fråga om toppfart/luftmotstånd

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Frågan gällde vad som händer med en hoj i toppfart. Vad begränsar en hoj i toppfart från att gå ännu fortare:

1- Motorn saknar kraft att övervinna luftmotståndet, plain and simple.

2- Luftmotståndet gör att däcken inte riktigt får fäste när de knuffar (de rullar fortare än vad hojen går) motorns effekt går inte ner och toppfart är nådd.

Alltså, kan standardhojar med bättre grepp ha nåågot högre toppfart? Jag hade ståndpunkt 2 i en fyllediskussion/tjafs med en polare igår, det köper han inte

Airborne skrev:
2392388 Frågan gällde vad som händer med en hoj i toppfart. Vad begränsar en hoj i toppfart från att gå ännu fortare:

2- Luftmotståndet gör att däcken inte riktigt får fäste när de knuffar (de rullar fortare än vad hojen går) motorns effekt går inte ner och toppfart är nådd.

Alltså, kan standardhojar med bättre grepp ha nåågot högre toppfart? Jag hade ståndpunkt 2 i en fyllediskussion/tjafs med en polare igår, det köper han inte

2an tror jag inte kommer inträffa om man inte drar för mycket gas, utan följer med och känner när man ska öka, alltså, om du har hur mycket jävla kraft som helst på bakhjulet, och drar fullgas, så lär det ju spinna, men om du istället drar lite mer o lite mer, så kommer det ju inte göra det förmodligen..

Jag tror att hojjen inte kommer att hålla, lager osv , men det är bara för att jag inte orkar tänka.. Finns ju bara nåra sätt att ta reda på det :)

Effekt kan inte försvinna. En del blir till värme i transmissionen (inte 100% verkningsgrad), men skulle inte all effekt som når bakhjulet verka för att knuffa hojen framåt (d.v.s. bra grepp) så kan den inte ta vägen till så många andra former än värme i ditt däck.

Så om du inte kör runt med rykande däck i toppfart så köper jag inte alternativ två. Har inte däcken smält när du kört färdigt så har det med all säkerhet varit luftmotståndet som begränsat din topphastighet.

Ett kallt däck kanske kan slira lite och på så vis bli uppvärmt. Vid sin lite högre temperatur får den bättre grepp och slutar slira. Tror det är bättre att värma upp däcken på annat vis :) Det här sista stycket var bara ren spekulation...

/Martin

Martin_Ch skrev:
2392440 Effekt kan inte försvinna. En del blir till värme i transmissionen (inte 100% verkningsgrad), men skulle inte all effekt som når bakhjulet verka för att knuffa hojen framåt (d.v.s. bra grepp) så kan den inte ta vägen till så många andra former än värme i ditt däck.

/Martin

Är medveten om termodynamiklagarna :) Menade mer att bakhjulet inte har bra grepp i höga farter och den spinner mera, alltså effekten är där, men motorn belastas inte eftersom däcket inte har perfekt grepp jämnt. Säg att man bygger om en hoj så att motorns kugg istället drar i en lång kedja förankrad längs vägen :va Man borde tycka den "hojen" når högre toppfart..

Luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten.

Dubblar man hastigheten så blir luftmotståndet 4ggr så mycket så vill man öka topphastigheten så är det formen på fordonet som ger mest resultat.

såg på discovery att det krävs 100% mer hästkrafter för en normal bil att nå 400 km/h än vad det behövs för samma bil att nå 300 km/h :fakta

Håll dig du till teori 1 så blir det bra. Det är helt enkelt brist på effekt för att övervinna det kraftigt ökande luftmotståndet som är problemet. Sen snurrar bakdäcket en aning snabbare än framdäcket, alltså det "spinner" en smula men det är av minimal betydelse!

Airborne skrev:
2392388 Frågan gällde vad som händer med en hoj i toppfart. Vad begränsar en hoj i toppfart från att gå ännu fortare:

He he Nu skall jag gå emot de andra förståsigpåarna!
Tufft va!
Men det är faktiskt riktigt att man har ett visst slipp mot underlaget i höga hastigheter, varje fall i bilsammanhang, där kan man om man kollar på ABS givarna uppmäta en viss hastighetsskillnad mellan drivhjul och de medrullande hjulen, enligt mina källor kan det röra sig om mellan 5 och 10% slipp i hastigheter runt 250km/h.
Det bör inte skilja sig så fruktansvärt mycket mellan hojar och bilar.

Explosive skrev:
2392600 He he Nu skall jag gå emot de andra förståsigpåarna!
Tufft va!
Men det är faktiskt riktigt att man har ett visst slipp mot underlaget i höga hastigheter, varje fall i bilsammanhang, där kan man om man kollar på ABS givarna uppmäta en viss hastighetsskillnad mellan drivhjul och de medrullande hjulen, enligt mina källor kan det röra sig om mellan 5 och 10% slipp i hastigheter runt 250km/h.
Det bör inte skilja sig så fruktansvärt mycket mellan hojar och bilar.

Öh, ja visst är det så. Men frågan var vad det var som begränsade en hojs toppfart. Och blir man tvungen att välja mellan alternativen så vinner nog 1 :)

mini-knutten skrev:
2392562 såg på discovery att det krävs 100% mer hästkrafter för en normal bil att nå 400 km/h än vad det behövs för samma bil att nå 300 km/h :fakta

137%

Erforderlig effekt är proportionell mot hastigheten upphöjt till tre, om man antar att enbart luftmotstånd är begränsande i alla hastigheter

För att dubbla mahastigheten krävs alltså en åttadubbling av effekten

I fallet ovan är nog det verkliga värdet lägre eftersom de bromsande effekterna också har komponenter som är mer linjära, så 100% är nog mer korrekt

Jag tror på alt 1, det som till slut händer är att hojen trycks upp på bakan pga att luftmotståndet angriper högre än däckdrivet, ett vridmoment bakåt uppstår då, då det momentet övervinner gravitationens vilja att ha båda hjulen i backen så wheelar man!

Jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt från början. Självklart är kraft/luftmotstånd absolut viktigast och det som avgör. Men han menade att denna 'slipp' inte på något sätt påverkade toppfarten negativt. Jag ansåg bara det lät orimligt att det inte skulle göra det..

Om vi antar att det är samma friktionskoefficient mellan däck och asfalt hela tiden är det ju en viss kraft från däck på asfalt som gör att det spinner.
På höga växlar får man lägre kraft. Ni vet, effekt = moment * varvtal...

Alltså, om du inte spinner vid fullgas på fyran så gör du inte det på sexan heller. Således är det inte alt 2 som begränsar toppfarten.

Dock håller jag såklart med om att 5% slip kan förekomma i höga farter.

Om hjulet nu "slippar" 5% borde 5% av effekten gå åt till detta. 5% har ger dock bara någon enstaka km/h i skillnad.

Har inte tänkt på att det "slippar" i höga hastigheter. Kanske är detta en stor del av dom 13% man menar är i förlust mellan motor och bakhjul vid bänkkörning.

Last edited:
Bråkis skrev:
2393273 Om vi antar att det är samma friktionskoefficient mellan däck och asfalt hela tiden är det ju en viss kraft från däck på asfalt som gör att det spinner.
På höga växlar får man lägre kraft. Ni vet, effekt = moment * varvtal...

Alltså, om du inte spinner vid fullgas på fyran så gör du inte det på sexan heller. Således är det inte alt 2 som begränsar toppfarten.

Dock håller jag såklart med om att 5% slip kan förekomma i höga farter.

Visst kan man spinna på sexan även om man inte spinner på fyran på fullgas. Bara det finns:
tillräckligt med kraft i motorn och
utväxlingen ger en tillräckligt hög toppfart och
hojen har tillräckligt stort luftmotstånd och
man inte gasar för fort på fyran och
friktionskoefficienten mellan däck och väglag är tillräckligt låg.

Last edited:
Nickeluring skrev:
2393374 Visst kan man spinna på sexan även om man inte spinner på fyran på fullgas. Bara det finns:
tillräckligt med kraft i motorn och
utväxlingen ger en tillräckligt hög toppfart och
hojen har tillräckligt stort luftmotstånd och
man inte gasar för fort på fyran och
friktionskoefficienten mellan däck och väglag är tillräckligt låg.

Ja, fast den enda som gör skillnaden är "man inte gasar för fort på fyran".
Fysikaliskt så lovar jag att om det inte går att spinna på fyran, om man når maxeffekt på fyran, så gör man inte det på sexan heller.
Eftersom: Oavsett luftmotstånd verkar cykeln med (minst) samma kraft nedåt i backen, dvs samma normalkraft verkar på däcken.
Och eftersom det släpper först vid F/N="my" om N är normalkraften och F pådrivande kraften, och "my" samt N är konstanta, vet vi att vid mindre F kommer det inte släppa, om det inte gjorde det vid högre F. Och som jag skrev tidigare når man endast lägre F vid högre växlar, förutsatt att maxeffekt på motorn nås på båda växlarna.

Bråkis skrev:
2396450 Ja, fast den enda som gör skillnaden är "man inte gasar för fort på fyran".
Fysikaliskt så lovar jag att om det inte går att spinna på fyran, om man når maxeffekt på fyran, så gör man inte det på sexan heller.
Eftersom: Oavsett luftmotstånd verkar cykeln med (minst) samma kraft nedåt i backen, dvs samma normalkraft verkar på däcken.
Och eftersom det släpper först vid F/N="my" om N är normalkraften och F pådrivande kraften, och "my" samt N är konstanta, vet vi att vid mindre F kommer det inte släppa, om det inte gjorde det vid högre F. Och som jag skrev tidigare når man endast lägre F vid högre växlar, förutsatt att maxeffekt på motorn nås på båda växlarna.

såvidare man inte vill bråka med din teori och byter 6:ans växel med Tvåans :D

kör på teori nr 1.

som de skriver här ovan krävs det ofantliga hästar för att komma från 300 till 400.

kollar man på typ dragracing med bilar så en bil som kör 300 i slutet har ca 1500 hästar medan 400km är de bilarna uppe i typ 6000 hästar.

Glöm inte att det också kostar energi att komma upp i själva hastigheten

E = ½mv^2 är den kinetiska energin.

Energin kan du teoretiskt putta in lite pö om pö, men inga rakor är långa nog om du gör det för långsamt :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing