Fråga om "Bygling"

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Min Winge har två ljusinsatser i fronten. Vid helljus lyser båda lamporna. Vid halvljus enbart den ena. Har för avsikt att "bygla" för att båda skall lysa samtidigt på halvljus. Är vanlig H4 lampa som sitter i. Är medveten om att jag måste dra strömmen via "knapp" för att bli godkänd vid besiktning, mm. Min undran: Bör jag montera relä eller säkring på strömkabeln?? Sen undrar jag lite: När ska jag använda mig av relä istället för säkring eller tvärtom. Finns det någon "regel".
 
cykeln blir olaglig, men strömmen till en lampan går ju redan via ett relä.
Är kabeln tillräckligt grov så är det bara att parallell-koppla från den "gamla" lampan
 
cykeln blir olaglig, men strömmen till en lampan går ju redan via ett relä.
Är kabeln tillräckligt grov så är det bara att parallell-koppla från den "gamla" lampan

Nej! Nej!! och - troligen nej även på det sista.




Först och främst:
du får ha 2 halvljus tända, dag som natt. Du behöver inte ha någon fulknapp.

Kraven för halvljus börjar på sidan 48 / Paragraf 26

http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf

Står "Vägverkets författningssamling" i dokumentet, men detta är senaste utgåva.


För det andra: att bara bygla över från ena halvljus lampan till den andra är ingen lysande ídé.

I bästa fall blir det något bättre ljus på vägen, högst troligt blir det inte ens det pga spänningsfallet, i värsta fall eldar du kablar, anslutningar och reglage.

Passa istället på att relästyra strömmen till strålkastarna.
Där har du chans att verkligen få ut bättre ljus på vägen.

Koppla själv, eller ta genvägen här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-2000033888/

2000033888


Biltemasatsen kan kännas liite bulkig på en nakenhoj, och skrikig dessutom, med sina gula kabelöverdrag, men på en Guldvinge lär du ha kåpor nog att gömma det bakom.
Lycka till!
 
Tack för svaret. Har skrivit ut Trafikverkets författningssamling. Intressant läsning!!!Besiktning på torsdag.....
 
Säkring eller relä är inte en antingen eller fråga. De fyller helt olika funktion. Även en relästyrd krets bör du avsäkra, om du inte vill riskera att elda upp hojen vid kortslutning.
 
Jag som inte är så säker på detta med el, kopplar ALLTID extratillbehör via relä. Resonerar som så att det skadar ju inte i alla fall den övriga elen. :)
 
Nej! Nej!! och - troligen nej även på det sista.




Först och främst:
du får ha 2 halvljus tända, dag som natt. Du behöver inte ha någon fulknapp.

Kraven för halvljus börjar på sidan 48 / Paragraf 26

http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf

Står "Vägverkets författningssamling" i dokumentet, men detta är senaste utgåva.


För det andra: att bara bygla över från ena halvljus lampan till den andra är ingen lysande ídé.

I bästa fall blir det något bättre ljus på vägen, högst troligt blir det inte ens det pga spänningsfallet, i värsta fall eldar du kablar, anslutningar och reglage.

Passa istället på att relästyra strömmen till strålkastarna.
Där har du chans att verkligen få ut bättre ljus på vägen.

Koppla själv, eller ta genvägen här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-2000033888/

2000033888


Biltemasatsen kan kännas liite bulkig på en nakenhoj, och skrikig dessutom, med sina gula kabelöverdrag, men på en Guldvinge lär du ha kåpor nog att gömma det bakom.
Lycka till!

Det finns ju ett krav på att om man har två halvljusstrålkastare så får det inte vara mer än 20 cm mellan dessa.
Detta för att Tvåhjulig strålkastare enligt texten du länkade till endast får ha en halvlljusstrålkastare men om det är max 20cm mellan dessa så räknas de som en strålkastare.
Undantaget är motorcyklar av modell före 1984 som får ha två även om avståndet överstiger 20 cm.

Nu lär det inte vara något problem för TS misstänker jag eftersom det också finns ett krav som säger att om man har en halvvljuslampa så får den sitta max 10cm från mittlinjen och dom sitter väl troligen symmetriskt vilket innebär att det då blir mindre än 20 cm mellan lamporna.
Även om en winge är rätt bred.
 
Säkring eller relä är inte en antingen eller fråga. De fyller helt olika funktion. Även en relästyrd krets bör du avsäkra, om du inte vill riskera att elda upp hojen vid kortslutning.

Precis.

För att säga så här. Ska man koppla in belysning så ska man i stort sett alltid använda relä.
Detta för att men dels vill ha så att lampan styrs tillsammans med övrig belysning och dels för att man inte vil ha spänningsfall.
I TS fall så skulle jag dra en ny grov kabel från batteriet til ett relä som får styrspänningen från befintlig strömförsörjning till halvvluset och sedan dra ny kabel fram till båda halvvljuslamporna. då slipper man eventuella spänningsfall som försämrar ljuset.
Redan 10% spänningsfall innebär att man förlorar närmare hälften av ljuset.

ska man koppla in någon form av förbrukare så skall man alltid ha en säkring för att förhindra kabelbrand eller kortslutningar som förstör saker i elsystemet i onödan.
 
