Fråga om "NUVIZ" är tillåten i sverige ? Head up display MC hjälmar.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nu när NUVIZ kickstarter lyckades kommer den nå marknaden inom 6-12 månader.

Då ville jag höra mig för om NUVIZ är giltig att montera på hjälmar i sverige.

Hjälmtillverkarna vill ju inte att man går och modifierar hjälmen då dom inte kan garantera att hjälmen fortfarande fyller sin funktion att skydda skallen vid en olycka.

Försäkringsbolagen lutar sig ju på yttranden från hjälmtillverkare och trafiksäkerhetstester.

Jag har skickat iväg en fråga till Suzuki-försäkringar. Nu ville jag höra om någon annan vet med sig att de fått "OK" att montera prylar på sina hjälmar utan att förstöra sina "försäkringsvilkor" ?

http://thekneeslider.com/nuviz-ride-head-up-display-for-motorcycle-helmets/

"The Ride:HUD unit is quickly clamped to your helmet and can be swapped between helmets easily. "

Du modifierar inget på hjälmen, det är tillåtet.

Jag fick svar från Suzuki Länsförsäkringar idag. Som du nämner Johnny så är det inga problem att montera den, och skadeförsäkringen täcker fortfarande hjälmen.
Det relaterades till existerande "Gopro" kameror som också är "ok" att montera på hjälmen.

Vid olycka så ersätts ju endast skyddsutrustning och inte saker som monterats på hjälmen.

Trafikskolor basunerar ofta ut, villigt påhejade av Trafikverket, att inte ens ett klistermärke skulle vara tillåtet att anbringa hjälmen då klistermärken uppenbarligen innebär allvarliga risker för hjälmens hållfasthet. Tillåt mig tvivla......

Om jag skulle omkomma i en MC-olycka ber jag vetenskapen kartlägga huruvida mitt 2 cm klistermärke på baksidan av hjälmen eller mitt monterade Interphone BT-headset medverkade till den tragiska utgången. Resultatet kan med fördel publiceras på sporthoj.com....

skulle vara intressant att veta vad en uppsättning kommer att kosta i början av försäljningen. Vet inte om jag skulle ha jättestor nytta av det eller om det mest är en cool/trafikfarlig gadjet men om priserna hålls inom en rimlig nivå skulle jag nog prova iaf

Trafikskolor basunerar ofta ut, villigt påhejade av Trafikverket, att inte ens ett klistermärke skulle vara tillåtet att anbringa hjälmen då klistermärken uppenbarligen innebär allvarliga risker för hjälmens hållfasthet. Tillåt mig tvivla......

Om jag skulle omkomma i en MC-olycka ber jag vetenskapen kartlägga huruvida mitt 2 cm klistermärke på baksidan av hjälmen eller mitt monterade Interphone BT-headset medverkade till den tragiska utgången. Resultatet kan med fördel publiceras på sporthoj.com....

Tvärtemot försäkringsbolagen själva som hävdar att de inte bryr sig.

Men idén att hjälmar inte klarar sånt kommer nog från forntiden då hjälmarnas material riskerade att lösas upp av lösningsmedlet i färg och klister.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...