Fråga om regndäck

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Funderar över om mitt bakdäck är helt slut eller om det går att använda. Det råkade torka upp lite mycket och däcket gick lite väl varmt pga torrspår som synes.

Min fråga är om det bara är att slänga däcket eller om det kan användas mer? Ska bara toura runt på nån BoTT-tävling med det.

/M

Bifogat

• DSC00603_redigerad.JPG
    DSC00603_redigerad.JPG
    51.3 KB · Visningar: 120
  • DSC00604_redigerad.JPG
    DSC00604_redigerad.JPG
    49.5 KB · Visningar: 103
  • DSC00605_redigerad.JPG
    DSC00605_redigerad.JPG
    53 KB · Visningar: 69
  • DSC00606_redigerad.JPG
    DSC00606_redigerad.JPG
    49.5 KB · Visningar: 93
I mina ögon är det tvärslut. Och när tourar man omkring på en tävling?

Det kanske kan funka till någon träning där det är upptorkande och du kanske inte vill köra slut på ditt nya fina regndäck som du nu köper.

Men köra en tävling i regn på det där verkar tråkigt, och det kommer från mig som aldrig åker på nya däck...

Rent generellt anser jag att följande gäller, alltid:

"Snåla ALDRIG på däck!"

Det räcker med EN vurpa på fel ställe så har du kraschat bort två års däckskonto. Du kommer dessutom att förbanna din snålhet för resten av din RR-karriär! Pungt!

Äh, det där ser ju nytt nu! Så här ser ett slitet däck ut...

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    94.1 KB · Visningar: 214
Rent generellt anser jag att följande gäller, alltid:

"Snåla ALDRIG på däck!"

Det räcker med EN vurpa på fel ställe så har du kraschat bort två års däckskonto. Du kommer dessutom att förbanna din snålhet för resten av din RR-karriär! Pungt!

Nej då jag lovar att jag aldrig ska snåla på däck. Var mest ute efter ett omdöme pga. min bristande kunskap om regndäck :)

/M

Nej då jag lovar att jag aldrig ska snåla på däck. Var mest ute efter ett omdöme pga. min bristande kunskap om regndäck :)

/M

Allting handlar ju om vad man har för budget och ambition. OM tanken "Undrar om inte däcken är alltför dåliga för det jag ska göra idag???" så skulle jag säga BYT!

Är det 5 april, 3 plusgrader och första gången man durar ut för säsongen så kan man ju köra med gamla slitna däck... Samma sak om det regnar och man "ska bara ut och mysa lite i regnet"... kör med de däcken du har där på bilden.

MEN, OM du ska sätta PB och går i backen med halvsura svålar kommer du att ångra dig länge! jag vet!:)

Last edited:
Allting handlar ju om vad man har för budget och ambition. OM tanken "Undrar om inte däcken är alltför dåliga för det jag ska göra idag???" så skulle jag säga BYT!

Är det 5 april, 3 plusgrader och första gången man durar ut för säsongen så kan man ju köra med gamla slitna däck... Samma sak om det regnar och man "ska bara ut och mysa lite i regnet"... kör med de däcken du har där på bilden.

MEN, OM du ska sätta PB och går i backen med halvsura svålar kommer du att ångra dig länge! jag vet!:)

Tack, precis ett sådant svar jag önskat. Glasklart!

/M

Kör på dom. Helt perfekta. Du skulle kunna ha dom även när det är torrt. Tänk vad smidigt att inte behöva byta däck hela tiden.:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park