Fråga om hjullager

PeterE

-
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Hade tänkt att byta hjullager (fram och bak) på min zx9:a. Har inte särskilt bra koll på vad som gäller så jag har läst diverse trådar i ämnet.

Vissa lager har ju beteckningen -C3; vilket innebär ett större lagerspel än vad som är normalt. Om jag har förstått det rätt så är denna typ av lager anpassat för ett mer maskinellt användningsområde, pga av värmeutvidgning.

Just detta är det vissa som har påpekat i diverse trådar, och rekommenderar att man ska välja ett lager med ett "normalt" spel istället.

Till saken hör att på Kawasakis hemsida så kan jag återfinna följande information för min motorcykel:

Främre Lager: 6004UUC3
Bakre Lager: 6204UUC3

Vad UU står för har jag ingen aning om, men C3 måste ju ange spelet i detta fall?!

Så nu är man något kluven inför vad jag ska montera, och om det överhuvudtaget spelar någon roll.

Tänkte beställa lager från kullager.se, och står och väljer på följande två (bilden) när det gäller de bakre lagren.

Finns det någon "lagerguru" på forumet som har någon bättre koll på detta?

//Peter

Bifogat

• Kullager 6204 2RS.JPG
    Kullager 6204 2RS.JPG
    46.1 KB · Visningar: 241
Säger Kawasaki C3 så kör på det, det större spelet är normalt till för lager som rullar med högre varvtal vilket knappast lär uppnås i hjulen men där finns säkert en annan god anledning.

Här är de beteckningar som finns på tätningar iaf..
UU har jag inte sett, det måste vara något annat, men för olika kapslingar
gäller iaf detta:

tableViewer.jsp

Där Z står för stålkapsling och R för gummi. Sen finns ett flertal varianter av gummi, där de efterföljande bokstäverna talar om vad för SLAGS gummi det är.

Står det sen ex.vis en tvåa framför t.ex: 2RS så är lagret dubbelkapslat (bägge sidor) står det enbart RS är det enkelkapslat (dvs öppet på EN sida)

Ibland köper jag C3. Ibland inte.

Last edited:
Var hittar man info om vad det är för lager man ska ha???

Verkar ju skitbilligt på kullager.se men man måste ju veta vad man ska ha för något?

Jag har en Suzuki SV650 som ev har dåliga lager fram, har dock inte känt på dom ännu.

Var hittar man info om vad det är för lager man ska ha???

Verkar ju skitbilligt på kullager.se men man måste ju veta vad man ska ha för något?

Jag har en Suzuki SV650 som ev har dåliga lager fram, har dock inte känt på dom ännu.

Har du en handbok så står det där annars står det stämplat på lagerbanan när du tar ut det gamla lagret....

En del av förklaringen till lagerglapp är att övriga maskinelement man använder tillsammans med lagrena är tillverkade med toleranser. Och på ett MC-hjul så sitter det 2 lager med innerbanorna klämda med distanser och en skruvförband (de som håller hjulet fastskruvat mot gaffeln). Ytterbanorna sitter i hjulfälgen. Och de finns inte en sportmössa att tillverka alla mått exakt eller med en supernoggrannhet. Då används toleransgränser för att styra upp vad som e ok eller ej. Så då måste de finnas ett visst glapp i lagret, annars riskerar man att kulorna ligger i för hög inspänning mellan inner å ytterlagerbana. Som direkt kommer att förkorta livslängden på lagret.

Nån annan som har mera om detta ?

En del av förklaringen till lagerglapp är att övriga maskinelement man använder tillsammans med lagrena är tillverkade med toleranser. Och på ett MC-hjul så sitter det 2 lager med innerbanorna klämda med distanser och en skruvförband (de som håller hjulet fastskruvat mot gaffeln). Ytterbanorna sitter i hjulfälgen. Och de finns inte en sportmössa att tillverka alla mått exakt eller med en supernoggrannhet. Då används toleransgränser för att styra upp vad som e ok eller ej. Så då måste de finnas ett visst glapp i lagret, annars riskerar man att kulorna ligger i för hög inspänning mellan inner å ytterlagerbana. Som direkt kommer att förkorta livslängden på lagret.

Nån annan som har mera om detta ?

Nja!

Det är därför det är viktigt att distanser är ca 2/10 längre än navet, mellan lagren. Just för att avlasta lagren från inspännings krafter.
Vissa hojar är distansen i aluminium, drar man då för hårt blir lagret inspänt och pajjar tämligen fort.

Det innre bakhjulslagret kan bli ganska varmt, då det inte har så bra kylning. Har sett dammtätningar som har smält pga värmen. Inte så bra. Då behövs större lagerspel för att det inte ska bli ännu varmare.

Mats

Har du en handbok så står det där annars står det stämplat på lagerbanan när du tar ut det gamla lagret....

Menar du den vanliga handboken som följer med vid köp?
I så fall har jag den och jag har heinez(?) rep-handbok oxå, hittar det dock inte i någon av dom :confused:

Menar du den vanliga handboken som följer med vid köp?
I så fall har jag den och jag har heinez(?) rep-handbok oxå, hittar det dock inte i någon av dom :confused:

Då får jag väl ta fram mina tabeller då.....

Fram har du 6203 (väldigt vanlig hjulagersdimension)

Bak sitter där 2st 6303 och 1st 6305 (i drevhållaren)

Samtliga lager i 2RS konfiguration.....

Nja!

Det är därför det är viktigt att distanser är ca 2/10 längre än navet, mellan lagren. Just för att avlasta lagren från inspännings krafter.
Vissa hojar är distansen i aluminium, drar man då för hårt blir lagret inspänt och pajjar tämligen fort.

Det innre bakhjulslagret kan bli ganska varmt, då det inte har så bra kylning. Har sett dammtätningar som har smält pga värmen. Inte så bra. Då behövs större lagerspel för att det inte ska bli ännu varmare.

Mats

Det jag menade handlar om toleranserna för de geometriska avvikelserna av alla ingående delar jag talar om, och då speciellt den oexakthet som jusst inspänningen kommer att orsaka pga av de ingående delarnas oförmåga att va tillverkade exakt. Har du lager som har 0-glapp så är kommer de att bli spänningar pga att axelcentrum och två yttre lagerlägens centrum inte sammafaller.
Och är andra form & lägesriktigheter inte heller bra så tillför de oxå sitt.

Ta tex. fälgens läge för de yttre lagerbanorna kräver EN bearbeteningsuppsättning för att öka sannolikheten att dess centrum för respektive yttre lagerläge sammafaller. Dessa mått är de som är svårast att få mot tolerans.
Sedan är det axelns bearbetning och distanserna. som ska klämma ihop de hela som är enklare att få toleranser på under förutsättning de bearbetas i en uppsättning.

Eller?

Din närmste mopedhandlare har säkert!

ArtNr (duells) 22-551
SKF Nr 6203-RS
Mått 17 X40 X12
Pris 106,00 kr

(EDIT) Såg nu att det skulle vara 2RS, vilket lagret jag tipsade om inte är, men kolla ändå med din moppehandlare, dom har ofta mer än man tror.

Last edited:
Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back