Fråga om Husqvarna WR 125 SM/S

Adde-1337

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Derbi DRD
Tjena, jag funderar på att inhandla en 125a, jag har krav på att det ska vara en tvåtaktare mellan åren 05-10,

Jag har kollar lite på en Husqvarna WR 125, och jag undrar vad man behöver göra för underhåll på den om den är stryp till 15 HK, behöver jag byta olja, kolv o kolvringar med jämna mellanrum?, för det är inget jag är intresserad av..., och om man nu skulle behöva göra det vad kostar det att hålla den isåfall?.


Svar uppskattas!, MvH Adam
 
Du ska ju i absolut inte köra med den strypt iallafall.. då kan du lika väl köra en trimmad moppe... sen är det viktigt för motorn att det får andas ut riktigt. Servicen är ju helt beroende på hur du kör. Kan tyvärr inte säga när kolv m.m ska bytas då det finns en massa olika uppgifter om detta. Hört allt från 30-100tim när det gäller kolv. Men ett tips när det gäller hojen så kan du ju även kolla på KTM 125 EXC, GasGas 125ec.
 
Vad är poängen med att köpa en av dom extremaste 125orna som är reggade om du ändå tänkt köra strypt? :va

Satsa på något med mindre ursprungseffekt om du ska köra strypt (DT/CRM kanske? eller en modern 4t)
 
Wr 125 SMS e ju inte så extrem? Den e væll snæppet vassare æn DT bara..

28mm fugge osv?

Jag hade iallafall bytt kolv en gång per 1000 mil på en sådan.
Med en exc per 250 mil (uppskattning)
 
Wr 125 SMS e ju inte så extrem? Den e væll snæppet vassare æn DT bara..

28mm fugge osv?

Jag hade iallafall bytt kolv en gång per 1000 mil på en sådan.
Med en exc per 250 mil (uppskattning)

Vad grundar du på att du kan köra 750 mil längre på en wr? Båda är två varvvilliga 2-taktare. Inte så stor skillnad effektmässigt. Tror inte en kolv på en EXC slits snabbare än på en wr...
 
Wr 125 SMS e ju inte så extrem? Den e væll snæppet vassare æn DT bara..

28mm fugge osv?

Jag hade iallafall bytt kolv en gång per 1000 mil på en sådan.
Med en exc per 250 mil (uppskattning)

Oops, läste bara WR och tänkte på enduron, får väl skylla på att jag endast var halvvaken :)

EnZo83: WR125SM har, så vitt jag vet, ett märkbart lägre effektuttag än en EXC för att vara mer gatanpassad.
 
WR125, enduro modelen. Samma service som exc,gg,tm osv

125sms, gatanpassade modelen med mindre effekt och annan utväxling = mindre service än wr.

(redan sagts ovan)
 
Köp inte en så vass 2-taktare om du ska köra strypt! Kolla in 4-taktare då istället, eller nöj dig med utseendet på tråkiga "offroad hojar", till exempel CRM, DTR, KDX eller varför inte en sån som min :tummenupp
För de funkar att köra strypta.


Wr 125 SMS e ju inte så extrem? Den e væll snæppet vassare æn DT bara..

28mm fugge osv?

Jag hade iallafall bytt kolv en gång per 1000 mil på en sådan.
Med en exc per 250 mil (uppskattning)
Har storleken på förgasaren verkligen stor betydelse för livslängden på kolven? Min hoj har 35mm förgasare, de vassa 125:orna 36 mm. Och min har absolut inte lika täta kolvbyten, står inte i handboken men förmodligen samma som DT etc. Sota ur vid 500 mil, då har KTM:erna etc. bytt kolv några gånger under tiden :va


PS. Förmodligen kommer strypningen att ryka när du väl har hojen, kör på det vassaste om du har råd med service och kolvbyte :banana
 
Förgasaren har väl kanske inte så stor inverkan på kolvintervallen men ger en fingervisning om trimningsgraden ofta. Rätta mig om jag har fel
 
det skiljer i porttider och annat med. datablad finns på husqvarnamc.se för den som vill kolla
 
Förgasaren har väl kanske inte så stor inverkan på kolvintervallen men ger en fingervisning om trimningsgraden ofta. Rätta mig om jag har fel

Det kan jag tänka mig!
det skiljer i porttider och annat med. datablad finns på husqvarnamc.se för den som vill kolla

Att det skiljer sig i portning har jag listat ut, men var hittar jag datablad om det? Inne i gästboken?
Funderar för övrigt på att köpa en WR cylinder, runt min årsmodell har de 33 hk. Eller om det var CR eller båda två, WRE cylindern är iaf snällare. Får se om den behövs bytas nån gång, då ska jag undersöka det närmre.

Sorry for hijacking this thread!
 
En ny Yamaha WR 125 är väll inte så pjökig?

Har för mig dom heter WR :/

Yamaha+WR125X+09++1.jpg
 
Last edited:
Yamaha WR har 15 hk istället för 8.9 kw som XT hade. Bra val e det om du har pengarna :)

Mycket skön dämpning + körställning :tummenupp
 
Yamaha WR har 15 hk istället för 8.9 kw som XT hade. Bra val e det om du har pengarna :)

Mycket skön dämpning + körställning :tummenupp

fast det ända jag inte tycker om med den är att den ser så klen ut, moppe sving och tandpetare till gaffel som ex.
 
Esas precis som igge sade du skall försöka se va jag menar inte bara läsa vad skriver;)
 
En CRM har 42mm innerben på gaffeln, ropa upp hur många gat 125or som har det är du snäll?

Det säger dock inget om dämpförmågan, den är grov som på en betydligt större offroad men den är tyvärr mjuk som fan.

Det handlar kanske om andra saker, inet för att jag tror att den där hojen har nån särskilt avancerad fjädring, men det går inet att gå på med att en CRM för att vara en 125a har en klen framgaffel, då är man i molnen och seglar.
 
Om de 42 mm gällde på right-side-up dämparen på Kvistens avatar så är jag imponerad! Visste inte de fanns i så grova storlekar, utom till sporthojar.

Minst 2 :tummenupp
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top