Fråga om skinnställ och skötsel

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Tjenare, tänkte tvätta ur skinnstället riktigt nu från alla insekter och annat äckel som fastnat på det. och även smörja in det, funkar det bra med vanligt läderfett? (har en gulaktig färg..) eller kommer denna göra så det vita skinnet blir missfärgat och får en gul nyans?

Tänkte använda vatten + gulsåpa eventuellt Yes vid tvättningen, är dessa produkter på något sätt farliga för stället ?

En sak till, Krymper stället vid varmt vatten?

Riktigt tacksam för svar!

Hej! När du ska göra rent stället ska du använda produkter som har ett lågt ph-värde som möjligt, alltså använd inte diskmedel eller liknande. Då kan du förstöra stället.
Om du är osäker så åk till en MC Butik eller läderbutik och köpt tex EKOL lädertvål. Den finns i fast eller flytande form. Ta en fuktig svamp och gnugga lädret med tvålen för att göra rent det.
Torka med fuktig trasa efter. När stället nästan är tort, det får alltså gärna vara lite fuktigt, tar du och smörjer in det med läderolja/balsam/fett.
Det är alltid lite gulaktigt i färgen men det gör inte att lädret blir det, oftast när du återfuktar läder kan det få en liten mörkare ton men det är bara som det ska vara.

Du ska alltså inte stoppa hela skinnstället i badkaret med en massa vatten, det blir inte så bra.. Använd lite ljummet vatten för att lösa upp tvålen, det är allt.

Detta har jag gjort många gånger på skinnställ som bla är vita och det blir kalasbra! Ser ut som nytt igen. En sak till.. Låt aldrig stället torka i solen, då förstör du det.
Om stället tål varmvatten kan jag inte direkt svara på tyvärr, allt vatten gör att skinn torkas ut och "drar ihop sig" när det torkar och där av kan upplevas som om det krymper.
Som om du är ute i ösregn tex och stället blir jätteblött, passa då på när det nästan torkat att smörja in det.

Sorry för lååång utläggning om vad man kan göra, men lycka till!

Skitbra att du skrev långt svar! svarade på alla mina frågor! :)
Tack så mycket!

Precis det svaret jag letade efter!!! Tack så mycket! :tummenupp

Har äntligen fått tummen ur för att tvätta av stället efter typ 3 år:rodnar

Jag har ett ganska nyköpt ställ, ska man behandla det något så det inte torkar ut? :va

Eller är det bara att vänta tills det är skitigt nog att tvätta?

Jag har ett ganska nyköpt ställ, ska man behandla det något så det inte torkar ut? :va

Det tar lång tid för det att torka ut, men annars så kan du smörja in den med någon färgfri läderolja. Jag rekommenderar någon tunnflytande historia, annars får man på massor och det blir kletigt för all framtid känns det som. Det hände mig när jag skulle vara duktig i början av 90-talet. Oljorna är bättre nu...

Jag torkade med såpavatten och en svamp, sedan torkade jag av med en blöt fiberduk. Sedan så använde jag en annan trasa till att smörja in stället med, hittade en burk läderbalsam i ett skåp som jag använde. Det ser ut som nytt nu.

då kan jag passa på att fråga. om man vill forma stället lite extra, e det bara ut och ta en sväng el två i regnet och vända och vrida på sig lite??? har hört lite blandat om det!?
ursäkta om jag lånar lite av din tid hamrin :P

De rekommendationer jag fick från handlare och andra med läder outfit var att smörja det innan användning så det gjorde jag med mitt nya ställ.

Köpte denna här:

http://www.horze.se/Pharma-laderolja--500ml/25825

samt någon lädertvål men den har jag inte beprövat ännu. Oljan funka flott iaf, stället blev blankt o j-vligt med det gav med sig och återgick till matt efter några dagar på torken. Ingen missfärgning av de vita delarna.

attachment.php

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back