Fråga om luftfilter GSX-R

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Hej en luftrenar-arkeologi-fråga;

Jag kollade på luftfiltret som någon tidigare ägare monterat på min GSX-R750 -88 . Det ser inte riktigt ut som original där det brukar sitter som ett lock med luftinloppskanal bakom filtret som all insugningsluft går genom, som om luften skall doseras av den mindre öppningen. Jag vet inte riktigt hur teorin ser ut bakom den designen. I mitt fall sitter bara pappersfiltret där med full öppning bakåt, dvs inget annat än skiten i filtret som doserar flödet..

Vad är för/nackdelar med resp. alternativ ? Har dom öppnat upp för att få den att andas bättre ?

Här ser man exempel på hur de brukar se ut från början:
82_1_b.JPG



Här ser man mitt filter, man kan se skärmärken där filterlocket är uppskuret
luftfilter.jpg


som sagt; finns det prestandamässiga fördelar med att öppna upp på det viset ?


Det finns ett K&N-filter på Ebay som verkar ha justerbar diameter på luftöppningen ? Hur brukar man göra med det där, vad styr vilken typ av öppning man skall sikta på ? Olika triminingsgrader ?
k-n-filter.jpg


HIFLO-filter från Touringbutiken 292:- i vilka fall är det vägen att gå ?
66-3140.jpg

Här har dom ett annat filter "DNA" för facila 818:-
66-8317.jpg
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Det verkar ju som om det skulle ge lite mer luft till motorn iallafall.
Frågan är hur stor skillnad det blir.

Du har inte funderat på att slänga orginalburken, och slänga på separata filter på fuggarna istället ?
Det ger ju annars en mycket bättre andning.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
War-psycho skrev:
Du har inte funderat på att slänga orginalburken, och slänga på separata filter på fuggarna istället ?
Det ger ju annars en mycket bättre andning.

Funkar inte så bra på vakuumfuggar, de behöver undertrycket. Den kommer troligen bli knepig på låga varv.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Det var nog det jag undrade om, dvs om man påverkar vaakum i förgasarna genom att dosera insugsluften, typ om plast-trottlarna lyfter snabbare om det inte är obegränsad luft-tillgång ? Något syfte måste det ju vara med att de inte har t ex dubbla diametern på filter-öppningen. Å andra sidan finns det de som kör med öppna filter och plockar bort luftboxen helt. Vad vinner/förlorar de ?

Jag läste den här kommentaren i en annan tråd :
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1795698&postcount=17
 
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Approachen får väl bli att testa Touringbutikens 292:-filter och notera skillnaden.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
svampe skrev:
2070939 Funkar inte så bra på vakuumfuggar, de behöver undertrycket. Den kommer troligen bli knepig på låga varv.
Jahapp, där ser man...

Har inte alla bytt till RS36'or på sina gammelgixxrar numer, hihihi ? :tungan

"Så väl man menade, men så fel det ändå blev." :hihi
 
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Bra tips, intressant RS-objekt uppspårat.

Under tiden, för CV-typen tycks standard-filtrets luftdosering vara en ingrediens för att få väl fungerande trottelrespons på låga varv.

Här hittade jag en intressant artikel om airflow :
http://www.geocities.com/MotorCity/Speedway/2476/carb1.htm#airflow

Litet citat:
"When an airbox or filter is made less restrictive the pressure in the carb venturi will be greater (than the stock set-up, for the same given engine speed and load). With the air pressure in the venturi now closer to atmospheric pressure, less fuel will be pushed into the airstream. Max is now receiving a lean mixture and perhaps stumbling a bit. To further compound the situation, the Mikuni carb slide is vented at the carb throat (oval hole at the top). Since this slide works by using the air pressure difference between the venturi and the carb throat it will now not lift as high, making the mixture even leaner. "
Så det är nog det som händer med min hoj när det gäller lågvarvs-trottelrespons. Däremot när man blåser på för fullt så fyller det uppskurna filtret en funktion, dvs bra andning.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top