Fråga om biltemas racing olja och däck!

Pat2310

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2013
Hoj
1999, Yamaha R6
Tjena alla där ute! Tänkte kolla om ni ha erfarenhet av biltemas racing olja till mc. Har hört mycket bra och att den är den samma som ett annat bra märke som jag inte kommer ihåg namnet på. Är oljan skit? Kör R6a-99. Killen på verkstaden som hojen står på nu för lamell och packboxbyte skakade på huvudet när ja kom med dunken å sa att dom hade bättre olja som inte är helsyntetisk som biltemas, men halvsyntetisk, å menade att den va bättre. Han sa oxå att han aldrig handlar nån ting på biltema. Är det bara en äldre gubbe som inte tycker om biltema eller kan han ha rätt? Sen har jag en fråga ang ett däck: Full bore M1 street sport. Nån som har erfarenhet av dom däcken? Oxå läst bra recensioner om dom. Dom är billiga 550,- för framhjulet. Som ni förstår så har jag inte den tjockaste plånboken just nu :-)
Ska ja spara ihop å köpa dyrare eller köra på? Erfarenheter?

Tacksam för svar!

Mvh Patrick

Om Biltemaoljan kommer du få lika många åsikter som det finns medlemmar här i Teknikforumet. Oavsett hur den är har jag själv använt den utan problem i minst 3 olika hojar. Jag lägger ingen mer värdering i det än så. Jag har också använt dyr delsyntet utan problem, nu senast i V4:an.

Det finns väldigt mycket info och missinformation här på SH att fördjupa sig i, bland annat ett par, tre oljetrådar som faktiskt försöker vara sakliga.

Vad gäller däcken har jag aldrig ens hört talas om dem, men... :http://lmgtfy.com/?q=Full+bore+M1+street+sport

Last edited:
Full bore skall du hålla dig undan men biltemas olja fungerar utmärkt.

Jag kör Biltemas olja i alla mina och tjejens hojar (R6, Gixxer 1000 och RMX250). Alla går hårt och inget uppenbart slitage eller ras än.

Dock är växellådan på R6an lite känslig för oljetyp. Den funkar helt okej med biltemas olja men fungerade bättre med nån Motul-olja jag testade för några år sedan. Testade nån olja innan dess i R6an och då blev växellådan stenhård. Troligen är det främst viskositeten som styr detta, har dock haft rätt dålig koll på den biten tidigare.

Tack för svaret! Ja, det är ju inte bara motorn som smörjs. Har sagt ifrån till grabbarna på sams mc/motor som dom heter att jag tar den oljan som dom rekommenderade. Dom birde ju veta. Han tyckte det va konstigt att lamellerna är slut på den å nämnde att evt fel olja kan ha varit problemet. Så ja kör på deras halvsyntet. Dom har det på fat och jag betalar endast 75kr litern :-) Blir nog bra. Får vi se om jag hittar ett billigt och bra framdäck nu då :-) Mvh Patrick

Finns inga handlare som rekommenderar andra produkter än deras egna, de måste ju sälja för att överleva - Biltemas e skitbra rent sagt. haft det i crossar, fiddys o racebilen med 500hk & i vardagsbilen

Jag har kört på Biltemas Turbodiesel 15W-40, Biltemas MC Racing 10W-40 och Biltemas 5W-50 utan problem i Triumphen och Suzuki SV650S. Men Biltema har bytt leverantör nångång mellan 2010 och 2013. Och numera är det gamla antislitagemedlet ZDDP borttaget ut Biltemas oljor.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/zinkdialkyl.htm
Så numera är det Q8 Moto SBK Racing 10W-50 i mina hojar.
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
Fortfande "normala" 1-2,5 % ZDDP
eller på engelska
Phosphorodithioic acid, O,O-di-C1-14-alkyl esters, zinc salts
Q8 Moto SBK Racing 10W-50 finns på din lokala SWEDOL handel.
Eller så kan de ta hem det.
20 liter ca 1400kr inklusive moms men de har 4 liters dunkar (dyrare/liter)
Många på SH kör på Q8 Moto SBK Racing 10W-50

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul