Fråga om bromsbelägg, skillnad höger/vänster

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Bytte idag bromsbelägg fram på hojen. Satt sen och kollade på en sida med reservdelar till just mc och på den stod det då att det var viktigt att rätt belägg med ett visst artikelnr satt på rätt sida(höger/vänster).

Det står på denna sida:
http://www.mc-online.se/shop/prod.aspx?productid=230222&groupid=45518&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p

Detta tänkte jag inte på då jag bytte utan jämförde bara de nya beläggen med det gamla som jag plockade bort, så vitt jag kunde se var det ingen skillnad på beläggen höger/vänster. Eller är det så? Skillnad alltså..

En annan fråga, då jag samtidigt gjorde rent kolvar/ok så ploppade ena kolven ut och drog med sig packningen. Rann ut lite olja men lyckades hålla oket så det tömdes inte på vätskan. Pillade tillbaka packningen och kolven, monterade tillbaka belägg och skruvade dit alltihop igen. Var dock tvungen att öppna nippeln och pumpa fram lite vätska för att få tryck på bromsen. Är det risk att det blev några skador på packning pga detta. Ser inget läckage men är det lika bra att byta ut dessa för säkerhets skull?

Och om jag då skall byta vätska, stämmer detta tillvägagångssätt:

1: Sätt genomskinlig slang på luftnippel
2: Öppna nippel och pumpa ut vätska samtidigt som man håller koll på nivån i behållare, fylla på allteftersom och göra så tills ny fin vätska pumpas ut i slangen.

Kan man byta på bägge sidor samtidigt eller skall man göra först ena sidan och sedan den andra?

Många frågor men nån kanske kan ge ett bra svar.

Last edited:
anze skrev:
1: Sätt genomskinlig slang på luftnippel
2: Öppna nippel och pumpa ut vätska samtidigt som man håller koll på nivån i behållare, fylla på allteftersom och göra så tills ny fin vätska pumpas ut i slangen.

Nja, inte riktigt.
1.) Sätt genomskinlig slang på luftnippel
2.) bromsa ( håll inne handtaget )
3.) Öppna nippel
4.) stäng nippel
5.) släpp broms
6.) upprepa till all luft e borta.
Naturligtvis fylla på bromsvätska efterhand så du inte tömmer behållaren.
Eller köp en sån här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82489

Kan bli massa små luftbubblor när man byter all vätska i systemet och då blir det helt omöjligt att få ett distinkt tryck i bromshandtaget/pedalen, den går helt enkelt i botten utan något större motstånd alls och det verkar inte som det ger sig hur mycket man än luftar.
Om det händer så låt allt stå några timmar så brukar det funka bättre att lufta sedan.
Men är du försiktig när du häller i och inte dränerar hela systemet så borde du inte få det problemet.

Det kanske kan vara så att det ska vara så till just din hoj men jag är lite tveksam.
Till min hoj gör dom i alla fall inte någon skillnad på om beläggen ska sitta på höger eller vänster sida. Det har inte varit så på någon av dom bilar jag grejat med heller.
Så med andra ord. Jag har ytterst svårt att tänka mig att det skulle ha någon betydelse faktiskt. Såtillvida att det inte är skillnad i formen på höger och vänstersida men det borde du ju ha lagt märke till i så fall.

Om någon vet bättre så får dom gärna rätta mig.

Bara en tanke, kolla på formen på beläggen om de ens kan monteras på fel sida.
Kan ju hjälpa nattsömnen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...