Fråga om olja

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Tänkte testa den tidigare så väl omtalade oljan från Biltema.
Kravet på oljan enligt handboken är: CCMC G-4, A.P.I. SG eller bättre.

Biltemas olja har följande spec. JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM.
Det är den röda flaskan med helsyntet.

:confused: funkar/funkar inte :confused:
 
klart att det fungerar.. vad oljan heter spelar ingen roll .Det är stränga bestämelser med klassningen . biltema köper av dom stora
 
Din hoj kommer jubla över o få bli servad:D Visa den inte flaskan bara..
Då kommer den bli sur o grinig o inte starta dan efter:hihi
Den "läs hon" kommer tro att du en en snåljåp o hon e inte värd mer en olja från biltema...
Om du har möjlighet häll över oljan i flaskor från typ statoil så e du ju helt safe o slipper vara orolig för att hojen blir grinig:tummenupp :D

Mvh Rappe

Edit. missa att frågan var ställd i teknikforumet sorry för humoren.
 
Last edited:
Titta på klasssningen API

Klassning av oljan
API-systemet - en amerikansk standard för smörjmedelskvalitet
API systemet använder alfabetet för att beskriva oljekvaliteten. För motorolja gäller att API S syftar till bensinmotorer och API C syftar till dieselmotorer. Efter följer en bokstav som ger kvalitetsnivån. För bensinmotorer är den nu högsta kvaliteten API SM och för diesel-
motorer API CF. Du kan alltid välja en högre oljespecifikation än vad instruktionsboken säger. För växellådsolja heter specifikationen API GL följt av en siffra (1-5). Denna bör alltid följas enligt bilens instruktionsbok

kjellfakta : http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8404002&contentId=6008153
 
Denna olja fungerar alltså ypperligt för ditt ändamål. API: SM, är en mycket bra klassning.
 
Japp, API SM är det bästa man kan få i nuläget och likaså vad det gäller den japanska klassningen JASO, så är JASO MA2 det bästa man kan få. Biltema Racing har båda klassningarna samt även T903:2006 4T som är funktionen om man har våtkoppling.
Jag bytte till Biltema Racing den här säsongen och hojen går hur bra som helst likaså kopplingen är jättesmidig! Kanonolja för lite pengar!:)
 
Hmmm...jo, mest sannolikt, men kolla i oljetrådarna. Finns huuuur många sådana som helst här på forumet som behandlar olja och Biltema oljan. Har själv startat en. Så slipper vi ställa samma fråga om och om igen.
 
api osv hmmm självklart..........ja hade en bilmekaniker som fixa bilen, ibland tro mig ja ä fullt kapabel själv, tro mig ja ääää braa.....Mannen i fråga har alltid kört peugot, = oljor = kan man nåt om hydraloljor o shit är det värt nåt nåt......killen körde turbo på peggor innan peugot gjorde det själva, faktum är att pagga var i sverige o kola hans turbo bygge, den gången diesel.........han har hjälpt vissa front namn med trimm, hur det än är så har han kört med biltemas olja i sin 205 gti nästintill 200 hk på b tema olja o den körde han på dagligen med stora efff uttag...........så ja tror mc oljan har samma egenskap......kör på den själv kawa 900 trimmad ca 160-180 beroende på luft o fugg inställning
 
Du sade det själv i din text. JASO MA är uppfyllt liksom att SM är bättre än SG och det är en olja för koppling i motorolja.

Kör! Men fyll gärna över den i Castrol- eller Statoil-flaskor för helsyntet mc-olja innan du häller det i hojen :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top