Fråga om R1 försäkring!

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Tjena!

Var på G att inhandla en R1 -03. Men som sagt så är den ju inte världens billigaste att försäkra :rolleyes:

Då till min fråga, om ja går tillbaka ett par år, hur mkt billigare blir det med en 98a - 00a tex. Jag menar är det markant skillnad även om det bara handlar om 3-4 år?

Sedan nackdelar med de äldre som växellådor o liknande, vad kostar det om det havererar riktigt (lr vad det nu är för fel på dom :confused: ) eller att där inte är insprut o bla bla på 98orna...? (as i said b4, alil new on this one :tomten )

Och att serva dom, blir det inte mkt dyrare efter 2 - 2500 mil? Lr bara ngt jag fått för mig? Bör man oroa sig om de närmar sig 3000 sträcket?

Kan iofs kommit hyggligt undan med endast trafikförsäkring, men känns som om man skulle vilja ha hel nu ibörjan (kan ju lägga o välta o gud vet allt med den :( ) speciellt om man köper en nyare maskin.

Tacksam för svar då det känns som det blev FÖR dyrt med en nyare.
 
Verkar gå nån gräns mellan 00-01 skiljde ca 15 000kr/år för mig om jag skulle ha en r1 -01 jämfört med en -00 likadant med andra hojar.
 
heke skrev:
Tjena!

Var på G att inhandla en R1 -03. Men som sagt så är den ju inte världens billigaste att försäkra :rolleyes:

Då till min fråga, om ja går tillbaka ett par år, hur mkt billigare blir det med en 98a - 00a tex. Jag menar är det markant skillnad även om det bara handlar om 3-4 år?

Sedan nackdelar med de äldre som växellådor o liknande, vad kostar det om det havererar riktigt (lr vad det nu är för fel på dom :confused: ) eller att där inte är insprut o bla bla på 98orna...? (as i said b4, alil new on this one :tomten )

Och att serva dom, blir det inte mkt dyrare efter 2 - 2500 mil? Lr bara ngt jag fått för mig? Bör man oroa sig om de närmar sig 3000 sträcket?

Kan iofs kommit hyggligt undan med endast trafikförsäkring, men känns som om man skulle vilja ha hel nu ibörjan (kan ju lägga o välta o gud vet allt med den :( ) speciellt om man köper en nyare maskin.

Tacksam för svar då det känns som det blev FÖR dyrt med en nyare.


Du kan få tag i en 1998 som är fabriksreggad på 55kW, då ska du få ner försäkringen en bit iaf :tummenupp
 
peligroso skrev:
Du kan få tag i en 1998 som är fabriksreggad på 55kW, då ska du få ner försäkringen en bit iaf :tummenupp

Aha! :banana VEM HAR EN SÅN TILL MIG? :Bugar

Men, e d asså "fel i pappret"? Den ligger väl själva verket inte 55kW? Lr har varit strymt o ändrad lr? Nada fatta :confused:
 
peligroso skrev:
Du kan få tag i en 1998 som är fabriksreggad på 55kW, då ska du få ner försäkringen en bit iaf :tummenupp

varför inte regga om den själv till 25 kw :confused:
 
Last edited:
HanneZ skrev:
Varför inte regga den till 1 kw?

För att det inte hjälper längre, försäkringsbolagen går på ursprungseffekt.
Det enda som hjälper med att regga till 25kW är att man får köra den på mellankort, men betala för en fulleffektare.

Köp den hoj du vill ha, ta en halvförsäkring, lägg undan pengar, om några år sjunker premien, då kan du ju välja om du vill ha helförsäkring.
 
X-up skrev:
För att det inte hjälper längre, försäkringsbolagen går på ursprungseffekt.
Det enda som hjälper med att regga till 25kW är att man får köra den på mellankort, men betala för en fulleffektare.

Köp den hoj du vill ha, ta en halvförsäkring, lägg undan pengar, om några år sjunker premien, då kan du ju välja om du vill ha helförsäkring.

Men halv ger väl inte mer än stöld, brand o skadogörelse typ?

Är det då inte bättre att bara köra trafik (har plats i flerbilsgarage) med 2-3 fetbra lås?

Det som är bra iofs är ju stölden, kanske inte alltid står "hemma" om man är ngnannanstans =P

Bara lite funderingar...
 
X-up skrev:
För att det inte hjälper längre, försäkringsbolagen går på ursprungseffekt.
Det enda som hjälper med att regga till 25kW är att man får köra den på mellankort, men betala för en fulleffektare.

Köp den hoj du vill ha, ta en halvförsäkring, lägg undan pengar, om några år sjunker premien, då kan du ju välja om du vill ha helförsäkring.
Nu missa du nog min ironi eller så quota du fel inlägg :)

Sen är det skillnad på ursprungseffekt och strypt effekt. Har man jävla tur så kanske man kan få -98:a på 55 kw. Precis som man kan få den tyskimporterade gixxer -96-99:an på 72 kw
 
Ahh come on!!!

Ingen som kan hjälpa i frågan?
 
X-up skrev:
För att det inte hjälper längre, försäkringsbolagen går på ursprungseffekt.
Det enda som hjälper med att regga till 25kW är att man får köra den på mellankort, men betala för en fulleffektare.

Köp den hoj du vill ha, ta en halvförsäkring, lägg undan pengar, om några år sjunker premien, då kan du ju välja om du vill ha helförsäkring.




Precis! :Rockbanan

Vissa (vet inte om det är alla) R1or tillverkade -98 vart fabriksreggade som 55 kW, varför vet jag inte. Men så är det iaf, och eftersom det är ursprungseffekten tar dom bara på 55kW, men givetvis har den ca 150 hk i motorn precis som de andra. Så vitt jag vet iaf...

http://www.blocket.se/view/5934565.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=11

http://www.blocket.se/view/5733150.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0
 
Afan, ja det verkar ju najs!

Som det ser ut nu på en -03 så ligger halvförsäkringen runt 25000. Är 26 år, bor i malmö o nytt kort. Är det ngn som känner sig lik mig o har en -98 försäkrad som vill avslöja vad det skulle kosta ca?

Ngn som vet om alla -98 är 55kW på pappret?

Åter igen tacksam för svar!
 
heke skrev:
Afan, ja det verkar ju najs!

Som det ser ut nu på en -03 så ligger halvförsäkringen runt 25000. Är 26 år, bor i malmö o nytt kort. Är det ngn som känner sig lik mig o har en -98 försäkrad som vill avslöja vad det skulle kosta ca?

Ngn som vet om alla -98 är 55kW på pappret?

Åter igen tacksam för svar!


Jag fick precis hem en offert från Folksam.
En 1998 års R1a kostar ca 13.200 kr om året, helförsäkrad.
Jag är 18 år, bor i Karlskrona och har nytt kort...

SÅ som du ser är det ganska stor skillnad :yoparty
 
peligroso skrev:
Jag fick precis hem en offert från Folksam.
En 1998 års R1a kostar ca 13.200 kr om året, helförsäkrad.
Jag är 18 år, bor i Karlskrona och har nytt kort...

SÅ som du ser är det ganska stor skillnad :yoparty

Oh fyfan, ja det kan man ju lugnt säga. Nu vet jag iofs inte skillnaden mellan K-krona o Malmö, känns som malmö är dyrare. Men annars e d :banana :yoparty :D

Men är/var där inte massa barnsjukdomar på -98, lr ska man kolla efter ** innan ramnr, är då de fixade? Lugnt isf? ngn som vet?

Och insprutet kom först -00 lr? Vad är nackdelen utan det? Visst är det olika saker med lr utan insprut, men vad är egentliga skillnaden? Är det dyrare med lr utan? Hört en massa snack om "usch, den har ju inte insprut o bla bla" men spelar det egentligen ngn roll?

Annars får det ju bli att vänta ett tag med att köpa nyare :3freak

Ojoj, kanske blev lite luddigt, åkt på en monsterförkylning :(
 
Nah, får väl nästan bli o köpa -03 o enbart köra trafik. Men känns lite vanskligt hmmm :gnissla

Jaja, får se vad som sker, o hoppas att många har underbara svar till mig att läsa imorrn bitti =D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top