Fråga om drivpaket byte

Massemannen

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
GSX 600 R
Hej!

Håller på att "serva" min hoj... Vädret tillåter ju sånt :arsele

Skall till att bya drvpkt för först gången i mitt liv och ska precis till att skruva av locket till det lilla drevet! Hrmm ursäkta min okunskap :huvet
Det slog mig då att kanske jag måste tömma hojen på olja först? eller det utrymmet är oljefritt? *Skäms fär min ringa kunskap inom hojmek* :rolleyes:

Ha re

Massemannen skrev:
Hej!

Håller på att "serva" min hoj... Vädret tillåter ju sånt :arsele

Skall till att bya drvpkt för först gången i mitt liv och ska precis till att skruva av locket till det lilla drevet! Hrmm ursäkta min okunskap :huvet
Det slog mig då att kanske jag måste tömma hojen på olja först? eller det utrymmet är oljefritt? *Skäms fär min ringa kunskap inom hojmek* :rolleyes:

Ha re

Precis som McB skriver, ingen olja där, annat en massa klägg från kjedjan... Bara att passa på rengöra... Och, kapa inte kjedjan innan du lossat på drevet där framme, kan bli jobbigt annars...

/B

McBr skrev:
Ingen fara, det är bara att skruva bort kåpan. Oljan finns inne i motorn.

/B

Nädå, det är bara att lägga kedjan över kuggarna fram och bak, behöver inte sitta på runtom..

Bjorn.H skrev:
Nädå, det är bara att lägga kedjan över kuggarna fram och bak, behöver inte sitta på runtom..

IOFS fungerar även det, och fungerar oxå med luftdrivet verktyg, och lite olika beroende på hur låsningen av framdrevet ser ut.. MEN.. om man vill göra det enkelt för sig, så är grundtipset att lossa bulten till framdrevet innan man kapat kjedjan, bara lägga foten på fotbromsen, samtidigt som man har en växel ilagd, så fixar man det på egen hand, tänkte bara tipsa/hjälpa till lite... och har varit trögt/jobbigt/illa nog/fastskruvat med såväl o-kapad kjedja och luftverktyg någon gång, isch vad det kan sitta fast... :huvet

/B

Hej pågar (o töser)

Tack för er snabba hjälp o svar! Dessvärre så var redan bakhjulet avtaget och bulten sitter som f*************n :huvet
Har försökt låsa kedjan på ett par olika sätt men utan lyckat resultat.
Jag gissar att muttern är högergängad så att jag inte bankar på fel håll :rolleyes:
Ska man ha en växel i eller ska den ligga i neutral?

Har kompressor så det kankse lånar sig att införskaffa ett mutterdragare eller vad dom nu kallas för ett par hundringar...

Last edited:
Massemannen skrev:
Hej pågar (o töser)

Tack för er snabba hjälp o svar! Dessvärre så var redan bakhjulet avtaget och bulten sitter som f*************n :huvet
Har försökt låsa kedjan på ett par olika sätt men utan lyckat resultat.
Jag gissar att muttern är högergängad så att jag inte bankar på fel håll :rolleyes:
Ska man ha en växel i eller ska den ligga i neutral?

Har kompressor så det kankse lånar sig att införskaffa ett mutterdragare eller vad dom nu kallas för ett par hundringar...

Sätt tillbaks bakhjulet och lägg kedjan över både fram- och bakdrev. Lägg sedan ett kvastskaft eller något annat mellan en eker och svingen, så att det stoppar hjulet från att röra sig. Sedan är det bara att dra av kung och fosterland. Se till att mothållet är av ett material som inte repar sving och eker bara.

Och ja, muttern är högergängad, som brukligt.

Massemannen skrev:
Mutterdragare är bland det bästa verktyg jag köpt med undantag för hylsnyckelsatsen.
Trodde inte man hade sån nytta av dragaren som man har.
Numera är inte fastsatta muttrar något problem. :tummenupp

Kan definitivt rekomendera att köpa en ifall du redan har en kompressor.

McB skrev:
Sätt tillbaks bakhjulet och lägg kedjan över både fram- och bakdrev. Lägg sedan ett kvastskaft eller något annat mellan en eker och svingen, så att det stoppar hjulet från att röra sig. Sedan är det bara att dra av kung och fosterland. Se till att mothållet är av ett material som inte repar sving och eker bara.

Och ja, muttern är högergängad, som brukligt.

Jag brukar låsa bakhjulet med bakbromsen, tror tom den är till för det :D

Tjena!

Ville bara tacka er som ställt upp med svar... Detta forum är en guldgruva för en nybörjarmekare som jag!!

Gjorde som föreslagits, satt på bakhjuler igen, på med kedjan, la en metallskena invirad i lakan och använde den som stopp för hjulet, skruvade ihop en hävarm till hylsan och vred utav bara s***n.

Gissar att jag inte behöver skruva åt den lika hårt när den väl ska på igen

Ha det! :fyllisar

Det går att låsa ett drev genom att trä kedjan dubbel genom ett lagom långt rör, lägga kedjeöglan runt drevet och trä en skruvmejsel genom länkarna i andra änden på röret. Kan möjligen vara knepigt med svingen på. Har nog bara använt det på lösa motorer.
Kanske går att fästa kedjan i svingen på nåt sätt i stället.
/u

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck