Fråga om övningskörning

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hej, vet inte vilken del av forumet jag ska fråga men här kommer det.

Det står klart och tydligt att 1 handledare får ha upp till 4 elever och vise verse, alltså 1 elev får ha 4 handledare.

Men frågan är alltså, får tex jag och min kompis övningsköra tillsammans med min farsa samtidigt ?
Ser ju trafikskolelärare köra med grupper om 3-4 pers hela tiden, jag har även kikat igenom trafikförordningen om övningskörning, varenda paragraf och det står ingenting om att man inte skulle få göra det.

Jag resonerar så här, säg nu att det mot all förmodan skulle vara olagligt att 2 övningskörare kör med 1 handledare samtidigt och vi blir stoppade...
VEM blir anklagad för olovlig körning ? Jag menar 1 av oss har kört lagligt isåfalla och en av oss har alltså kört olagligt ... mycket mysko isåfalla. SÅ själv tror jag att det är tillåtet.

Jag vill bara vara 100% säker så om någon vet någon som blivit haffad eller nåt hojta gärna till men inga spekulationer tack utan bara om du är 100% säker.

Det är din handledare som är ansvarig för framfarten av fordonet när det gäller Bil, hur konstigt det än må låta, men det är den personen som räknas som bilens förare. Har svårt att tänka mig att det gäller särskillda regler för MC?

Nej.

Trafikskolor får inte heller längre köra s.k. "tvillingkörning", men det finns vissa undantag, exempelvis om trafikläraren åker med den ena eleven har jag för mig.

Jag är 100% säker. Citat från väsentliga lagar kommer strax.

Edit: Körkortsförordningen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.HTM

4 kap Övningskörning

4 § Vid övningskörning skall den som har uppsikt över övningskörningen följa med i bilen vid den körandes sida eller ha kontakt i samma trafiksituation med den som övningskör. Vid övningskörning med motorcykel gäller 6 § andra stycket.
Ett fordon som används vid övningskörning skall vara försett med en skylt som anger detta. Förordning (2003:522).

(...)

6 § Vid övningskörning skall den som har uppsikt över körningen följa med i bilen vid den körandes sida.
Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev. Förordning (2003:522).

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...