Fråga om den berömda torrkopplingen

pidda

Medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Att torrkoppling skramlar vet säkert alla vid detta laget.
Men är det någon som vet exakt VAD det är som skramlar :va

Jag känner att jag kommer få denna frågan ställd till mig tusen gånger i sommar så det hade varit trevligt om jag har ett vettigt svar.

pidda skrev:

Jag känner att jag kommer få denna frågan ställd till mig tusen gånger i sommar så det hade varit trevligt om jag har ett vettigt svar.
Tja, lamellerna?
Det är väl så att lamellerna ligger å skrapar lite mot metallskivorna när den är frikopplad, därav "skrammlet"

Last edited:
Torrkopplingen på min RGV250SP skramlade inte när den var "engaged" så att säga...hmm...vad blir det på svenska... :va
Du kunde kanske ana ett litet skrammel om du tryckte örat mot kopplingen...

Hursomhelst, det är ju för att lamellerna just är torra och inte flyter omkring i olja, vilket gör att de slår emot varandra lite, därav den underbara skramlet... :Bugar

Åtminstone på duccarna så ligger lamellerna och slår lite mot korgen. Och beroende på toleranserna och om korg och lameller är stål eller aluminium så låter det mer eller mindre.

pidda skrev:

skramlet kommer av att lamellernas "kuggar" slår i korgen.Ju mer det skramlar desto mer är "kuggarna" stukade.Hade själv ett helvetiskt skrammel men detta försvann med nya lameller.Dock ska du kontrollera korgen när du byter så att den inte är väldigt sliten.Byt också insex skruvarna till tryckplattan då dessa är av mycket tvivelaktig kvalitet.Använd också insexnycklar av god kvalitet t.ex Bondhus,originalverktygen duger inte mycket till. Lycka till!!!

Hur orfta behöver torrkopplingen servas? -Vad gör man då och vad kostar det?
Hur ofta behöver man byta delar i torrkopplingen och är det asdyrt när det behövs?
Många frågor på en gång, men det är ju bra att sätta sig in i det innan man köper en hoj med torrkoppling.

Det här faktiskt en intressant fråga...
Ducatis tidiga torrkopplingar på tex 750 sport och Paso ( de hade slavcylindern i kopplingskåpan) skramlade bara när man höll in kopplingen. Det var mycket riktigt lammellerna som slog mot kopplinskorgen.

Men de nya skramlar nästan värre när de är i ingrepp än när de är frikopplade, min 999:a låter som en diesel på tomgång (nej jag tankar bara Shell V-power) och det är inte ett dugg vackert.

Större toleranser?

Har noterat att kåpa i kolfiber dämpar skramlet mindre än aluminium.

Fist Woman skrev:
Har noterat att kåpa i kolfiber dämpar skramlet mindre än aluminium.

Du får gärna tillföra lite svar till min fråga angående service. Att din låter mer än gamla kan ju ha att göra med att det är en kraftigare motor som kräver kraftigare lameller för att palla med. Hårdare/tjockare material borde ju ge mer skramell. :va

yonsson skrev:
Du får gärna tillföra lite svar till min fråga angående service. Att din låter mer än gamla kan ju ha att göra med att det är en kraftigare motor som kräver kraftigare lameller för att palla med. Hårdare/tjockare material borde ju ge mer skramell. :va

En torrkoppling kräver ingen särskild service.
Att demontera lamellerna någon gång per säsong och blåsa rent från damm lär vara en god idé men inte nödvändig på något vis.

För övrigt så är det stor skillnad i ljud om man har kvar originalets kopplingskorg i stål eller en lättare gjord i aluminium.
Håll en originalkorg med ett finger, slå till den med en mejsel och den ringer som en kyrkklocka...kombinera det med originallameller av stål så har du förklaringen till ljudet.

Inte heller att köra i regn eller att tvätta hojen är något bekymmer, den fukt som kommer in till kopplingen torkar snabbt upp igen.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN