Fråga om skorsten.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Håller på att installera ett vedeldat bastuaggregat med tillhörande skorsten, men har nu fastnat lite i en konstruktionsfråga.

Till skorstenen medföljer diverse pryttlar bla en gummigenomföring till yttertaket. Dock finns det inte med nån slags plåt (underbleck?) som man borde komplettera med. Hur gör man en sådan och exakt hus ska den sitta?

Taket idag är av spånskiva med läkt + tegel. Vinkeln är ca 20 grader.

Dessa produkter handlar det om.

http://www.harvia.fi/content/sv/44/697/Stålskorsten.html
http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/28561/WHP1500_FISV.pdf

Finns det någon som vet hur detta ska utföras och förklara det utförligt. Helst utan inblandning av sk hantverkare...

Last edited:
Som jag har förstått det så ska regnhatten ersätta plåten som tätar mot taket annars.
Min styvfar byggde en bastu nere vid deras badplats vid sjön för två år sedan och det ser ut att vara exakt samma paket och där har han bara trätt gummigrejen över skorstenen så att den tätar ner mot taket. Fult som fan men det håller tätt än.

Gå till en plåtslagare och låt han göra en huv, ta med dig skorstenen en panna och bild på hålet med pannor runt samt exakt lutning så borde han lösa det.

Är det nära nock så blir det lättare då plåten kan gå upp under nockpannorna.

Utan huv borde det inte bli så bra. Regnvattnet som kommer rinnandes från pannorna ovanför röret rinner ju då ner under teglet.

Jag är inte så sugen att lägga 2000-3000:- på en huv (offert per telefon idag) eftersom det borde gå att göra det själv. Finns det någon slags "universalhatt" som man kan karva till själv? Hur ska plåten och gummigenomföringen ligga?

Utan huv borde det inte bli så bra. Regnvattnet som kommer rinnandes från pannorna ovanför röret rinner ju då ner under teglet.

Jag är inte så sugen att lägga 2000-3000:- på en huv (offert per telefon idag) eftersom det borde gå att göra det själv. Finns det någon slags "universalhatt" som man kan karva till själv? Hur ska plåten och gummigenomföringen ligga?

Plåten skall ju ha en sarg i rätt vinkel på sig så den är rätt svår att få till själv.

Men kolla med vanliga ventilationshuvar till dina pannor.

Absolut vanligast och snyggast är ju sk huv

Men ett annat alternativ som inte är så vanligt på skorstenar men som ibland används vid ventilationshuvar är att man lägger en slät plåt från nocken och ner förbi skorstenen... Givetvis så måste du bocka plåten på långsidorna samt ena kortsidan så den sluter tätt mellan "dalarna" på tegel pannorna.... Sedan så får du klippa plåten efter takpannorna i framkant! Plåten bör vara ett antal centimeter(10cm+) bredare än regnkragen på varje långsida.

En sådan plåt borde inte vara så dyr att köpa via en plåtslagare? Fråga en plåtslagare om du inte fattar hur jag menar :)

Men egentligen borde du också ha en "Underlagsplåt som ligger under pappen... Men det står inte ens med i monteringsanvisningen?! Man kanske inte behöver en sådan pga av regnkragen?!:va

Btw, Alt nr2 står ju t.o.m med i montanvisningen :P
5. Montering av regnkrage
Regnkragen i gummi förhindrar att regn och snö
kommer in via skorstenens genomföring. Om takmaterialet har en mycket hög profil eller tegel har använts som material bör en enhetlig jämn och
stel plåt monteras från takåsen som räcker förbi
skorstenens öppning. På så vis fäster kragen tätt
till sitt underlag.

Kragen träs över skorstenen mot takytan.
Vid behov kan tvållösning användas för att
underlätta påträdningen.
Regnkragens kanter böjs så att de noga följer
takprofilen.
På undersidan av kragen utbreds silikon och
kragen trycks på plats. Silikon som väller över
jämnas ut mot kragens kant.
Kragen fästs med skruvar i sitt underlag.
Rekommenderas max. 35 mm avstånd mellan
skruvarna. Kontrollera slutligen att det inte
finns några sprickor kvar i isoleringen.
OBS! Snö måste förhindras från att glida mot regnkragen med hjälp av ett snöhinder. Under snörika vintrar är det skäl att då och då avlägsna snö
från skorstensfoten för att hindra att kragen trycks
ihop.

Men som sagt en huv är nog det bästa alternativet! Frågan är hur gummit på tätningen ser ut om 10 år... sluter den verkligen tätt då?...

En fråga! Består taket bara av spånskivor och sedan läkt direkt uppe på detta?! Ingen underlagspapp?!!

Nu är jag snickare och ingen plåtnisse :P Men ring en plåtslagare och fråga.

Last edited:
Nu är jag tråkig, som vanligt, men har du gjort en anmälan till kommunen?
Det är jävligt saftiga böter på sånt där idag annars...

Tack för tipset, nu fattar jag hur de menar! Om jag väljer att ha en huv, finns det några universalmodeller att utgå ifrån, lite som med fönsterbleck och dyl?

Bara spånskiva, ingen papp. Det var trendigt att bygga så på den tiden...

Allt är ok enl reglerna ang bygganmälan osv.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park