fråga om aprilia sxv 550...

marcus56 skrev:
2593729 Det med utväxlingen ska du inte bry dig om, av någon jävligt korkad anledning var hojen de lånade nerdrevad med 14-drev istället för 16 som är orginal. Växlingslampan är justerbar och ligger orginal alldeles för lågt, troligtvis hade de nog ett par tusen varv till att dra.

Räckvidden vet jag inget om men hört från andra håll att det klagas lite på den men resten av det negativa verkar vara sånt som var unikt för just den hojen.
Jag tyckte att det var lite konstigt med den där testen. För när jag åker bakom polarns Aprilia 550, så slangar han ut ur kurvorna i 120km/h och fortsätter sedan växel efter växel på hjulet ut på rakan :tuttar

/Roger
 
marcus56 skrev:
2593789 Jag har aldrig upplevt det som ett problem(är ju sällan längre bort än några hundra meter från dunken. :)) så har inte forskat nåt i det men jag vet att det finns en större aluminiumtank att köpa, sen vill jag minnas att det var fler alternativ på gång, orginaltillbehör tror jag.
Marcus, du skulle ha fått bättre pris på din Aprilla med tanke på hur du lobbar för märket.

Vad gäller testet så skulle jag vilja säga, finn ett oranget fel.
(om du vill göra något annat än att transportera dig till & från jobbet dvs, ha kul tex)
 
Absolut, det jag saknar på banan tar jag igen i marknadsföringen, tyvärr vet inte Aprilia om hur viktig jag varit för dem. ;) Det är helt sjukt hur mycket frågor jag har fått svara på under det gångna året.


Men faktum är ju att allt jag säger är sant. :)
 
Last edited:
Tack för bra svar marcus56, fast nu strulade du till det för mig jag hade ju just lyckats bestämma mig. Tillbaka till ruta 1.
 
marcus56 skrev:
2594851 Absolut, det jag saknar på banan tar jag igen i marknadsföringen, tyvärr vet inte Aprilia om hur viktig jag varit för dem. ;) Det är helt sjukt hur mycket frågor jag har fått svara på under det gångna året.


Men faktum är ju att allt jag säger är sant. :)
Finns många som skriver om sånt som dom inte vet något om, men Du har mitt fulla förtroende Marcus.

Tänkte testa köra lite Aprilla i Spanien, man kanske blir frälst vem vet :)
 
Stoffy skrev:
2596078 Finns många som skriver om sånt som dom inte vet något om, men Du har mitt fulla förtroende Marcus.

Tänkte testa köra lite Aprilla i Spanien, man kanske blir frälst vem vet :)

Ja varför inte. Du på en SXV550, det vore inte fel. För den lilla extravikten på hojjen verkar inte störa dig, du som går omkring i depån med en Husaberg under armen, och letar efter depåstödet till den.
 
RaceMe skrev:
2596328 Ja varför inte. Du på en SXV550, det vore inte fel. För den lilla extravikten på hojjen verkar inte störa dig, du som går omkring i depån med en Husaberg under armen, och letar efter depåstödet till den.
Äh, det gör väl jag också :rolleyes:
 
Vad är där för originaldrevning på SXV´n ?
16-?
Ser ju ut som ett 43-45 kuggars bakdrev.
Det finns ju faktiskt mindre bakdrev att köpa om man saknar toppfart.

Samma drevning på 450-550 ?
Motarden är ju betydligt snabbare i växellådan än enduron.

12/31 13/30
13/25 15/27
15/23 16/23
19/24 20/23
21/22 21/21


Sen är där ju större diameter på endurons bakhjul men en fingervisning på utväxlingen ser man ju ovan då endurons växellåda är till vänster.
 
Jösse skrev:
2597237 Vad är där för originaldrevning på SXV´n ?
16-?
Ser ju ut som ett 43-45 kuggars bakdrev.
Det finns ju faktiskt mindre bakdrev att köpa om man saknar toppfart.

Samma drevning på 450-550 ?
Motarden är ju betydligt snabbare i växellådan än enduron.
15/46 på 450n och 16/46 på 550n, det är på SXVn då
 
Det konstiga m Bike's test, ja bänkningen, var att Aprilian hade så lågt vrid för sin cyl.volym.
92 Nm/l är inte mycket att skryta med på en så pass extrem motor, även om det är från en bakhjulseffektmätning.
Husan hade 96 o Ktm 107 Nm/l, skiljer alltså ca 14 % mot Ktm ! Den mäter alltså som en 470 cc motor men är på 550 cc.
Nåt skumt är det....

Möjligen har Aprilia fått kompromissa för att få till det breda registret, men SÅ mycket borde den inte tappa därför.

Nån som har nån ide ? Som kanske redan rivit i den och sett nåt fel ?
Eller fick Bike bara ett måndagsex. ?
/u
 
ulf_lundin skrev:
2597373 Det konstiga m Bike's test, ja bänkningen, var att Aprilian hade så lågt vrid för sin cyl.volym.
92 Nm/l är inte mycket att skryta med på en så pass extrem motor, även om det är från en bakhjulseffektmätning.
Husan hade 96 o Ktm 107 Nm/l, skiljer alltså ca 14 % mot Ktm ! Den mäter alltså som en 470 cc motor men är på 550 cc.
Nåt skumt är det....

Möjligen har Aprilia fått kompromissa för att få till det breda registret, men SÅ mycket borde den inte tappa därför.

Nån som har nån ide ? Som kanske redan rivit i den och sett nåt fel ?
Eller fick Bike bara ett måndagsex. ?
/u

De har väl prioriterat att få vridet högre upp i varvtalsregistret för att därigenom få högre toppeffekt istället för att få ett så högt vridmoment som möjligt.
 
Det stämmer nog säkert, man får väl ha i åtanke att det är dubbelt så många cylindrar, precis som att motorkaraktären på en R1 och en 999 skiljer sig.
 
Vridet per cc ska vara högt (var än toppen ligger i registret). Titta på några vassa motorer så ser ni det.
Dom har normalt högre vrid än slöare motorer. Svårt hitta motorer med mer vrid/cc än 600 cc sport-4orna.
Så högt varv o effekt betyder absolut inte lågt vrid, snarare tvärtom.

Skiljer cyl.storleken mycket så får man acceptera att den med större cyllar är något sämre.
T.ex. 1000 cc twin mot 1000 cc 4a. Men här (i Bikes test) var ju stånkorna bättre på den punkten !

Har dom samma cyl.storlek så är det absolut jämförbart. Dvs. 550 twin borde ligga
lika högt som 1100 cc 4a.

Men Aprilian (som Bike mätt) verkar ligga ca 10 % under t.ex. gsx-r 1000.
Så jag undrar fortfarande varför en nykonstruerad motor med race-anspråk är sämre än äldre gatmaskiner.

Alltihopa sett o mätt i vrid/cyl.vol, Nm/l.
/u
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top