Fråga om bärbar dator???

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Ska plocka ihop en bärbar dator åt min bror och har ett par frågor

Vad är det för skillnad på en Pentiumprocessor och en celeronprocessor förutom priset och är det värt de xtra kronorna på den dyrare processorn??

Vad är det för skillnad på XGA(TFT)skärm och en SXGA(TFT)skärm???

Är det någon skillnad på ett delat ramminne (256x2) eller ett på enkelt 512mb minne???

Mvh
Hårding
Mindre datorkunnig

Vet inte skillnaden men stoppa i en Hyper Threading processor istället. Kalasbra, backar inte i första taget.

SXGA är högre upplöst än XGA, Dvs fler pixlar

Celeron är ruskigt långsamma förhållande en P4a med samma klockning.
Jag anser att du ska strunta i celeron helt.
XGA är 1024X768 max tror jag SXGA är nog som UXGA dvs 1400x1050 upplösning max.
Ifall du slänger i 2 minneskapslar eller inte har nog med att göra om det är en sån där modern cpu som använde minnena parvis.
Är det inte en sån cpu så är det bättre med en kapsel för då fins ju plats att sätta in en till senare åtminstonde.
Tänk efter vad datorn ska användas till med, är det bara för vanligt skrivbordsarbete så behöver du ju inte lusa ner den med massor av energikrävande skräp.

Hur gör du när du plockar ihop en bärbar dator, är det nån OEM historia?

Hårding skrev:

Vad är det för skillnad på en Pentiumprocessor och en celeronprocessor förutom priset och är det värt de xtra kronorna på den dyrare processorn??

Är det någon skillnad på ett delat ramminne (256x2) eller ett på enkelt 512mb minne???

Mvh
Hårding
Mindre datorkunnig

1. En P4 är snabbare än en celly beroende på mer cache-minne. Är det värt det? Beror på vad du ska ha den till....

2. Skillnaden är upplösningen. XGA=1024x768 medan SXGA=1280x1024. UXGA=1600x1200.
Parantes: Av någon anledning är samtliga förhållanden 4:3 utom sxga....vet inte varför det är så, rimligen borde sxga vara 1280x960 (=4:3) men det är inte standard.

3. Delat ram-minne är bättre om det är 2-kanalsteknik, eftersom åtkomsten av dessa då är oberoende av varandra, vilket ger bättre prestanda. Datorer som har 2-kanalers minne är antagligen dyrare dock.
Annars är det ingen skillnad, förutom att 512 tar en plats och 2x256 tar 2 (mindre utrymme för uppgradering).

Edit: en del bärbara har upplösningen 1400x1050, men denna upplösning har inte något standardiserat namn.
Edit2: 2048x1536 benämns QXGA. Fast det får du nog inte på en bärbar :D

Last edited:
Tillverkarna skriver iaf UXGA på 1400x1050 burkar har jag märkt.
Celeron är inte bara en P4 med mindre casheminne, och visst beror det på vad burken ska vara till, i vanliga windowsprogram går en celeron lika bra som en P4.

Det bästa är ju Pentium M, dvs nån slags specialCPU för bärbara som är nån slags melanting mellan en P3 och en P4, dessa har väldigt bra strömbesparingsmöjligheter (den klockar ner sig vid låg belastning), de har en annorlunda prestanda per klockcykel än en P4a, en 1.5Ghz Pentium M är mer som en P4 2.4Ghz.

Vad ska burken användas till?

Silwer skrev:
Celeron är inte bara en P4 med mindre casheminne

Jo, det är precis det det är.

Nyare P4:or körs visserligen med högre busshastighet (800MHz), medan äldre P4:or körs i 400 eller 533, precis som Celeron. Det enda som skiljer i struktur mellan P4 och celeron är mängden cache-minne.

Celeron har, tycker jag, oförtjänt dåligt rykte. En dator som ska användas till word, excel, internet, e-post osv fungerar alldeles utmärkt med celeron såväl som med en "riktig" P4.
Pratar vi däremot bildbehandling/layout, typ Photoshop, Indesign, 3D-modellering osv, då är en P4 klart värd pengarna. Samma sak gäller vid spel (fast då är antagligen en AMD ett bättre val, plus att man behöver ha ett grafikkort av senaste modell).

Såg nåt test där en celeron 2.4 eller nåt sånt förlorade mot en duron 1.3 eller vad det var.
Det var iofs en sån celeron med 128kb cashe, de har väl dubbelt nu tror jag.

Jag vet inte om man ska ha en bärbar i första hand till spel faktiskt.

Hårding skrev:

Mvh
Hårding
Mindre datorkunnig

Ska du köpa bärbar så är det värt att satsa på centrinoprocessor istället. Gångra mhz med 1.66 för att jämföra prestandan, dvs 1.5 är som en 2.5 ungefär. Det som är bättre är batteritiden, 5 h med centrion mot 2 h med vanlig processor. Dessutom blir dom inte lika varma. Det är värt dom extra kronorna det kostar. Brukar även vara inbyggt wlan i dessa. GL!

Fast det heter som sagt Pentium M inte centrino, centrino är ett stämpelnamn på burkar med Pentium M + nåt visst chipset och wlan från Intel.
Har man alla dessa så är det en centrino men inet annars:lol

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back