Fråga om slipon??

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
Hej jag har en vfr -94 UTAN slipon :P
Tänkte fråga er som vet om alla dom olika sliponen.
Tänkte köpa ett micron slipon.Va e det för skillnad på det märket o dom andra?finns det ljud skillnader??fler hästar?? Eller e det bara styling fråga??
Tacksam för alla svar.

Ni som har en fungerade hoj,ut o njut med er :D
// Jani
 
Slip on kräver, ofta, ombestyckning av förgasarna/insprutning för att hojen skall gå ordentligt (lika bra eller bättre). Att tänka på inför ett ev. köp! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
kräver ofta? menar du då att det MÅSTE göras??
Men klart notervärt,tack än en gång Niklas du e kung :D
 
Du kan nog räkna med det till 99%. Ett icke anpassat slipon kan få hojen att gå ryckigt och i vissa fall klart sämre än original. Plus att felbestyckad riskerar du att bränna kolvar om den går för snålt...
 
Jag säger motsatsen...:rolleyes:
Enbart slipon brukar INTE kräva ombestyckning i de flesta fall. Om du däremot sätter ett helsystem och ett öppnare luftfilter bör du definitivt bestycka om för att inte riskera skador.
 
Sätter man på ett slip-on så behöver man inte alls bestycka fuggarna...... eller insprut.. har haft efter marknads burkar på alla mina hojjar insprut och fuggar och de har alldrig gått förmagert... alla original hojjar går oftast för fett från fabrik så det så. Montera och kör...
 
säkraste för dig är att ringa en firma som bänkar!(dynojettar)och lyssnar
me dom!om annat kanske du får mer tipps samtidigt!lycka till!
 
Sanningen är den att originalhojar går lite fett ja.
Lite.
Sätter man på ett slipon hamnar man på den magra sidan om rätt.
Och det vill man inte heller.
Ingen ko på isen, men men man vill ju ha det perfekt!

Alltså: In med dig i en effektbänk av något slag, men se till att de har en bredbandslamda som de loggar reporna med och därefter kan juster in din bränsleluftblandning att bli perfekt på alla varvtal.

Kostar en liten slant, men det är välinvesterade pengar istället för massa läppspelar-blingbling såsom fälgstripes, undertails, miniblinkers och allt annat tjafs som inte gör hojen mera raceworthy.
 
Hehe det står 2=2 med att jag måste göra det eller inte hmmm...nu står det o väger.
Men om jag monterar den som jonken säger alltså bara montera o köra,och att jag känner att den går minst lika bra som nu,är det fortfarande riskabelt att något går sönder,eller måste man bara bestycka om man känner att nåt inte stämmer???

tackar för alla svar boyzz and girlies ;D
 
Hehe det står 2=2 med att jag måste göra det eller inte hmmm...nu står det o väger.
Men om jag monterar den som jonken säger alltså bara montera o köra,och att jag känner att den går minst lika bra som nu,är det fortfarande riskabelt att något går sönder,eller måste man bara bestycka om man känner att nåt inte stämmer???

tackar för alla svar boyzz and girlies ;D


Se till att köra ordentligt med orginalröret innan du byter till ett slip-on. Så att du vet hur hojen gick innan du bytte ljuddämpare... Då kan du lättare avgöra om du behöver göra något åt soppatillförseln.

Mvh

Sebbe
 
Testa annars och köra utan dämpare. Ska man bara byta dämparen blir det väl i stort sätt samma som utan dämpare. Ska man däremot byta från motorn kan det göra väldigt mycket den biten.

Låt dig inte luras av ljudet bara...det låter ju så jäkla snabbt utan dämpare. Men försök mäta lite med nån klocka eller om du kan ta hjälp av nån...då märker du hur kasst den antagligen går.

Själv kör jag med lambda mätare för att få rätt blandning men har ändå inte lyckats.
 
Gör så här!
Montera slip-onet, kör i ca:50km/h på högsta växeln i och vrid rullen fullt ut, börjar den att blöddra och inte svarar på gasen så går den förmagert, drar den bra hela vägen i registret så behöver du inte vara rädd att något händer med motorn. Lycka till och kör försiktigt.
 
Gör så här!
Montera slip-onet, kör i ca:50km/h på högsta växeln i och vrid rullen fullt ut, börjar den att blöddra och inte svarar på gasen så går den förmagert, drar den bra hela vägen i registret så behöver du inte vara rädd att något händer med motorn. Lycka till och kör försiktigt.

Om den nu gör detta på min hoj...ska man ändra pilot jet eller hur går man tillväga för att få upp blandningen över hela registret. Skrev en annan tråd om detta men ingen verkar ju kunna eller ha lust och hjälpa till.
 
Går den för magert så testa med att gå upp 2 steg på huvudmunstyckerna och testa igen, går den för fett då så backa 1 steg på huvud munstyckerna, och om inte det heller blir bra så lär du börja med att höja nålen för fetare blandning eller sänka nålen för magrare blandning.
Hoppas jag var tydlig nog för dej.
Lycka till.
 
Går den för magert så testa med att gå upp 2 steg på huvudmunstyckerna och testa igen, går den för fett då så backa 1 steg på huvud munstyckerna, och om inte det heller blir bra så lär du börja med att höja nålen för fetare blandning eller sänka nålen för magrare blandning.
Hoppas jag var tydlig nog för dej.
Lycka till.

Kanon förklaring. Tyvärr så fick jag bara tag i 5 steg på munstyckena. Som du kanske anar så startade den inte alls då. Hostade till och gav ifrån sig några fina lågor. Ska kika på om man kan höja nålen lite granna då...

Förlåt om jag lånar tråden lite granna:rolleyes:
 
OK härlig info grabbar,skall testa allt detta när jag fått igång hojjen,väntar nämligen på ett batteri.
Men har monteratdit sliponet,skalll försöka slänga in en bild om ni vill se :D
Men ajje det gick inte,förbilderna var förr stora....sorry är ingen data hacker så jag kan inte ens göra dom mindre :(
 
har bara slip on på min och jag kan då inte påstå attt den går illa, har dock inte bytat till ett öppnare filter utan kör på originalluftfiltet
 
Förresten grabbar sen om jag nu skulle få göra en sån här bestyckning eller vad det nu heter,var gör man det o vad kostar sånnna grejjer.Bor i gbg,så jag tar gärna emot lite info och priser. mvh// Jani
 
då kommer du ner till falkenberg å besöker RG ENGINEERING, den bässsta. bra priser och inget bullshit samt en av de bästa meckarna sverige har att erbjuda

0346-58628
 
Hej igen köpte slipon micron som jag sa.sikket härligt ljud det blev.värsta skillnaden nu :D
sen märker inte heller att nåt inte skulle stämma,men åkte till honda i sisjön och frågade om jag skulle behöva bestycka hojjen.
Så svarade han nej det behövs inte om det BARA är sliponet.
Kan ju ändå vara som dom flesta säger att vill man ha ut dom nåra extra hk så skall man bestycka den,men jag skippar nog det.är nöjd nu som den är.
Tack för alla svar.
sen hoppas jag alla ber till SOL :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top