor på landsväg viktigt. Vid S-kurva kör du enligt principen "rakast möjliga spår". Allmänt sett ligger du strax vänster om mitten på din körbana, ungefär där en bils vänstra hjul skulle vara. Detta är viktigt för att synas och signalera att bakomliggande bilar inte kan köra om i samma fil, vilket de väldigt gärna gör annars. Stopp-start i backe sker genom blinka-koppla-stanna-handbroms-växla-fotbroms-kolla-blinka-kör iväg. Vid bromsprovet vill de att du bromsar med både hand och fot.

Har jag glömt nåt?:va

Fel. Förr skulle man betrakta en cirkulationsplats som en korsning och ge tecken åt det håll man ska åka innan man åker in i cirkulationsplatsen. Det är ändrat sedan ganska många år och man ska nu se cirkulationsplatsen som en enkelriktad väg där man ska ge tecken vid körfältsbyten eller andra sidledsförflyttningar, alltså höger när man ska ut ur cirkulationsplatsen.

Det gamla sättet var bättre.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

sɐəɹpuɐ;5995389 skrev:
Fel. Förr skulle man betrakta en cirkulationsplats som en korsning och ge tecken åt det håll man ska åka innan man åker in i cirkulationsplatsen. Det är ändrat sedan ganska många år och man ska nu se cirkulationsplatsen som en enkelriktad väg där man ska ge tecken vid körfältsbyten eller andra sidledsförflyttningar, alltså höger när man ska ut ur cirkulationsplatsen.

Det gamla sättet var bättre.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf
Rättad. Jag lärde mig för två år sen att det är så man gör, men jag kan ha glömt att körskoleläraren la till "det behövs inte men det är bra att vara tydligt".

Men för himmelen... varför skulle man inte få köra in i en återvändsgränd?
Skylten som säger att det är en återvändsgränd är ju en informationsskylt som berättar för dig att vägen inte leder någonstans.
Så om du inte har något ärende på vägen så kan det på sin höjd anses som onödigt att köra in på den.

Inspektören kommer inte att lura dig till att bryta mot någon regel. Han/hon kommer t ex inte be dig svänga in på en enkelriktad gata eller bryta mot något annat förbud.

Den han/hon kan göra är att t ex be dig "att vända på första bästa ställe" men det är du som bestämmer var detta sker. Kör du då in mot enkelriktat eller mot annat förbud, ja då är det game over.

Inspektören kommer inte att lura dig till att bryta mot någon regel. Han/hon kommer t ex inte be dig svänga in på en enkelriktad gata eller bryta mot något annat förbud.

Den han/hon kan göra är att t ex be dig "att vända på första bästa ställe" men det är du som bestämmer var detta sker. Kör du då in mot enkelriktat eller mot annat förbud, ja då är det game over.

De har blivit snällare sen jag tog bilkortet. Då försökte de lura in en mot enkelriktat och liknande. Första uppkörningen med bil misslyckades jag med för att uppkörningsförrättaren lurade in mig på en väg där man det inte fanns någon förbudsskyltning från det hållet vi kom, men som inte var tillåten att köra på, tydligen. :zpy

Men sålänge man håller sig till trafikreglerna, kommer ihåg att stänga av blinkers och ser någorlunda ut att veta vad man gör på hojen så borde man klara sig.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...