Fråga om ersättning av b&mc

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Nu är det så att hojen är försvunnen och vettefan om jag ens vill ha en sedan.. ersättningen kommer juh komma i september, då är säsongen över, å jag brukar ändå sälja hojarna vid hösten så min fråga är.

Dom ersätter bara med en ny hoj.. om min värderas till säg, 70, vad händer om jag vill han en som bara är värd 50 tex?

Fullt ärligt så suger det hårt att de ska finnas klåfingriga, tänkte sälja den till hösten å skaffa en bra vinterkärra istället men nu ska man börja om igen då?:confused:
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
115 som ögat inlägget men ingen som har nån kännedom? Är det min formulering som ingen förstår :D
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
"Dom ersätter bara med en ny hoj.. "
Måste väl innebära att de inte vill ge ut pengar utan köper en begagnad men "ny" för dig.
Den bör väl vara i samma skick och värd lika mycket som den stulna.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
De ersätter väl hojen, så får du köpa vilken du vill om den så kostar 20 eller 200 000 kr, så får du väl pengar över eller får skjuta till. Vet ej men HOPPPAS verkligen det är så det går till, som du säger du kanske inte ens vill ha en hoj nu, det är ju knappast så du får en check som du bara kan handla hoj för..är det så så tala om vilket försäkringsbolag man inte skall anlita..jag kanske är naiv, men det låter konstigt att det bara ersätts med ny hoj, har du ens ifrågasatt det:va
 
Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
mm kan juh bli knepigt annars om man måste finna en med samma värde.. man vill såklart testa nå annat nu isf.

Ska ta å samtala med bolaget.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
mm kan juh bli knepigt annars om man måste finna en med samma värde.. man vill såklart testa nå annat nu isf.

Ska ta å samtala med bolaget.

Ett snack med din handläggare är garanterat bästa sättet för dig att undanröja alla tvivel och funderingar. Sedan kan det påskynda processen om du har tur, gjorde det iaf för mig. "Bra att du ringer"- sa min handläggare.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De kollar vad en liknande kostar att köpa nu, jämför skick och mil etc.
Sen får du pengar på kontot som du får göra vad du vill med sen.
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Som sagt, ska ringa bolaget.. ville spåna lite här bara.

Och till Steffe, tror du har fel då det står som sakt i papprena att dom ej betalar ut i kontanter utan istället för köp av ett 2hjuligt svenskregistrerat fordon.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Och till Steffe, tror du har fel då det står som sakt i papprena att dom ej betalar ut i kontanter utan istället för köp av ett 2hjuligt svenskregistrerat fordon.
Läs en gång till. Efter att jag hade kraschat sönder min hoj satte de in pengarna på mitt konto inom 3 veckor efter olyckan. Och de värderade hojen generöst också. Kanske annorlunda vid stöld?
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Som sagt, ska ringa bolaget.. ville spåna lite här bara.

Och till Steffe, tror du har fel då det står som sakt i papprena att dom ej betalar ut i kontanter utan istället för köp av ett 2hjuligt svenskregistrerat fordon.

Vilket bolag har du?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Som sagt, ska ringa bolaget.. ville spåna lite här bara.

Och till Steffe, tror du har fel då det står som sakt i papprena att dom ej betalar ut i kontanter utan istället för köp av ett 2hjuligt svenskregistrerat fordon.
Skapa inte fler problem än dom du redan har, genom att spekulera.
Ring bolaget först.:tummenupp Jag har haft en hel del med dom att göra och har bara
gott att säga.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hade Bilsport&MC när jag tröskade omkull för några år sen, satt med handläggaren i telefon medan han kollade igenom mina grejor, sen fick jag ett förslag på ersättning direkt på telefon, pengar dagen efter och det som gick att använda av kläderna med posten dagen efter det :)

Har råkat ut för stöld en gång, då hade jag Trygg Hansa. De värderade hojen per telefon, ersatte med listpris för motsvarande hoj, betalade ut och jag fick åka till närmsta handlare och köpa en annan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vad jag vet så får du pengar i handen, och sen kan du köpa vad du vill. De kollar på blocket och ser vilken hoj som är mest lik din (i skick och årsmodell), sen får du ungefär så mkt pengar.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Som TS skriver betalar de ej ut kontanter enligt villkoren - om det skiljer sig mellan bolagen eller om B&MC i verkligheten betalar ut vet jag inte.

I mitt fall så har det aldrig varit tal om kontanter - endast referens till villkoren. Får se vad som händer denna vecka för hojen är hittad i ett miserabelt skick.
Fredrik
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top