(fråga) Maskinläsbart pass till usa

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ringt till polisen o kollade ang. pass, för att resa till till usa. Jag fixade nytt pass 2002, rött. De sa att mitt skulle vara ok. Kravet är att det ska vara maskinläsbart. När jag väl kom hem nu i helgen så kollade jag på passet. Vad är det som är maskinläsbart egentligen?

Jag kan bara tänka mig de 2 raderna längs ner med massa siffror o bokstäver.
Har jag rätt pass ändå?

Det stämmer fortfarande att inget visum behövs för turist som skall stanna i usa/hawaii i mindre 90 dagar? (kommer aldrig fram på telefon till ambassaden)

:tummenupp

Haru rött pass = behövs inget visum.
D e ba åk'.

Men du får fylla i en grön lapp på planet där du försäkrar att du inte ska döda presidenten eller att du har biokemiska vapen med dig. Så käka inte böner innan du kliver på planet. :)

O glöm inte lägga upp lite bilder här sen! :tummenupp

Trevlig resa, Jonas!

Zee har helt rätt. Det är bara pass utfärdade efter den 1:a oktober 2004 som inte funkar. Detta då USA bestämde att mikrochips skulle med DNA-uppgifter och massa annat smått och gott skulle finnas i passet. Ett helt år har det tagit för Sverige att utveckla ett sådant pass och det finns att göra från och med 1:a oktober 2005 har jag för mig. Kommer kosta 400:-, fotona tar man hos Polisen och det är giltigt i 5 år.

Zee skrev:
Haru rött pass = behövs inget visum.
D e ba åk'.

Men du får fylla i en grön lapp på planet där du försäkrar att du inte ska döda presidenten eller att du har biokemiska vapen med dig. Så käka inte böner innan du kliver på planet. :)

O glöm inte lägga upp lite bilder här sen! :tummenupp

Trevlig resa, Jonas!
Gött sacke-man. Hatar när man ringer o kollar o ändå blir osäker eftersom tanten var lite slöddrig i telefonen.

:banana

M.G.F skrev:
Zee har helt rätt. Det är bara pass utfärdade efter den 1:a oktober 2004 som inte funkar. Detta då USA bestämde att mikrochips skulle med DNA-uppgifter och massa annat smått och gott skulle finnas i passet. Ett helt år har det tagit för Sverige att utveckla ett sådant pass och det finns att göra från och med 1:a oktober 2005 har jag för mig. Kommer kosta 400:-, fotona tar man hos Polisen och det är giltigt i 5 år.
Så de "gamla" passen funkar, medans "näst senaste" passen efter oct 2004 inte funkar, samt de "nya" efter okt 2005 funkar....

morecore skrev:
Så de "gamla" passen funkar, medans "näst senaste" passen efter oct 2004 inte funkar, samt de "nya" efter okt 2005 funkar....

Jappp... Allting handlar ju om utfärdandedatum. Med de passen utfärdade efter okt. 2004 måste man ha visum till för att det ska funka.

En annan grej som kan va bra att kolla är om du MÅSTE ha returbiljett. Har för mig att de kan tjafsa om det.

Men det har du kanske redan, Jonas? Om inte, kolla reglerna för sånt (gör du enklast hos ditt flygbolag, de borde veta).

M.G.F skrev:
Jappp... Allting handlar ju om utfärdandedatum. Med de passen utfärdade efter okt. 2004 måste man ha visum till för att det ska funka.

Är du helt säker?

Jag åkte till USA i juni med pass som var utfärt 4 dagar tidigare och hade ingen visum. Mitt gamla pass var giltig bara 3 månader och USA kräver 6 månader, så jag var tvungen att fixa snabbpass.

Så länge passen är maskinläsbar och giltig minst 6 månader ska det inte vara några problem. Om nu inte reglena har ändrats igen. Bäst att du kollar med nån resebyrå, dom vet och man behöver inte gissa.

Och lycka till att fixa visum till USA snabbt :tummenupp

M.G.F skrev:

Nu är du ute och cyklar.... :rolleyes:

Skulle tro att det är tvärtom, att de pass som är utfärdade efter den 1 okt 2004 är med säkerhet maskinellt läsbara, medan de som är utfärade före det datumet förmodligen är det, men det är inte säkert...
De som är utfärdade efter den 1 okt 2005 inehåller biometrisk info, men vi är udantagna från den reglen om vi har pass som är utfärdade före den 1 okt 2005. De nya passaen är mycket dyrare (400:- ist för 270:-) och håller bara i 5 år ist för 10 år. Jag ska till USA i februari men tänker söka pass innan den 1 okt!!!

