Fråga om avgasporten på Aprilia RS

thewho

RS åkare
Gick med
13 May 2007
Ort
Åland
Hoj
Aprilia RS 125 -98
Hur ska avgasporten sitta?
Själva porten ska väl ha den "längre" delen mot cylindern??
Och "locket" som vajern sitter fast i, ska den ha öppningen för varjern på åvan eller undersidan?

Min vajer lossar hela tiden :huvet
Och hur är det med avgasventilen, den är väl öppen vid tomgång och sen stänger den när man gasar, men vid vilket varvtal öppnar den sen igen? ca 8000??

För som hojen var när vajern hölls på plats så var det inget drag alls förrän man kom över 6000rpm, då hände det grejer :D Och igen sen när man kom upp till ca 8000.
 
Hur ska avgasporten sitta?
Själva porten ska väl ha den "längre" delen mot cylindern??
Och "locket" som vajern sitter fast i, ska den ha öppningen för varjern på åvan eller undersidan?

Min vajer lossar hela tiden :huvet
Och hur är det med avgasventilen, den är väl öppen vid tomgång och sen stänger den när man gasar, men vid vilket varvtal öppnar den sen igen? ca 8000??

För som hojen var när vajern hölls på plats så var det inget drag alls förrän man kom över 6000rpm, då hände det grejer :D Och igen sen när man kom upp till ca 8000.

Porten ska sitta så att änden har samma vinkel som cylindern om du förstår vad jag menar:tungan Vad jag vet så ska det inte spela någon roll hur locket sitter iom att det ser likadant ut på båda sidor. Avgasventilen ska öppna vid 8k varv, sedan har du ju en tvitakt så vafan går ju inte räkna med drag innan 6k varv:gnissla
Antar att vajern lossnar vid fästet på ventilen och vajern? Kolla så det sitter ordentligt, kanske har nippeln på vajern pajjat lite eller så är springan i ventilen dålig?
 
Ska "vajerdelen" vara så här:
avgasventilnn5.jpg

Eller så här?
avgasventil2nr0.jpg
 
appappapp.. Där måste jag rätta dig ;)
Jag har också 2-takt, men jag har bra bottendrag, inte som en V-twin men mycket bra för att vara 2-takts stånka. :tummenupp

APPAPP, du har 165 cc så det är fusk:7peta

Till trådskaparen: Jag har som på första bilden och det funkar perfekt för mig iaf.
 
Ok, jag satt det så när jag skruvade ihop allt just. Men jag kan inte testa för det ösregnar :huvet
Jag klippte oxå av den där "bryggan" i CDIn, så jag skulle värkligen vilja testa :mad:

EDIT: Nu har jag testat, det var uppehåll ett litet tag så jag tog chansen :tummenupp Den går bättre dock inte bra, avgasporten verkar inte öppna direkt vid 8k. Det är lite olika ibland öppnar den och ibland är den stäng till man växlar och varvtalet sjunker igen. Och om man varvar upp lite ca10-11k så stänger den igen :mad: Jag fattar inte vad det är... :va
 
Last edited:
Ok, jag satt det så när jag skruvade ihop allt just. Men jag kan inte testa för det ösregnar :huvet
Jag klippte oxå av den där "bryggan" i CDIn, så jag skulle värkligen vilja testa :mad:

EDIT: Nu har jag testat, det var uppehåll ett litet tag så jag tog chansen :tummenupp Den går bättre dock inte bra, avgasporten verkar inte öppna direkt vid 8k. Det är lite olika ibland öppnar den och ibland är den stäng till man växlar och varvtalet sjunker igen. Och om man varvar upp lite ca10-11k så stänger den igen :mad: Jag fattar inte vad det är... :va

Har du vänt den rätt när du stoppat in den i cylindern?
Har för mig att man kan ställa in vajern om den ska vara spänd osv kanske det som är felet?:va
 
Jag satte in den som den första bilden visar, sett uppifrån.
Men jag ska ändra lite på vajern imorgon och se ifall det går bättre.
 
Ok, jag satt det så när jag skruvade ihop allt just. Men jag kan inte testa för det ösregnar :huvet
Jag klippte oxå av den där "bryggan" i CDIn, så jag skulle värkligen vilja testa :mad:

EDIT: Nu har jag testat, det var uppehåll ett litet tag så jag tog chansen :tummenupp Den går bättre dock inte bra, avgasporten verkar inte öppna direkt vid 8k. Det är lite olika ibland öppnar den och ibland är den stäng till man växlar och varvtalet sjunker igen. Och om man varvar upp lite ca10-11k så stänger den igen :mad: Jag fattar inte vad det är... :va

Om den stänger igen har du troligtvis spänt den för hårt för då tappar den porten på de högre varven, testa dig fram! Lyckas du inte, lyft toppen och spänn den exakt när du ser porten. Så gjorde jag när jag ändå bytte kolv, perfekt nu!:D
 
Nu fungerar det :tummenupp
Men jag vet inte vad det är var för fel, jag skruvade upp den och tittade och satt tillbaka det så fungerade den :D
 
Klart att jag smörjade den innan jag satte tillbaka den. Alla gånger, men senast när jag satte tillbaka den så fungerade det :va
Men vad gör det, man e väl gla för de :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top