Överflödiga frågor ang regler för inhängnat/Parkeringar och Hemmabyggen.

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Hallå! Har slut på lektioner fram till studenten (14 juni) Och ni alla vet hur det blir när man bara sitter hemma. Det kommer tusentals med funderingar och projekt idéer! :D

Så min första fråga är: Hur är det med stunting på parkeringar? Har sett i många stuntfilmer att polisen kommer in på parkeringarna när ett gäng slangar och leker, men sen bara åker därifrån.:va Någon som stött på polisen när ni lekt på parkeringar? Vad säger dom? (Såklart menar jag när företaget som har parkeringen är stängt)

Min andra fråga: Om man nu har en stunthoj som inte är gatlaglig, tex om man tar en vanlig CR450f och slänger på motard och stuntkit, om man skulle bli stoppad vad händer? Vad får man för böter? Kan det påverka tex. B-kort? (vet att det ofta beror på hur polisen är som person)

Fråga nr 2 ställer jag nämligen för att, ni får tycka jag är lite fjantig nu. Men har ju en Kawasaki ZX750 stuntkitad just nu. Men känner att sporthoj inte är min grej, och en som tar studenten om en vecka har inte så jätte bra med pengar. Nu kommer vi till det lite fjantiga.. Hade tänkt mig en moped ram :rolleyes: (Beta RR 00) för den är lite robustare än alla andra mopeder, hade nämligen en sån innan jag köpte kawan. Och har fått tag på en som är komplett utan motor för en billig peng av en kompis, så tänkte köpa den och stoppa i en 150-250cc (får se hur bra budget) Loncin motor i den. Vad händer då om jag blir stoppad? :3freak

Skattebrott...
(Oregistrerat fordon med skatteplikt) så är det någon illvillig polis och åklagare kan de försöka klämma åt dig rätt hårt...
Men vanligtvis böter, samt betala frakt av fordonet från platsen. Fordonet kan beslagtas för att undersöka om det är byggt med stulna delar eller förverkas med men det händer nog mest bara vid upprepade brott.

Skattebrott...
(Oregistrerat fordon med skatteplikt) så är det någon illvillig polis och åklagare kan de försöka klämma åt dig rätt hårt...
Men vanligtvis böter, samt betala frakt av fordonet från platsen. Fordonet kan beslagtas för att undersöka om det är byggt med stulna delar eller förverkas med men det händer nog mest bara vid upprepade brott.

Eller skälig misstanke om detta.

Skattebrott...

Åh hua, det låter inte så trevligt. Men bygget blir nog av ändå :tummenupp Tänkte köpa motor, förgasare och alla elkomponenter helt nytt, och hittade allt billigt och bra på motorhandel.se, sen tror jag kompisen har papprena kvar på ramen. Så blir att spara alla kvitton och papper då utifall :gnissla

Ingen som vet någon angående min första fråga om stunt på tom parkering? :näsblod

Åh hua, det låter inte så trevligt. Men bygget blir nog av ändå :tummenupp Tänkte köpa motor, förgasare och alla elkomponenter helt nytt, och hittade allt billigt och bra på motorhandel.se, sen tror jag kompisen har papprena kvar på ramen. Så blir att spara alla kvitton och papper då utifall :gnissla

Ingen som vet någon angående min första fråga om stunt på tom parkering? :näsblod

Samma sak. Vid upprepade brott kan de ta B-kortet.

Brukar inte vara något problem när polisen eller diverse vaktbolag kommer till parkeringen man kör på, brukar vanligtvis bli antingen nåt i stil med "kör lugnt då" eller "nä grabbar nu får ni åka nån annanstans". Har bara fått visa kortet eller ifall de va blåstest en gång än..

Ska du köra oreggat eller "nåt jävla hemmabygge" så är mitt tips att köra dit med bil och släpvagn om du oroar dig för polisen. Då kan du också säga att den bara är till för stunt och du tyckte den här parkeringen/planen verkade lämplig att köra på, eller fråga om dom har nåt annat bra förslag på plats :)

Fråga 2: Tycker det låter vettigare att leta upp en billig moppemotor eller lära dig köra med kawan istället för att trycka i en kinamotor (även om dom går helt ok) i beta ramen :rolleyes:

Brukar inte vara något problem när polisen eller diverse vaktbolag kommer till parkeringen man kör på, brukar vanligtvis bli antingen nåt i stil med "kör lugnt då" eller "nä grabbar nu får ni åka nån annanstans". Har bara fått visa kortet eller ifall de va blåstest en gång än..

Ska du köra oreggat eller "nåt jävla hemmabygge" så är mitt tips att köra dit med bil och släpvagn om du oroar dig för polisen. Då kan du också säga att den bara är till för stunt och du tyckte den här parkeringen/planen verkade lämplig att köra på, eller fråga om dom har nåt annat bra förslag på plats :)

Fråga 2: Tycker det låter vettigare att leta upp en billig moppemotor eller lära dig köra med kawan istället för att trycka i en kinamotor (även om dom går helt ok) i beta ramen :rolleyes:

Frågan om stunt på parkeringar var bara ren nyfikenhet. För där jag bor finns det inte så många parkeringar som är stor nog, och dom få (2 kanske det är) som är lagom storlek på är som att köra på en puckelpist, finns parkeringen på Coop som är lagom men då är den oftast full med grus året om.. Och hemmabygget blir av, anledningen till att jag vill ha en kina motor i ramen är att jag verkligen gillar gången på dom motorerna, och det är billigare att byta ut hela motorn än att köpa ny cylle och kolv till en moped :tummenupp och för att jag tycker det är kul att bygga :rolleyes: Och den kommer nog aldrig få stå på en släpvagn :arsele Dels därför jag frågade ang. framförande av hemmabygge. För den kommer användas som brukis :gnissla

Och anledningen till att kawan inte kändes rätt är för att själva sporthoj grejen inte var min grej, dels för alla dåliga vägar här och jag inte gillade själva körstilen. Men du ska nog se att den stannar kvar i ett hörn på gården och rastas lite då och då :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph