Fråga om oljan i dämparna.

magic_johnson85

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Yamaha WR400 Motard Edition
Tja!

Såg att det på crossen runnit ut olja från ena stötdämparen fram, och det kom ju inte så lägligt då jag och en polare ska ut o köra lite idag.

Och nu till frågan, är det skadligt att köra me den ändå så länge inte dämapren slår i botten (om den nu skulle kunna göra det pga för lite) :confused:

/björn

kan hamna på bromsskivan o då blir de inte skönt om du försöker bromsa innan en kurva :död

Förutom dämpa så smörjer oljan oxå. Kan ju bli lite si och så med det om det är torrt.
Så nån längre stund/tid är väl dumt att köra utan olja i gaffeln.
Men jag vet ingen som undersökt det.
/u

Det är ju dumt att chansa!
Var och körde avrostning inom jobbet hos en känd trafilskola i Stockholm.
Körde en gammal KDX125 med läckande packboxar i båda gafflarna och tränade både bromstest, hinderbana mm i ca 2 tim men jag var lite tveksam när jag gjorde bromstest i 90km/h men det verkade fungera. Men skulle det vara min privata så lägger jag nog körtiden på att fixa packboxarna innan jag ger mig ut och kör för fullt!

Är ingen större fara så länge gaffeln inte läkt för länge. Om en hojj får stå länge kan packboxarna börja läka, men det brukar sluta så fort man börjat använda den igen. Man märker snabbt om det är aldeles för lite olja i gaffeln för då blir den som en studsboll.

Ni har säkert märkt att en hojj som stått över vintern nästan alltid har läkt lite olja. Hojjar som står i butik brukar oxå ha en lite pöl vid framhjulet.

En snabb lösning som håller ett litet tag extra är att smeta in gaffelbenen med vanlig vit tvål. Sen pumpar man gaffeln upp och ned. Gör det några gånger så lovar jag att gaffeln slutar läka *ett tag*.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!