Fråga om Michelin Pilot däck?

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Tjena det är nu dags att byta däck på gixxern. nu är frågan vilka däck jag ska ha? Michelin Pilot blir det men vilka? finns ju lite att välja på. kör nu pilot sport ifram och pilot road ibak och det har väl funkat skapligt bra. milen jag kört med dom men lite slitna var dom när hojen köptes. bakdäcket gick sönder i höstas i ca 130-140km/h men det gick rätt bra. hur mycket skiljer det sig i mil/grepp om man tex tar
pilot road
pilot sport
pilot power (ej 2ct)
det är väl dom här däckena jag funderar imellan och givetvis så köper jag genom mcdäckonline.

men nu var det Michelin Pilot jag undrade över inget annat kondom gummi:fatta!

I de flesta fall duger nog Pilot Road bra för gatkörning, och faktiskt även bankörning upp till någorlunda tempo. Själv kör jag ganska mycket bana och då får det oftast bli Pilot Power som har funkat bra för mig hittills. Har inte provat 2CT.

Jätte bra för rena gatåkare - dock INTE på bana då just 2ct tenderar att brinna i kanterna!!

/Fürstenhoff.

Håller med dig helt och hållet på den pungten:yoparty
Annars är det bra livslängd på däcket.:D men det är när jag är ute och puttrar med Prillan:tuttar
:D :D :D :D

Sluta fundera - DUNLOP QUALIFIER RR som kom i somras är däcket som gäller!!:tummenupp

/Fürstenhoff.

Jag ska byta till våren. Är Qualifer ett däck som funkar bra på gatan med. Jag menar om det har hygglig livslängd.

Last edited:
En bra kombination om man har bestämt sig för Michelin och inte har några större bandagsambitioner är Pilot road2 bak och Pilot power fram. Givetvis så funkar Pilot road2 fram också, men power är lite mjukare och har en lite spetsigare profil.

Jag har kört power 2ct och road 2.

Livslängd på backdäcket; power knapp 500 mil, drygt 1000 mil. Det är bra för att åkt twin.:)

Jag gick ifrån power till road. Kändes konstigt i början med tanke på profilen. Man får jobba lite mer för att få ner cykeln i böjarna. I dom tusen milen så ingår 3 bandagar i inte alltför dåligt tempo. Hade inga problem med greppet.

Jag har slängt på ett nytt road2 i bak, funderar eventuellt på ett power i fram. Håller nog ungefär lika länge...

Last edited:
För att iaf försöka svara på din fråga T.Korpe:

Det hela hänger på din körstil och var du kör.
Mkt motorvägskörning så skulle jag gå på Pilot Road
En blandning mellan kurviga vägar småvägar, kurviga landsvägar och motorväg Pilot Road 2.
Kör du som ovan men kör en del bankörningar så skulle jag välja Pilot Power.
Kör du bara bankörningar så ska du fråga någon annan :)
Mina Pilot Power höll 800 mil bak och 1100 mil fram.

Jag har personligen bara kört med Pilot Power men kör i stort sett uteslutande på kurviga småvägar, kurviga landsvägar samt en mindre mängd bankörningar.
Jag har en kompis som kör i stort sett uteslutande bankörningar och han misshandlade sina Pilot Power.
En annan kompis som kör aggresivare än vad jag gör har Pilot Power 2 på som gatdäck och ett Super Corsa Pro (men en bokstavskombination efter) på bana.

(Pilot Road 2 har i stort sett samma profil som Pilot Power)

Jag hadde på min gamla Aprilia mille pilot pover ct2.
De hitills klart bästa däcken jag har kört på:tummenupp
Tvär bra när det är blött ute. Få se hu dunlop funkar nästa sommar:yoparty

tack för alla svar men är det ingen som kört något på pilot sport? ligger rätt bra till i pris och det har ju som sagt funkat rätt bra för mig ifram. men det blev ju inte så många mil på det så jag vet inte hur fort det slits. pilot sport är det något mellan pilot roade och pilot power?

QUALIFIER RR ja då det är ett RIKTIGT 2 komponents däck:tummenupp , inte vanliga QUALIFIER som är bra men tar slut sjukt fort!!

/Fürstenhoff.

Jag ar sugen pa att terra Dunlop pa bananhojen, Heter dacket med 2 komponents gummi qualifier RR? Tycks inte kunna hitta just det dacket over here:va . Det jag hittar ar Qualifier och sportmax GP...

Har hort att Dunlopsulorna ska vara mkt battre an Michelin pa bana. Annars ar ett otroligt skont gatdack for hard korning Michelin PP2CT enligt mig!

Jag ar sugen pa att terra Dunlop pa bananhojen, Heter dacket med 2 komponents gummi qualifier RR? Tycks inte kunna hitta just det dacket over here:va . Det jag hittar ar Qualifier och sportmax GP...

Har hort att Dunlopsulorna ska vara mkt battre an Michelin pa bana. Annars ar ett otroligt skont gatdack for hard korning Michelin PP2CT enligt mig!
Annars finns Dunlop GP Racer det är bättre än Qualifier RR men vet inte om livslängden på dom.. men dom såg hyffsade ut runt 300 mil och då var det mycket kvar på dom.. det är 3 komponents däck!!

Annars finns Dunlop GP Racer det är bättre än Qualifier RR men vet inte om livslängden på dom.. men dom såg hyffsade ut runt 300 mil och då var det mycket kvar på dom.. det är 3 komponents däck!!

Nu snackar vi slicks da eller? Vissa banor haromkring tillater inte slicks pa vissa dagar samt grupper, sa det maste vara gatdack, med najs grepp samt lite taliga sa man far lite milage pa dom, skulle vara fint om man fick ut 3 dagar pa ett set ialf!

Nu snackar vi slicks da eller? Vissa banor haromkring tillater inte slicks pa vissa dagar samt grupper, sa det maste vara gatdack, med najs grepp samt lite taliga sa man far lite milage pa dom, skulle vara fint om man fick ut 3 dagar pa ett set ialf!
Det är gat och ban däck! inte slicks..
The Qualifier RR and GP Racer demonstrate Dunlop's rapid response to the new demands of performance riders by simultaneously launching two products that provide riders the possibility to enjoy their bike's performance on both road and circuit.

Sportmax GP Racer is targeted for riders who use their bikes for track days and local races.

Sportmax Qualifier RR answers the needs of sport orientated riders wanting to make the most of their bikes on the road.

Last edited:
men nu var det Michelin Pilot jag undrade över inget annat kondom gummi:fatta!
Låt mig se om jag uppfattat saken rätt. Dina samlade erfarenheter av Pilot-däcken är att de "väl funkat skapligt", men att bakdäcket gick sönder i hög fart.

Baserat på detta har du kommit fram till att Pilot är det enda som duger, och folk som rekommenderar något annat ska bara hålla käften. Verkar konstigt tycker jag. Tror jag skippar att rekommendera något.

Låt mig se om jag uppfattat saken rätt. Dina samlade erfarenheter av Pilot-däcken är att de "väl funkat skapligt", men att bakdäcket gick sönder i hög fart.

Baserat på detta har du kommit fram till att Pilot är det enda som duger, och folk som rekommenderar något annat ska bara hålla käften. Verkar konstigt tycker jag. Tror jag skippar att rekommendera något.

:såjaponken vaknat på fel sida idag eller?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard