Fråga om lagerglapp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Jag har just rivit isär min motor för att leta efter vad som kan orsaka det vinande ljudet i den. Eftersom ljudet verkade komma ganska långt nerifrån och bakifrån i motorn så misstänker jag kullagren på mellanaxeln som driver vatten- och oljepump. Nu när jag har den axeln lös hittar jag inga uppenbara fel på lagren som att dom går trögt eller nåt, men det går att vicka ytterst lite men kännbart på ytterringen på det ena lagret.

Tror ni att det kan det vara det som gör att ett tydlig vinande ljud hörs när man kör?

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    130.5 KB · Visningar: 239
Låter kanske troligt,men när du ändå kommit så där långt,är det nog en bra idé att byta alla lager ?

tro vi diskutera detta förut men hur högt låter de egentligen?
tycker mer el mindre alla mina sporthojar har "vint" lite..
zxr,n oså. :va

Lager kan låta illa utan att vara glappa! Det brukar börja med lite skräp som sen bildar små "kratrar" i lagerbana och/eller lagerkulorna och då låter lager illa. Plocka bort och känn ifall du kann känna att något lager hugger något på vissa ställen i en viss rotationsriktning då vet du vilket lager som spökar. Måste även säga att det är väldigt små förändringar i rotationsfriktionen som kan vara svåra för en lekman att känna av som kan ge missljud, lager är känsliga. Man kan oxå se om kulorna är matta eller blanka, blanka = OK ,matta = utsatta för slitage (som kan ge missljud).

ozeo skrev:
2684045 tro vi diskutera detta förut men hur högt låter de egentligen?
tycker mer el mindre alla mina sporthojar har "vint" lite..
zxr,n oså. :va

Ja, visst viner dom lite, men nu pratar vi om ett missljud som gör att folk tittar konstigt efter en när man kommer körande på gatan.

sportbike:
Visst kan det vara idé att byta alla lager, men jag skulle ändå om möjligt vilja hitta något fel innan jag börjar sätta ihop allt igen.

Tack Kawwa för tipsen! Jag ska kolla och känna lite mer på alla lager och se om jag hittar något konstigt.

Fler tips är välkomna. :tummenupp

PacMan skrev:
2684376 Ja, visst viner dom lite, men nu pratar vi om ett missljud som gör att folk tittar konstigt efter en när man kommer körande på gatan.

sportbike:
Visst kan det vara idé att byta alla lager, men jag skulle ändå om möjligt vilja hitta något fel innan jag börjar sätta ihop allt igen.

Tack Kawwa för tipsen! Jag ska kolla och känna lite mer på alla lager och se om jag hittar något konstigt.

Fler tips är välkomna. :tummenupp

Måste bara tillägga att även fast kulorna ser blanka ut så kan det finnas skräp eller skador som kan ge missljud. men är kulorna matta så vet du att dom är slitna. är dom blanka så kan dom ändå var i början av ett begynnande slitage.

Lite vinande?
Behöver ju inte vara nåt fel.
Jag hade gissat på primärtransmissionens rakskurna drev.
M.a.o inget fel.
Men nu har jag ju inte hört ljudet.
Har du lyssnat med nåt skaft eller stetoskop och lokaliserat det bättre än en ren gissning?

Hade en gammal Porsche som jag renoverade vxl lådan på en gång i tiden.
Den vinade också ganska mycket, fast oftast inte vid hård belastning.
Bytte ett lager (efter rekommendation, typ fabrikationsfel) som jag inte tyckte var dåligt. Ljudet försvann och troligtvis är det som ovanstående sa att man inte ser det på lagret.

Dr.Bike skrev:
2684403 Lite vinande?
Behöver ju inte vara nåt fel.
Jag hade gissat på primärtransmissionens rakskurna drev.
M.a.o inget fel.
Men nu har jag ju inte hört ljudet.
Har du lyssnat med nåt skaft eller stetoskop och lokaliserat det bättre än en ren gissning?

OK, jag fattar att ni är lite skeptiska eftersom de flesta hojmotorer viner lite, men jag är helt säker på att det inte ska låta såhär, och jag vet ungefär när ljudet dök upp.

Nu hade jag inte gett så mycket detaljer om hur och när ljudet hörs, men det följer alltså varvtalet i alla lägen, oavsett växel, hastighet (eller neutral) och om kopplingen är inne eller ute, vilket ju utesluter en hel del grejer.

Innan jag plockade isär motorn lyssnade jag med ett skruvmejselskaft, och kom fram till att det helt klart lät mest illa från ungefär där den misstänkta axeln sitter, alltså långt ner i motorn, en bit bakom vevaxeln på vänster sida. Med andra ord tycker jag att det är lite mer än bara en gissning jag har att gå på. Dock hade jag ju hoppats hitta ett tydligare fel lixom.

kraschandburn skrev:
2684428
Bytte ett lager (efter rekommendation, typ fabrikationsfel) som jag inte tyckte var dåligt. Ljudet försvann och troligtvis är det som ovanstående sa att man inte ser det på lagret.

OK, det var ungefär det jag var ute efter, alltså om ett lager kan vara så dåligt att det orsakar hörbara missljud utan att man kan se eller känna något fel när man står med lagret i handen. :tummenupp

Jag ska ta en extra titt på alla lager, och sen är det väl bara att byta, sätta ihop och hålla tummarna antar jag. :)

Last edited:
Det är bara att byta alla lager (gå till momentum eller annan lagerfirma) och kontrollera allt annat - Verkstadshandboken har ju en punkt-till-punkt-guide

Om vinandet blir högre och högre med miltalen river man motorn och åtgärdar problemet (som bör synas på den magnetiska oljepluggen). Har den alltid haft ett vinande ljud som inte tilltar med milen - låter man bli att mecka.

Att vinandet följer varvtalet utesluter iaf vxllådslager; alltid något.
Tycker slitna kullager mer låter som en gammal kaffekvarn, rasslar. Men jag kanske inte
hör vinandet som ev. föregår rasslandet.
Med allt i småbitar så blir väl rek. att byta dom (kul)lager du har råd med och som följer vevaxeln
i varvtal. Ungefär.
/u

PacMan skrev:
2683652 Tjena!
Jag har just rivit isär min motor för att leta efter vad som kan orsaka det vinande ljudet i den. Eftersom ljudet verkade komma ganska långt nerifrån och bakifrån i motorn så misstänker jag kullagren på mellanaxeln som driver vatten- och oljepump. Nu när jag har den axeln lös hittar jag inga uppenbara fel på lagren som att dom går trögt eller nåt, men det går att vicka ytterst lite men kännbart på ytterringen på det ena lagret.

Tror ni att det kan det vara det som gör att ett tydlig vinande ljud hörs när man kör?

Alla lager är med stor säkerhet så kallade c3 lager och har kännbart glapp,
även nya. Har du krafsat isär motorn tycker jag att du kan byta dom i vilket fall. åtminstånde utgående axel både lager och radialtätning. Inte så roligt när
du får automatisk kedjesmörjning och får riva isär allt igen.

Tänkte att jag skulle skriva ett par rader om hur det gick sen. Jag bytte lagren till axeln för generatorn och startmotorn, men upptäckte också en sliten sån där släp-mojäng till sträckaren för kedjan som driver generatoraxeln. Den var sliten så att det yttersta lagret av nån plast var genomslitet på ett ställe, så det fick bli en ny sån också, till det hutlösa priset av 600 spänn.

Jag fick ihop hojen nu i veckan och kunde glatt konstatera att maskinen lät som den skulle igen. :tummenupp Eftersom det inte var några uppenbara fel på lagren är jag nästan säker på att det var kedjesträckar-prylen som var boven i dramat.

Tack för era tips! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...