Fråga om slitage på motard slicks.

2FST4U

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Hoj
KTM
Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på ang slitage på slicks.. om man får liksom som en kant längst ut på däcket som liksom inte slits tex i fram eller bak.. då antar jag att det har med fjädringen att göra själva höjden kontra fram bak antar jag, men vet inte hur... om vi säger att kanten blir i fram är den får låg eller hög i fram då jämfört med bak? Och samma fråga om man får kant på däcket bak. :va :va

Beror väl också på vad däck som sitter där? tex 160 på 4,25 kan göra att man inte sliter hela däcket...

2FST4U skrev:
Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på ang slitage på slicks.. om man får liksom som en kant längst ut på däcket som liksom inte slits tex i fram eller bak.. då antar jag att det har med fjädringen att göra själva höjden kontra fram bak antar jag, men vet inte hur... om vi säger att kanten blir i fram är den får låg eller hög i fram då jämfört med bak? Och samma fråga om man får kant på däcket bak. :va :va

Luta mer!

Som OlleR säger, det beror på profilen på däcket (dvs den faktiskta profilen). Har du brett däck på en för smal fälg så trycks däcket ihop och sidorna blir för "branta". Då kan du inte slita den delen av däcket utan att lägga omkull hojen.

För att svara på din fråga, får du "kanten" på framdäcket men ingen "kant" på bakdäcket är profilen för hög på framdäcket

Last edited:
Jag får en kant på bakdäcket... på framdäcket nöts hela slitytan.. tycker inte jag lägger ner för dåligt då fotpinnarna nöts bort ;) Har ett 165 däck på 5" fälg bak... har sett andra som har kant i fram på däcket och hört dom fått bort det med att höjja eller sänka gaffeln.. men kommer som sagt inte ihåg villket håll man skall gå ;(

Vad har du för däcktryck? Vid lägre tryck så får du ju mer gummi mot marken.
Släpper du på fjäderförspänningen bak så sätter sig hojen mer och då kan du gasa och luta lite mer.
Bara att prova. Hjälper ingenting så är det kanske chickenstips iaf :)
Jag får oxo en rand längst ut på däcket som inte slits lika mkt, men det är för att jag inte vågar luta tillräckligt när jag slajdar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti