Fråga om ryggskydd

smallsocks

Sporthojsnörd
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Jag har nyligen köpt ett nytt skinnställ och behöver köpa ryggskydd till den, för det är en sån där modell man kan sätta in ryggskyddet i jackan

Nån som har några tips på ryggskydd eller hemsidor där man kan kolla runt?
Har letat runt lite själv men inte hittat nåt vettigt

Är såna där ryggskydd till ställ modellanpassade eller fungerar ett visst slags ryggskydd typ?

Tacksam för svar /Björn

Köp INTE en sån där plastbit du stoppar i jackan, visst, skyddar gör dom kanske, men inte i närheten lika bra som ett riktigt som du spänner fast på kroppen.
Jag är riktigt nöjd med mitt Knox, men det kostade 1900 också. Ufo är riktigt bra och prisvärda, kostar runt 700.

Ryggskydd som man spänner fast på kroppen är som sagt att föredra. Jag köpte mitt spyke skydd på superbike här i gbg för ca 600 :tummenupp
Jag har även ett ryggskydd (dainese) i min goretex jacka, det sitter bra men det skyddar nog inte lika bra.

Köp INTE en sån där plastbit du stoppar i jackan, visst, skyddar gör dom kanske, men inte i närheten lika bra som ett riktigt som du spänner fast på kroppen.
Jag är riktigt nöjd med mitt Knox, men det kostade 1900 också. Ufo är riktigt bra och prisvärda, kostar runt 700.

:fakta

Att sätta det i jackan är bara dumt, du missar områden som svanskotan och sånt där ryggskyddet borde skydda.

Förutom de som Hoztic nämner så har du t.ex. Dainese Wave och Halvarsson Track som är riktigt bra... De kostar dock därefter och räkna med strax över tusenlappen, dock billigare än rullstolen... :tummenupp

:fakta
De kostar dock därefter och räkna med strax över tusenlappen, dock billigare än rullstolen... :tummenupp

Rullstolen får man gratis.

Det är konstigt hur folk på SH hugger som reptiler på folk med allt annat än det absolut bästa i skyddsutrustning, men skiter fullständigt i att folk kör som idioter annars.

Visst är skyddsutrustning bra, men bäst är ju att inte åka 170 på bakhjulet genom den där korsningen mitt i stan, och således undvika att köra in i sidan på sopbilen, tant Agda, minibussen med barnfamiljen i....

Den aspekten är det aldrig någon som diskuterar, och det är aldrig någon som häver ur sig "Det är tuffare att köra motorcykel på två hjul än att att åka på bakhjulen med rullstolen"

Men slarvar man med en enda del av den frivilliga utrustningen (hjälm är det enda som är obligatoriskt) så är man en jävla idiot som har tänkt leva resten av livet i rullstol med bidrag som alla andra får betala med försäkringen och skattsedeln.

Sen att man bara kör inne i stan, aldrig fortare än 50 (vilket man kan göra i lycrabyxor på en cykel, utan hjälm) och håller båda hjulen i backen, det spelar ingen roll...

Det är konstigt hur folk på SH hugger som reptiler på folk med allt annat än det absolut bästa i skyddsutrustning, men skiter fullständigt i att folk kör som idioter annars.

Visst är skyddsutrustning bra, men bäst är ju att inte åka 170 på bakhjulet genom den där korsningen mitt i stan, och således undvika att köra in i sidan på sopbilen, tant Agda, minibussen med barnfamiljen i....

Den aspekten är det aldrig någon som diskuterar, och det är aldrig någon som häver ur sig "Det är tuffare att köra motorcykel på två hjul än att att åka på bakhjulen med rullstolen"

Men slarvar man med en enda del av den frivilliga utrustningen (hjälm är det enda som är obligatoriskt) så är man en jävla idiot som har tänkt leva resten av livet i rullstol med bidrag som alla andra får betala med försäkringen och skattsedeln.

Sen att man bara kör inne i stan, aldrig fortare än 50 (vilket man kan göra i lycrabyxor på en cykel, utan hjälm) och håller båda hjulen i backen, det spelar ingen roll...

SUCK..

Ja de där hjälpte garanterat trådskaparen med sin fråga.. Kryp tillbaka under stenen igen så e du snäll:gnissla

Precis min tanke.

Fan sant det där.

Jag har nyligen köpt ett nytt skinnställ och behöver köpa ryggskydd till den, för det är en sån där modell man kan sätta in ryggskyddet i jackan

Nån som har några tips på ryggskydd eller hemsidor där man kan kolla runt?
Har letat runt lite själv men inte hittat nåt vettigt

Är såna där ryggskydd till ställ modellanpassade eller fungerar ett visst slags ryggskydd typ?

Tacksam för svar /Björn

Skaffa ett separat ryggskydd, bättre än ett skydd i jackan. Jag kör på UFOs, verkar vara ett bra skydd och det kostar inte multum.

Last edited:

Håller helt med dig, bra inlägg

Kör man i skinnställ kan man lika gärna också köra med ett riktigt ryggskydd istället för sittunderlaget som många skinnställstillverkare skickar med. Gör ingen större komfortskillnad och behöver inte vara dyrt.

GuW,

Bara att hålla med i det du skriver!

Jag håller med dig! Sen måste jag även tillägga det med skenförsäkring, är väl knappast nått som irriterar folk på SH så mkt som det.

Sen att dra på bakhjulet på trottoraren förbi nån busskur anses som "coolt"

Sjukt ..

Ska prova med mitt gamla ryggskydd då, se om jag får plats med det. hehe :)
Tack för alla seriösa och oseriösa svar

................

Det finns fler än 1 som kör rullstol efter 50km/h vurpor. I övrigt så har du ju rätt. Iofs meningslöst att köpa/köra sporthoj om man skall följa alla regler och lagar, fast man skall givetvis välja sina tillfällen.

hårdplast...

Ska prova med mitt gamla ryggskydd då, se om jag får plats med det. hehe :)
Tack för alla seriösa och oseriösa svar

De plastskydd som tidigare fanns insydda i ställen är inte någon bra lösning. Om någon har ett sådant i sitt ställ bör det tas ut, för att i stället ha ett som sitter fast på kroppen.

De som tänker "bättre än inget alls" ska nog tänka en vända till. Anledningen till detta omtänkande är att gamla plastskydd föråldras och kan sricka/splittras, vilket kan medföra att splitter går in i ryggen. Ett råd jag fick innan min karriär som förare började var att byta ut mitt plastskydd till ett i läder (du läste rätt), för att inte riskera splitterskador vid en ev. olycka. Detta var dock innan det börjades med de ryggskydd vi nu använder..

/andreas

Det finns fler än 1 som kör rullstol efter 50km/h vurpor. I övrigt så har du ju rätt. Iofs meningslöst att köpa/köra sporthoj om man skall följa alla regler och lagar, fast man skall givetvis välja sina tillfällen.

Jo, det var därför jag köpte ett UFO ryggskydd åt min son när han skulle till Åre och cykla Mountain Mayhem....

Jag vet om riskerna.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...