Det finns ju ett krav på att om man har två halvljusstrålkastare så får det inte vara mer än 20 cm mellan dessa.
Detta för att Tvåhjulig strålkastare enligt texten du länkade till endast får ha en halvlljusstrålkastare men om det är max 20cm mellan dessa så räknas de som en strålkastare.
Undantaget är motorcyklar av modell före 1984 som får ha två även om avståndet överstiger 20 cm.

Nu lär det inte vara något problem för TS misstänker jag eftersom det också finns ett krav som säger att om man har en halvvljuslampa så får den sitta max 10cm från mittlinjen och dom sitter väl troligen symmetriskt vilket innebär att det då blir mindre än 20 cm mellan lamporna.
Även om en winge är rätt bred.

Även om TS inte angav årsmodell så tolkade jag det som att det handlade om denna generationen:

Honda_GL1500_Headlight_header1.jpg


Somliga av dessa kom in till Sverige med stympad belysning/gamla reglerna. Dom är helt okay att kovertera.





Precis.

För att säga så här. Ska man koppla in belysning så ska man i stort sett alltid använda relä.
Detta för att men dels vill ha så att lampan styrs tillsammans med övrig belysning och dels för att man inte vil ha spänningsfall.
I TS fall så skulle jag dra en ny grov kabel från batteriet til ett relä som får styrspänningen från befintlig strömförsörjning till halvvluset och sedan dra ny kabel fram till båda halvvljuslamporna. då slipper man eventuella spänningsfall som försämrar ljuset.
Redan 10% spänningsfall innebär att man förlorar närmare hälften av ljuset.

ska man koppla in någon form av förbrukare så skall man alltid ha en säkring för att förhindra kabelbrand eller kortslutningar som förstör saker i elsystemet i onödan.

Med TS dimmiga begrepp om relä/säkring så tyckte jag det var bra att peka mot en färdig sats med allt på plats, inkl säkringar på rätt ställe och monteringsinstruktion.

Satsen är marginellt dyrare än att köpa det som behövs i lösa bitar, och med lösgodis behöver man en bra kabelskotång därtill. Visst kan man passa till något själv - och kanske få till snyggare kablage dessutom, men hur mycket kan gå fel för en oerfaren?
 
Det KAN ju vara så enkelt att tråden är framdragen till lamphållaren...men inte kopplad...

Till TS:
Kolla på hur helljuset matas.
Om det är två trådar (en för höger, en för vänster som kommer "någonstans" ifrån, gör samma sak med halvljuset.

Om det däremot är en tråd som först går till ena lampan och sedan vidare till den andra, tja, gör samma sak med halvljuset.

Uppgift om årsmodell skulle kunna underlätta, då går det att leta fram ett elschema och ta det därifrån.

Självklart kan du hänga på relä och extra kablar, inget problem med det, men det kan ju innebära onödigt arbete och är inte alltid säkert att det blir så snyggt.
Kan vara bättre att bygga så nära "original" som möjligt.
 
Även om TS inte angav årsmodell så tolkade jag det som att det handlade om denna generationen:

Honda_GL1500_Headlight_header1.jpg


Somliga av dessa kom in till Sverige med stympad belysning/gamla reglerna. Dom är helt okay att kovertera.

Ja. Sitter dom så nära varandra så är det ju 0 cm mellan och då är det ju som du säger OK oavsett.
Jag hade inte i huvudet exakt hur lamporna var placerade på en Winge.


Med TS dimmiga begrepp om relä/säkring så tyckte jag det var bra att peka mot en färdig sats med allt på plats, inkl säkringar på rätt ställe och monteringsinstruktion.

Satsen är marginellt dyrare än att köpa det som behövs i lösa bitar, och med lösgodis behöver man en bra kabelskotång därtill. Visst kan man passa till något själv - och kanske få till snyggare kablage dessutom, men hur mycket kan gå fel för en oerfaren?

Det kan gå ganska mycket fel om man inte alls har koll på hur man ska göra.
Tyvärr så tror jag att även en färdig kabelsats kan kopplas ganska fel om man inte har koll.
Är man inte hemma på elkoppling så ska man nog ta hjälp eller stöd av någon som har lite koll oavsett om man köpt en färdig sats med kablar eller om man köper lösa kablar och komponenter.
 
Oh, vad roligt att skapa en fråga som ger engagemang.
Årsmodellen på min Winge är -99.

Min första tanke innan jag ställde frågan här på Sporthoj, var att dra matarkabel från batteriet till relä, sedan sekundärströmmen från, ja, något vettigt ställe för att driva relät...
Är van sedan "barnsben" att koppla ljus via relä. Haft flertal bilar, bågar där jag kopplat in olika elkrävande tillbehör. Har aldrig använt mig av säkring, men bör kanske tänka om och börja använda detta. Olika inlägg här tyder på att jag bör göra det. Jag har tidigare alltid nöjt mig med relä... Ska självfallet även kolla originaldragningen av ström till glödlamporna. Bara ett hinder... Trångt och ett flertal kåpor att ta väck.... Till sist. Ett stort TACK för alla inlägg. Har verkligen fått mig att vakna upp och titta på alternativa lösningar. Suveränt. STORT TACK till ALLA.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top