Fråga om beställning från USA

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Om jag beställer nåt där totalpriset inkl frakt beräknas till ca 440kr (dvs under 500kr), kommer jag åka på tull och moms osv då? Jag har hört att det ska vara nån form av magisk gräns vid 500kr?
Sidan i fråga är: http://www.cyclegadgets.com

från den länkade sidan:
"I de fall gåvans totala värde inte överstiger 500 kr behöver du inte betala tull och mervärdesskatt."
Så om jag kryssar u gåva så borde det vara lugnt..

Har köpt en del saker från EBAY. Bland annat blinkers, koppling/broms handtag och lite annat smått och gott. Det har aldrig varit några problem bara totalsumman (alltså pris+frakt) understiger 500sek. Har inte alltid fått det skickat som gåva och det gått bra ändå.

Skickade dock hit ett läderställ som jag givetvis fick tulla på. Blev dyrare såklart men ändå långt under svenskt pris.

så vill du vara säker på att slippa kolla om dom kan skicka som gåva och skriva värdet på under 500sek.

Att skicka som gåva har ingen betydelse (även fast det står på tullverkets hemsida att gåvor får ha högre värde). Det är bara värdet dem går efter.

Enda gångerna paket med värde över 200SEK slinker igenom är för att dem är lata = tur. För att vara säker på tullfrihet ska paketet ha max 200SEK värde, = 33USD. Det är en regel som aldrig slår fel. Bara om paketet är tungt eller högt försäkrat så kan det fastna i stickproverna.

/a

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...