fråga om mc köp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vet inte om det är rätt ställe att posta men jag funderar på att köpa sporthoj. har hittat en kawasaki sx7r från 96, den har gått 2670 och kostar 43000kr. Jag vet att den är gammal och kan vara sliten och så men vad ska man kolla efter? och hur? Är det annars ett bra pris? Vad händer ifall den är strypt på pappret och man barkar åt hellvete med den?

antar att du menar zx7r?

En tung men snabb hoj,.
Som vanligt kolla däck och drivpaket så det är schysst, sånt kostar stålar och just det pris du nämner kan inet beteknas som billigt för en sån gamal hoj.

Om den inte är i extremt fint skick (dvs nyskick) så pruta några tusen.
ZXR750 samt ZX7R är de två snyggast hojar som någonsin gjorts (enligt mej) och alltså är det ascoolt att äga en sån :yoparty

Visst , lite tung är den (203 torr)...har själv aldrig kört en zx7:a, men om den är lik zxr:en så märker man ändå inte vikten.

Lyssna på motorn (när den är varm) så inga metalliska ljud hörs. Kolla sen så att det inte finns några skador/repor på ramen som indikerar att den varit omkull.

Tessan skrev:
Om den är strypt på pappret, men inte "på riktigt" kör du oförsäkrat.... Försäkringen gäller inte, för då har hojen inte samma förutsättningar som försäkringsbolaget trodde när försäkringen tecknades och premien räknades ut. Det kan bli dyyyyyrt om det händer nåt, då spelar det ingen roll om det var ditt fel eller inte, kör du oförsäkrat får du stå för alla kostnader för alla inblandade....

Är det verkligen något försäkringsbolag som inte försäkrar efter orginaleffekten idag? Jag tror nog försäkringen gäller pga av att försäkringen tecknas på origaleffekt och inte strypt effekt.

Anders R skrev:
Är det verkligen något försäkringsbolag som inte försäkrar efter orginaleffekten idag? Jag tror nog försäkringen gäller pga av att försäkringen tecknas på origaleffekt och inte strypt effekt.

Precis, så länge det inte gäller mellanklassstrypning i kombination med mellanklasskort försäkrar alla bolag efter full effekt och alltså gäller försäkringen oavsett vad som står i papprena (om det står rätt i försäkringspapprena vill säga)

Anders R skrev:

Har försäkrat min CBR 600 -91 som är ostrypt men på pappret står det 37 kw och det är det de räknar premien på och bolaget vet om att min hoj är ostrypt men de hävdar att ful ersätning utgår även om det vissar sig att den var ostrypt vid olycka. eftersom den inte är klassad som specialhoj om man gämför med en R6 eller R1

Bolaget heter Tennant. :tummenupp

Om man skall tänka lite pessimistiskt så är väl motorcykeln reggad för den effekt som står i reg. beviset. Kör du då med ursprungseffekt så kör du väl på något sätt med felaktig hoj/felaktiga papper och man riskerar ett par kronor i böter och ombesiktning av en sur konstapel?
Jag har nog gärna koll på papprena om man skulle råka klanta till det i trafiken nån gång...

jo självklart menade jag zx7r. Är det nån service eller nåt sånt som ska göras snart då eller?

har även hittat en gsxr600 -98 uttagen-99 1400mil slipon, knfilter, nytt drivpaket medföljer. 45000kr. låter det bra? Har ju inte den blekaste i vad för prisklasser allting ligger i.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8