Fråga om LB-reggad dieselbil, baksäte mm

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Har en diesel bil på G, bmw 320d -00. Den är lb-reggad men har urtagbart galler och just nu sitter baksätet i. Vad händer om man blir stoppad av polisen och har baksätet istället för gallret? Massa böter eller?

Sen har nån ägt en BMW 320d och kan ha några synpunkter på bilen som kan vara av värde?

An3Azz skrev:
Har en diesel bil på G, bmw 320d -00. Den är lb-reggad men har urtagbart galler och just nu sitter baksätet i. Vad händer om man blir stoppad av polisen och har baksätet istället för gallret? Massa böter eller?

Sen har nån ägt en BMW 320d och kan ha några synpunkter på bilen som kan vara av värde?

Gissar att du blir förelagd om en fullständig registreringsbesiktning då fordonets utförande avviker från registreringsbeviset.

An3Azz skrev:

Trafikpolisen i Luleå har totalt gett upp att kolla detta på lb reggade bilar, för det är någon som har hittat en lucka i lagen ang. baksäte, den lyder ungefär så här

" Man får ha baksäte och passagerare i en lb reggad bil om man ska köra personer tillfälligt från A till B "

Så jag förmodar att många använder sig av denna lag då trafikpolisen där har gett upp att fråga/kolla detta. Och med mina erfarenheter med TRAFIKPOLISEN i luleå så är dom jävligt hårda, men här är dom bort dribblade

Vi har en lbreggad laguna, och vi kör utan baksäte pga den enkla anledningen att dom i baksätet inte blir försäkrade ifall det händer något, föraren får alltså stå för hela kalaset om du krockar.

Lättalastbilar har lastgaller bakom framsätena, och är både besiktigade och försäkrade sådana...

Sen om inte polisen säger något är en annan sak...

Finns inget som heter att du tillfälligt får skjutsa någon eller liknande.
Sitter inte gallret i blir det ombesiktning a 300kr.
(nästan gratis. Kan ta många sådana böter innan jag förlorar på det :tummenupp )

Vänsterpartiet vill dock höja skatten på lätta lastbilar. Gissa om jag kommer rösta på dom i valet :mad:

tycon1 skrev:
Vi har en lbreggad laguna, och vi kör utan baksäte pga den enkla anledningen att dom i baksätet inte blir försäkrade ifall det händer något, föraren får alltså stå för hela kalaset om du krockar.

Om du säger att du dagen innan eventuell olycka monterat ur gallret och tänkt besiktiga om den till personbil igen då? Finns väl inget som säger att du inte får köra med bilen innan din registreringsbesikningstid som du precis tänkt boka? Tror du sitter mer i klistret om du skjutsar folk med gallret i bilen och något händer. Då har du garanterat mer problem.

Last edited:
Jag har oxå hört det där med försäkringsfrågan :va får fan ringa o kolla

R1 Uffe skrev:
Trafikpolisen i Luleå har totalt gett upp att kolla detta på lb reggade bilar, för det är någon som har hittat en lucka i lagen ang. baksäte, den lyder ungefär så här

" Man får ha baksäte och passagerare i en lb reggad bil om man ska köra personer tillfälligt från A till B "

Så jag förmodar att många använder sig av denna lag då trafikpolisen där har gett upp att fråga/kolla detta. Och med mina erfarenheter med TRAFIKPOLISEN i luleå så är dom jävligt hårda, men här är dom bort dribblade

Samma sak har jag hört men kan inte bekräfta det. Vore bra om någon kunde kolla upp detta, då jag kommer köpa dieselbil när det blir nybilsköp. Givetvis lb-reggat men med säte. Att försäkringen inte skulle gälla har jag svårt att tro på.

Hur knepigt är det numera att ombesiktiga för lätt lastbil ? Jag har en gammal surdiesel-passat som jag tänkt använda att transportera mig i och då plocka bort allt bakom framsätena och sätta in galler. Går det att köpa färdiga galler-satser som duger ? Något mer att tänka på ?

WestW skrev:
(nästan gratis. Kan ta många sådana böter innan jag förlorar på det :tummenupp )

Vänsterpartiet vill dock höja skatten på lätta lastbilar. Gissa om jag kommer rösta på dom i valet :mad:

Om du säger att du dagen innan eventuell olycka monterat ur gallret och tänkt besiktiga om den till personbil igen då? Finns väl inget som säger att du inte får köra med bilen innan din registreringsbesikningstid som du precis tänkt boka? Tror du sitter mer i klistret om du skjutsar folk med gallret i bilen och något händer. Då har du garanterat mer problem.

har du gallret i slipper du skjutsa....
Förövrigt så brukar man ringa och boka en ombesiktning, speciellt när det gäller sådana här fall...Vet inte men det känns ju tvivelaktigt att man skulle ta en dropp-in tid? aja..ring f-bolaget och hör...

EDIT: Jag tycker att ditt argument verkar lite konstigt. Du säger att du skulle lura i f-bolaget att jag ska försäkra min bil som personbil imorn, när jag krockade tidigare idag? Försäkringen börjar väl först gälla när dom fått in besiktningspapprena?

Last edited:
Senaste är att vänstern vill att skatten ska höjas med 60% på lätta lastbilar. :huvet :kocko

TomK skrev:
Hur knepigt är det numera att ombesiktiga för lätt lastbil ? Jag har en gammal surdiesel-passat som jag tänkt använda att transportera mig i och då plocka bort allt bakom framsätena och sätta in galler. Går det att köpa färdiga galler-satser som duger ? Något mer att tänka på ?

Du behöver lite larviga intyg på galler och öglor att vifta med. Verkar som du kan skriva intygen själv också men då ska allt vara rätt formulerat bla bla bla. Inte ens min bes gubbe kunde svara på detta. Jag hade massor av papper med mig och sa åt honom att ta dom du behöver och som gör att bilen går igenom :tungan Fixa ett galler som passar i din bil. Max 5cm glipa till tak osv. Intyg som funkar kan jag kopiera åt dig. Alt 2 är att köpa ett galler med intyg från någon firma. Glöm inte intyg på öglor också. Lastöglor som klarar 500kg finns på Biltema för 9kr styck.
http://www.bilprovningen.se/externt...8405E9E6BC7FB6B1C1256F490040AEC6?OpenDocument
http://vbk.campus.luth.se/~vbk/radio/projekt/lbreg/ (intyget skulle formuleras om sa min besgubbe)
http://www.radhstroms.se/Biltillbehor/Biltillbehor.htm
http://www.lastgaller.com
http://www.jeppe.com/galler/prislista_galler.html

tycon1 skrev:
har du gallret i slipper du skjutsa....
Förövrigt så brukar man ringa och boka en ombesiktning, speciellt när det gäller sådana här fall...Vet inte men det känns ju tvivelaktigt att man skulle ta en dropp-in tid? aja..ring f-bolaget och hör...

EDIT: Jag tycker att ditt argument verkar lite konstigt. Du säger att du skulle lura i f-bolaget att jag ska försäkra min bil som personbil imorn, när jag krockade tidigare idag? Försäkringen börjar väl först gälla när dom fått in besiktningspapprena?

Jag skulle aldrig lura något försäkringsbolag. Vad jag beskriver är vad man kan göra i teorin. Det är som du säger när bilen är reggad till PB igen först då har du en försäkring för PB. Fram till dess är den LB och försäkrad som det.

Men jag tror absolut inte att försäkringen slutar gälla i ett fall som detta.
Du har en LB som du tänker regbes om till PB igen. Du tar ur gallret, sätter i baksäte igen. Någon dag efter detta ska du boka en tid för regbes. Du kör bilen och krockar med passagerare i baksätet. Skulle försäkringen inte gälla då menar du? Vilken försäkring är det som inte skulle gälla i så fall? Skulle dom som satt i baksätet och gjorde illa sig vid krocken få betala sina skador själv eller liknande?

Här har du lite mer intressant info ang försäkringar. Myckte zatzy tjafs i början. Läs en bit ner. :)
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=199387&highlight=lastgaller

WestW skrev:

Njae, blir det inte snarare ett föreläggande om ny registreringbesiktning a´ 1500 eller vad det kostar.

När jag regga min till LB så kostade det runt 1100 kr för en registeringsbesikting, och jag antar att det är vad du isåfall får göra igen , dvs att regga tillbaka den till PB och priset är nog detsamma.

Jag har kört utan galler och med baksäte i över ett år , och blivit stoppad i en kontroll en gång , men farbror haffa är snälla här , han sa att jag skulle sätta tillbaka det som fattades i bilen ,, och ta bort det som inte skulle vara där , sen blev det inget mer av det, så jag vet inte vad som händer om man åker "fast" men jag hoppas att jag slipper ta reda på det ,

Problemet med försäkringen är att fordonet inte är försäkrat/registrerat i det utförandet, du får igentligen inte köra annat än till besiktningen innan regbesiktningen är klar!!
Ett paralellt exempel är ju trimmade mopeder, helt plötsligt är det inte en moped utan en oregistrerad motorcykel och då gäller inte försäkringen.
Kontakta ditt fb o hör efter före, annars kan det bli jvligt dyrt om du har otur

Blip skrev:
Skatten för lb reggade dieselfordon kommer att öka med 60% enligt regeringens proposition för 2006

http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/98/13/dc0d2579.pdf

Edit. WestW hann före, men regeringens proposition kanske kan intressera någon ändå :rolleyes:

Jahapp, då skiter man mao i det då. gäller detta alla lb-reg dieselfordon. Även dom som var lastbilar från början, t.ex King-Cab o dylikt???

Då blir det dubbdäck stödhjul och barnsadel på hojen, den har ju inte så dyr skatt.
Det är så sjukt att det ska kosta så mycket som det gör att ha bil för det lilla jag kör, åker och hämtar min dotter hos mamma varannan söndag , och sen är det lite strökörning , men många mil blir det inte.

Och de gånger det händer att man kör lite längre så vill man ju inte gänra göra det i en Ford fiesta, än mindre vill jag ha min dotter i den då det knappast är en barnsäker bil.

Blip skrev:
Skatten för lb reggade dieselfordon kommer att öka med 60% enligt regeringens proposition för 2006

http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/98/13/dc0d2579.pdf

Edit. WestW hann före, men regeringens proposition kanske kan intressera någon ändå :rolleyes:

Hade en VW Transporter diesel 95:a lb-reggad för några år sedan, kostade då (1998 ca 1400 SEK i skatt/år.

Så en höjning av vägtrafikskatten på 60% är ändå långt ifrån vad det kostar för motsvarande PB. Räkna med att det kostar någonstans mellan 6-8 tusen SEK för PB idag.

Har en dieseldriven PB, skatten ligger på drygt 7000 SEK/år, uppdelat på 3 betalningar. Motsvarande bensinare kostar ca 2300 SEK/år.

Laguna 1.9tdi -99 1100kr skatt/år. Dom får gärna höja med 60% ...fortfarande billigare än bensinarna och deras 12,5kr/litern..

Kawwa skrev:
Njae, blir det inte snarare ett föreläggande om ny registreringbesiktning a´ 1500 eller vad det kostar.

Nej det blir det inte :fakta
Ombesiktning blir det. Sätt i galler och åk in. Åk hem och montera ur :tummenupp

Ang skatten så är det inte kul med en 60% ökning men som alla andra sagt. Det lönar sig fortfarande. Kanske färre som bygger om sina nuvarande bilar men har man redan byggt om fortsätter man att köra.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...