Fråga om underhållsskyldighet vid skilsmässa.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Diskuterade med en kompis igår ang skillsmässa och ev. underhåll till/för barn. Dom skall nämligen skilja sig och har en gemensam son. Han tjänar normalt. Hon lite och ingenting, sjukkassa och nåt annat bidrag men ingen riktig inkomst.
Dom skall ha delad vårdnad om sonen. Jag hävdar att han kan bli underhållskyldig iom att hon har så dålig inkomst, han hävdar tvärtom.
Har för mig att barnet ska ha någorlunda lika levnadsstandrad var han än bor, hos mamman eller pappan.

Tänkte att om nån på detta forum är insatt i reglerna kan förklara lite snabbt. Vem har rätt? Jag? Han?

Han har rätt du har fel! Har dom barnet lika mycket båda två är inte han skyldig en enda krona!

Så som jag förstått det är det som du säger. Barnet skall kunna ha samma levnadsstandard på båda ställen om barnet bor 50/50.

Så tjänar den ena 100k i månaden och den andra 20k lär den ena får pengar av den andra.

Edit: Lyssna inte på mig. Hade tydligen fel.

En detalj är att "vårdnaden" inte spelar nån roll i sammanhanget. Det är fördelningen av var barnet bor som blir avgörande.

T509 har rätt. Om vårdnaden glider över mer åt nåt håll så blir den som har barnet/barnen mindre underhållsskyldig. Det går efter en tariff baserad på umgängestid/inkomst. Dock finns ett maxbelopp. Reglerna finns utförligt på försäkringskassans hemsida.

Har själv haft delad vårdnad 50/50 i många år och man behöver inte betala något underhållsbidrag. Glöm inte att barnbidraget även skall delas lika egentligen... Många mödrar ser det som sin inkomst. Som min dotters mor... Jag har dock aldrig orkat tjaffsa om den biten så hon har fått det i alla år... Har alltid strävat efter en bra relation med mamman för min dotters skull. Vilket är det viktigaste...

Har själv haft delad vårdnad 50/50 i många år och man behöver inte betala något underhållsbidrag. Glöm inte att barnbidraget även skall delas lika egentligen... Många mödrar ser det som sin inkomst. Som min dotters mor... Jag har dock aldrig orkat tjaffsa om den biten så hon har fått det i alla år... Har alltid strävat efter en bra relation med mamman för min dotters skull. Vilket är det viktigaste...

Precis, tjafsa aldrig om pengar, låt dom "sno åt sig" och känna att dom har lyckats lura till sig lite stålar så kanske dom bråkar mindre om bagateller istället.

Det tjänar barnen på.

Nej, att en förälder skulle behöva betala mer för att barnet ska kunna åtnjuta samma levnadsstandard är ytterst ovanligt i Sverige.
Däremot kan den förälder som tjänar mer dömas att bidra mer till kostnader för t ex glasögon, försäkringar, kläder, men det har inget med att jämna ut levnadsstandard att göra. Och det gäller då man inte har barnet 50-50. Har man barnet halva tiden räknas det som att var och en bär sina egna kostnader.

Vad reglerna än säger. Nog måste väl den mer bemedlade föräldern anse att det är rätt att skjuta till pengar till sitt barn så att det kan ha en dräglig tillvaro hos sin mindre bemedlade förälder? Om vi nu endast bara diskuterar ekonomiska faktorer och lämnar känslorna utanför där svek, hämnd och annat ingår.

Är det inte bättre att den som inte har jobb skaffar ett sådant istället för att surfa på den andra.

Är det inte bättre att den som inte har jobb skaffar ett sådant istället för att surfa på den andra.

Nu "surfar" hon ju på sjukkassa den lilla lyxliraren... Fast alla vet ju att alla sjukskrivna bara fuskar och med den vetskapen borde man ju se till att hon tar sig i kragen och skaffar jobb.

Ok...bara att erkänna att jag hade fel då?. Kollade på f-kassan och det jag hade blandat ihop var att man kunde söka underhållsstöd..om man hade stora inkomstskillnader.

Men tack för svaren...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form