Fråga om avgifter vid hyra

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har för mig att jag läst att jag inte kan begära att en hyresgäst ska betala mig för räkningar som jag betalt för driften av fastigheten som han/hon hyr.

Är det så?

Dvs. Om jag får en räkning för ex. varmvatten för fastigheten som jag hyr ut så måste jag ge den till hyresgästen som då ska betala den om så är överenskommet.
Betalar jag den så ska det räknas som att det ingår i hyran och jag kan inte kräva att hyresgästen betalar.

Är det nån som är bra på att läsa lagtexter som kan länka till vart det står, om det står?

Är inte det något som du och din hyregäst lätt kan förhandla fram en lösning om?
Annars så gäller väl kontraktet ni skrivit, står det att el/vatten inte ingår så är det bra om ni kommit överens om hur det ska lösas.

När jag har hyrt i andrahand, och kontrakten blivit godkända av en BRF, så mina hyrevärdar kunnat ta några procent extra ( 5-10%) för diverse möbler, räkningar, slitage m.m.

Men det du inte får ta ut extra för är kostnader för lån på fastigheten och liknande

Starstriker är en klippa på sånt där, hör med honom!

(och nej, jag säger det inte för att vara taskig med honom, utan för att han satte sig in i saken)

(okej, lite drog jag på mungipan)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...