gunnar_gt750
GSX-R musei-intendent
Hej en luftrenar-arkeologi-fråga;
Jag kollade på luftfiltret som någon tidigare ägare monterat på min GSX-R750 -88 . Det ser inte riktigt ut som original där det brukar sitter som ett lock med luftinloppskanal bakom filtret som all insugningsluft går genom, som om luften skall doseras av den mindre öppningen. Jag vet inte riktigt hur teorin ser ut bakom den designen. I mitt fall sitter bara pappersfiltret där med full öppning bakåt, dvs inget annat än skiten i filtret som doserar flödet..
Vad är för/nackdelar med resp. alternativ ? Har dom öppnat upp för att få den att andas bättre ?
Här ser man exempel på hur de brukar se ut från början:
Här ser man mitt filter, man kan se skärmärken där filterlocket är uppskuret
som sagt; finns det prestandamässiga fördelar med att öppna upp på det viset ?
Det finns ett K&N-filter på Ebay som verkar ha justerbar diameter på luftöppningen ? Hur brukar man göra med det där, vad styr vilken typ av öppning man skall sikta på ? Olika triminingsgrader ?
HIFLO-filter från Touringbutiken 292:- i vilka fall är det vägen att gå ?
Här har dom ett annat filter "DNA" för facila 818:-
Jag kollade på luftfiltret som någon tidigare ägare monterat på min GSX-R750 -88 . Det ser inte riktigt ut som original där det brukar sitter som ett lock med luftinloppskanal bakom filtret som all insugningsluft går genom, som om luften skall doseras av den mindre öppningen. Jag vet inte riktigt hur teorin ser ut bakom den designen. I mitt fall sitter bara pappersfiltret där med full öppning bakåt, dvs inget annat än skiten i filtret som doserar flödet..
Vad är för/nackdelar med resp. alternativ ? Har dom öppnat upp för att få den att andas bättre ?
Här ser man exempel på hur de brukar se ut från början:
Här ser man mitt filter, man kan se skärmärken där filterlocket är uppskuret
som sagt; finns det prestandamässiga fördelar med att öppna upp på det viset ?
Det finns ett K&N-filter på Ebay som verkar ha justerbar diameter på luftöppningen ? Hur brukar man göra med det där, vad styr vilken typ av öppning man skall sikta på ? Olika triminingsgrader ?
HIFLO-filter från Touringbutiken 292:- i vilka fall är det vägen att gå ?
Här har dom ett annat filter "DNA" för facila 818:-
Last edited: