fråga om hur det påverkar hojen med en lite längre svingarm. än standard

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag tänkte kanske byta svingen bak på hojen. den blir med den nya cirka 7 cm längre, vet att det inverkar på köregenskaperna. men inte riktigt vad som händer.
någon som vet??:va

I praktiken så innebär längre hjulbas större svängradie. Hojen blir med andra ord en aning trögare att svänga med (köra i rondeller typ). Om det då är märkbart eller ej är svårt att svara på, beror på andra faktorer också.

DSC_0002-1.jpg

Har gjort förlängningar till svingen på min GSX1100 nu och dom är ca 70mm förlängda (som din) fast då med betydligt längre sträckare än original. Vad det kommer att ha för inverkan på köregenskaperna utöver det ovanstående är svårt att säga.

Bytte sving på farsgubbens hoj i vintras och det gjorde att den blev ca 50mm längre. Han har inte märkt någon direkt skillnad mellan R1-svingen och original.

Last edited:
Om försprånget fram påverkas förändras styregenskaperna och hojen styr in i kurvor snabbare/långsammare (beroende på åt vilket håll försprånget ändras). Kortare försprång (dvs. högre bakända) = snabbare instyrning och längre försprång (lägre bakända) = långsammare instyrning.

Om detta är något föraren märker av beror ju dock på flera faktorer dels hur stor förändringen blir, om föraren är väl inkörd på utförandet "före" modifieringen samt om föraren är finkänslig eller ej!

Nyfiken fråga som visserligen är OT men vad är skälet till bytet, gammal trasig sving, design, nybygge eller vill du bli av med någon dålig köregenskap?

Mvh!
// Niklas

Om försprånget fram påverkas förändras styregenskaperna och hojen styr in i kurvor snabbare/långsammare (beroende på åt vilket håll försprånget ändras). Kortare försprång (dvs. högre bakända) = snabbare instyrning och längre försprång (lägre bakända) = långsammare instyrning.

Om detta är något föraren märker av beror ju dock på flera faktorer dels hur stor förändringen blir, om föraren är väl inkörd på utförandet "före" modifieringen samt om föraren är finkänslig eller ej!

Nyfiken fråga som visserligen är OT men vad är skälet till bytet, gammal trasig sving, design, nybygge eller vill du bli av med någon dålig köregenskap?

Mvh!
// Niklas

hej ursäkta att jag svara två dagar försent, kom lite saker i vägen i helgen. faktiskt är det så att jag gör det mest av kosmetiska skäl. egentligen onödigt men, gillar när saker är snygga. för det andra är det kul,och ett intresse, liksom lite att öva och lära sig genom praktiskt arbete, då det blir ganska mycket att göra om jag byter bakändan. blir en massa svetsning o förstärkning. o läsa på. ja en hobby. hojen är äldre o inte så dyr. att det blir inte ett helvete ifall det skulle gå åt helvete:crash. detta är orsaken

Som nämnts, så påverkar höjden gaffelvinkeln.
Men:
Största skillnaden med längre hjulbas är att det krävs större nedläggningsvinkel för samma kurvradie.
Förlängd sving ger komfortabla drag-racing lookers.
Inget fel med det.
Men osportigt.

Om det inte är en vråltrimmad GSX1100ES förståss..

ha ha . kolla precis up gsxen på google, antar att det är en gammal kulthoj :).
det var ett bra information du kom med. jag var bara rädd att det skulle inverka mer negativt på cykeln. jag är ingen knäskrapare ändå, så det skall nog funka fint.

TACK ALLA SOM SVARAT. MEDLEMMARNA PÅ SPORTHOJ KAN MAN LUTA SIG PÅ NÄR MEKANDET BLIR TUFFT, NÄR MAN INTE SER LJUSET I TUNNELN:tummenupp

Blir mindre tryck på bakhjulet och mer på framhjulet. Om det är nått man märker vet jag dock inte. :näsblod

ha ha. ungefär som när man tittar på dom bästa boxarna genom tiderna, inte så bildsköna, men fruktade utav alla i ringen. den inger respekt, hade absolut vart någonting o överrösta. bandidos o plastraketerna på avenyn i gbg
(skoja lite, den var faktiskt cool)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back