anze
Ny medlem
Bytte idag bromsbelägg fram på hojen. Satt sen och kollade på en sida med reservdelar till just mc och på den stod det då att det var viktigt att rätt belägg med ett visst artikelnr satt på rätt sida(höger/vänster).
Det står på denna sida:
http://www.mc-online.se/shop/prod.aspx?productid=230222&groupid=45518&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p
Detta tänkte jag inte på då jag bytte utan jämförde bara de nya beläggen med det gamla som jag plockade bort, så vitt jag kunde se var det ingen skillnad på beläggen höger/vänster. Eller är det så? Skillnad alltså..
En annan fråga, då jag samtidigt gjorde rent kolvar/ok så ploppade ena kolven ut och drog med sig packningen. Rann ut lite olja men lyckades hålla oket så det tömdes inte på vätskan. Pillade tillbaka packningen och kolven, monterade tillbaka belägg och skruvade dit alltihop igen. Var dock tvungen att öppna nippeln och pumpa fram lite vätska för att få tryck på bromsen. Är det risk att det blev några skador på packning pga detta. Ser inget läckage men är det lika bra att byta ut dessa för säkerhets skull?
Och om jag då skall byta vätska, stämmer detta tillvägagångssätt:
1: Sätt genomskinlig slang på luftnippel
2: Öppna nippel och pumpa ut vätska samtidigt som man håller koll på nivån i behållare, fylla på allteftersom och göra så tills ny fin vätska pumpas ut i slangen.
Kan man byta på bägge sidor samtidigt eller skall man göra först ena sidan och sedan den andra?
Många frågor men nån kanske kan ge ett bra svar.
Det står på denna sida:
http://www.mc-online.se/shop/prod.aspx?productid=230222&groupid=45518&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p
Detta tänkte jag inte på då jag bytte utan jämförde bara de nya beläggen med det gamla som jag plockade bort, så vitt jag kunde se var det ingen skillnad på beläggen höger/vänster. Eller är det så? Skillnad alltså..
En annan fråga, då jag samtidigt gjorde rent kolvar/ok så ploppade ena kolven ut och drog med sig packningen. Rann ut lite olja men lyckades hålla oket så det tömdes inte på vätskan. Pillade tillbaka packningen och kolven, monterade tillbaka belägg och skruvade dit alltihop igen. Var dock tvungen att öppna nippeln och pumpa fram lite vätska för att få tryck på bromsen. Är det risk att det blev några skador på packning pga detta. Ser inget läckage men är det lika bra att byta ut dessa för säkerhets skull?
Och om jag då skall byta vätska, stämmer detta tillvägagångssätt:
1: Sätt genomskinlig slang på luftnippel
2: Öppna nippel och pumpa ut vätska samtidigt som man håller koll på nivån i behållare, fylla på allteftersom och göra så tills ny fin vätska pumpas ut i slangen.
Kan man byta på bägge sidor samtidigt eller skall man göra först ena sidan och sedan den andra?
Många frågor men nån kanske kan ge ett bra svar.
Last edited: