Fråga om, någon form av kurs? Vilken tycker ni?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu snart i dagarna fyller man år och min far frågade om jag skulle vilja gå någon kurs på mantorp park.

Racing School kurser var han inne på men jag tänkte det kan ju vara bra att höra med SH folket innan, där tänkte han på bil men kanske någon form av mc kurs?

http://www.motorevents.com/racing/index.html var det ju funderingar runt, har någon kanske testat? Någon som har ett humm ungefär vad det kostar?

Gärna tips, det behöver väll inte nödvändigtvis vara på mantorp?

Dela gärna med er av vad ni tyckte om kurs ni tagit!

MVH Alex

Last edited:
upp nu

Sitter alla bara vid datorn om dagarna?

Någon måste ju kunna eller varit på någon form av kurs?

xyx skrev:
California Superbike School?

Eller SMC BKK?

Såg inte ut som om California Superbike School kom till sverige på deras schema för -06

Hittade det här
http://www.motorcyklisterna.org/forum/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000035
http://www.smcskane.com/
Är det inte här många trillar fuckar sina cyklar och får inte ett piss på försäkring?

Är det lärorikt?

Läste lite och det verkade ju bra men vad kostar sån kurs och är det något att ha då?

Jag är relativt färsk förare, 10 år på cross och 2 år på mc.

Nä, tvärt om.

SMC BKK är typ de enda bankörningarna där ALLA försäkringar gäller.

CSS har körningar i år i sverige, kolla forumet för Bankörningar för allmänheten.

xyx skrev:
Nä, tvärt om.

SMC BKK är typ de enda bankörningarna där ALLA försäkringar gäller.

CSS har körningar i år i sverige, kolla forumet för Bankörningar för allmänheten.

känns som om du ska ha mer förkunskap till CSS eller?

i år är jag inte så sugen mer till nästa.

Vad skiljer dom här kurserna då?

Ingen som testat på racing bil på mantorp för en dag?

Jag har tagit Formel 3-licens via Scandinavian Formula School. Vi körde 2 dagar på Mantorp och en på Mittsverigebanan. Man kör Formel Ford och det är löjligt kul. Du kan känna när du kör över ett gruskorn och du kan omöjligen missa apex, det är bara att kolla på däcket. :D Du kommer aldrig att ångra en sån dag. Eller kör en Radical, lär ju vara hur kul som helst.

Neutral skrev:
Jag har tagit Formel 3-licens via Scandinavian Formula School. Vi körde 2 dagar på Mantorp och en på Mittsverigebanan. Man kör Formel Ford och det är löjligt kul. Du kan känna när du kör över ett gruskorn och du kan omöjligen missa apex, det är bara att kolla på däcket. :D Du kommer aldrig att ångra en sån dag. Eller kör en Radical, lär ju vara hur kul som helst.

vad kostar såna här kalas grejer då?

Är sugen på både bil och mc kurs :D

Jag kör en del isracing (med bil dvs) på "för skojs skull"-nivå (dvs inga tävlingar) och tävlar på motorcykel. Även om du väljer att köra en kurs i bil så kommer du bli bättre på motorcykeln också. Jag skulle lätt tacka å ta emot om farsan bjöd mig på en sån grej :)

Ett annat exempel på detta är Anders Lindfors som körde R600 i år. Han har varit i sverige-eliten i gokart. Kört några gånger på bana med hoj och körde sen SM-rejsen. Slutade i övre delen av fältet alla tävlingar som hojjen höll. Tror han var trea i sista racet när motorn skar.

Ganska samma sak, förutom att det är bra mycket svårare på motorcykeln (eller iaf större avstånd mellan de som e bra och riktigt bra) :tummenupp

Mr Helmut skrev:
vad kostar såna här kalas grejer då?
De var inte precis öppna med pris, allt möjligt annat stod utom pris men vi betalade ungefär 4000 per gång. Ser att de kör med Formel Opel nu som egentligen är mycket häftigare än Formel Ford men de tar ner bakvingen och slicksen på dem. Mönstrade däck är väl för att kunna köra i regn förstås men det skulle vara häftigt att köra en Formel Opel i racetrim. I alla fall mycket bättre motor i den, Ford-motorn är från stenåldern med brytarspetsar som ofta krånglar, jag fick flera körpass förstörda av det.

Skicka in en förfrågan och posta svaret här. :tummenupp

Neutral skrev:
De var inte precis öppna med pris, allt möjligt annat stod utom pris men vi betalade ungefär 4000 per gång. Ser att de kör med Formel Opel nu som egentligen är mycket häftigare än Formel Ford men de tar ner bakvingen och slicksen på dem. Mönstrade däck är väl för att kunna köra i regn förstås men det skulle vara häftigt att köra en Formel Opel i racetrim. I alla fall mycket bättre motor i den, Ford-motorn är från stenåldern med brytarspetsar som ofta krånglar, jag fick flera körpass förstörda av det.

Skicka in en förfrågan och posta svaret här. :tummenupp

Ringde dom i dag, det var inte priser jag ens skulle vilja betala om jag fick pengarna vilket det gällde i detta fall.

6500kr eller 7000 beroende på vilken av bilarna jag ville köra.

Ingen kurs kostade under 5000kr så det kan dom nog glömma känns det som.

Får 4000 att gå en kurs för så jag tänkte om man kunde gå steg 1 & 2 i broms och kurvteknik kanske:)

SMC BKK 1-2 är ett mycket bra val i mitt tycke.
Iaf om det du väljer motsvarar SMC Skånes kurser på Knutstorp.

Mr Helmut skrev:
Ringde dom i dag, det var inte priser jag ens skulle vilja betala om jag fick pengarna vilket det gällde i detta fall.

6500kr eller 7000 beroende på vilken av bilarna jag ville köra.

Ingen kurs kostade under 5000kr så det kan dom nog glömma känns det som.

Får 4000 att gå en kurs för så jag tänkte om man kunde gå steg 1 & 2 i broms och kurvteknik kanske:)
Mmm...7000 för att köra Radical, det tror jag det kan vara värt. :tuttar

B&K är nog bra, eller så går du steg 1 i CSS.

xyx skrev:
SMC BKK 1-2 är ett mycket bra val i mitt tycke.
Iaf om det du väljer motsvarar SMC Skånes kurser på Knutstorp.

Du får gärna hjälpa mig med det här, jag har bara hittat att knutstorp har såna kurser. Har läst deras program och tycker det verkar jätte intressant men det vore ju inte fel om det fanns på någon bana mer norr ut. söder om helsingborg känns ganska långt om man ska orka med ett pass på banan också:(

Neutral skrev:
Mmm...7000 för att köra Radical, det tror jag det kan vara värt. :tuttar

BKK är nog bra, eller så går du steg 1 i CSS.

mjo radical kan dom glömma...

BKK eller CSS

CSS har jag fått intrycket att du bör vara en förare med mycket ban erfaranheter?

Annars om nu BKK finns på en bana närmare mig än knutstorp?

Mr Helmut skrev:
Du får gärna hjälpa mig med det här, jag har bara hittat att knutstorp har såna kurser. Har läst deras program och tycker det verkar jätte intressant men det vore ju inte fel om det fanns på någon bana mer norr ut. söder om helsingborg känns ganska långt om man ska orka med ett pass på banan också

Det finns BKK på andra ställen, det vet jag.

Men om inte annat så tror jag SMC brukar ordna något relativt billigt boende i närheten av banan...

xyx skrev:
Det finns BKK på andra ställen, det vet jag.

Men om inte annat så tror jag SMC brukar ordna något relativt billigt boende i närheten av banan...

SMC skåne och BKK skulle inte få tider innan feb, men då kan man ju höra med andra.

Någon som vet hur illa det är med Gotland ring när man ändå är i farten med att fråga?
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1789456&postcount=26

Neutral skrev:
LMS körde två steg av SMC:s kurser i somras.

LMS, en förklaring tack?

och hur är det med CSS kan man komma med dåliga förkunskaper till en sån kurs?

Blir som en enda gröt i mitt huvud med alla dessa namn.

Säg hur jag ska göra, vilken kurs som verkar bäst bla bla :rolleyes:

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...