Så här står det på Swansons hemsida:

1 oktober 2004
Vid inresa till Amerika kommer ett digitalt foto, samt fingeravtryck att registreras av varje resenär. Proceduren upprepas vid avresa. Detta kommer att ta någon minut extra per resenär.

26 oktober 2004
Från och med detta datum måste passen vara maskinellt läsbara. De flesta svenska pass är maskinellt läsbara, men kontrollera att så är fallet. Är passet ej maskinellt läsbart måste man ansöka om visum, vilket är relativt komplicerat. Det är i så fall bättre att ansöka om nytt pass.

26 oktober 2005
Från och med 26 oktober 2005 krävs att passet innehåller biometrisk information. OBS! Detta avser alla pass som utfärdas fr.o.m. 26 oktober 2005. Har man ett pass som är utfärdat före detta datum räcker det att det är maskinellt läsbart. Kravet att alla pass skall innehålla biometrisk information kommer först senare efter en längre övergångsperiod.

Svenska myndigheter räknar med att kunna utfärda biometriska pass från och med 1 oktober 2005.

Milla skrev:
1 oktober 2004
Vid inresa till Amerika kommer ett digitalt foto, samt fingeravtryck att registreras av varje resenär. Proceduren upprepas vid avresa. Detta kommer att ta någon minut extra per resenär.

26 oktober 2004
Från och med detta datum måste passen vara maskinellt läsbara. De flesta svenska pass är maskinellt läsbara, men kontrollera att så är fallet. Är passet ej maskinellt läsbart måste man ansöka om visum, vilket är relativt komplicerat. Det är i så fall bättre att ansöka om nytt pass.
men ni menar ju samma sak! "De flesta svenska pass är maskinellt läsbara", och mitt är enligt polisen maskinellt läsbart. OCH har man inget läsbart så måste man ha visum.

Rätta mig om jag har fel.

Zee skrev:
En annan grej som kan va bra att kolla är om du MÅSTE ha returbiljett. Har för mig att de kan tjafsa om det.

Men det har du kanske redan, Jonas? Om inte, kolla reglerna för sånt (gör du enklast hos ditt flygbolag, de borde veta).

Jag kör med e-ticket, men har utskrift på min bokning innehållande resplan.
borde räcka...

Milla skrev:
Nu är du ute och cyklar.... :rolleyes:

Skulle tro att det är tvärtom, att de pass som är utfärdade efter den 1 okt 2004 är med säkerhet maskinellt läsbara, medan de som är utfärade före det datumet förmodligen är det, men det är inte säkert...
De som är utfärdade efter den 1 okt 2005 inehåller biometrisk info, men vi är udantagna från den reglen om vi har pass som är utfärdade före den 1 okt 2005. De nya passaen är mycket dyrare (400:- ist för 270:-) och håller bara i 5 år ist för 10 år. Jag ska till USA i februari men tänker söka pass innan den 1 okt!!!

Så här står det på Swansons hemsida:

1 oktober 2004

26 oktober 2004

26 oktober 2005
Från och med 26 oktober 2005 krävs att passet innehåller biometrisk information. OBS! Detta avser alla pass som utfärdas fr.o.m. 26 oktober 2005. Har man ett pass som är utfärdat före detta datum räcker det att det är maskinellt läsbart. Kravet att alla pass skall innehålla biometrisk information kommer först senare efter en längre övergångsperiod.

Svenska myndigheter räknar med att kunna utfärda biometriska pass från och med 1 oktober 2005.

Det stämmer nog bättre än det jag skrev. Då har jag blandat ihop datumen ganska rejält. Ber om ursäkt för detta.

morecore skrev:
men ni menar ju samma sak! "De flesta svenska pass är maskinellt läsbara", och mitt är enligt polisen maskinellt läsbart. OCH har man inget läsbart så måste man ha visum.

Rätta mig om jag har fel.

Nej, han säger att pass som är utfärdade mellan den 1/10 2004 och 1/10 2005 INTE funkar, medans jag säger att de funkar alldeles utmärkt..

Men ditt funkar ju så då är det ju inget problem..:) :tummenupp

Milla skrev:
Nej, han säger att pass som är utfärdade mellan den 1/10 2004 och 1/10 2005 INTE funkar, medans jag säger att de funkar alldeles utmärkt..

Men ditt funkar ju så då är det ju inget problem..:) :tummenupp
Mitt ufärdades 2002. Tanten på polisen frågade "är det rött", "ja" sa jag.
"Då funkar det"....

Kriteriet är då att passet ska vara maskin läsbart, oavsett när passet gjordes!! Jäkla circus det här...

Ska ta med mig passet till polisen idag och verkligen kolla läget! är ju trots all bara 16 dagar kvar :rolleyes:

Last edited:
morecore skrev:
Ska ta med mig passet till polisen idag och verkligen kolla läget! är ju trots all bara 16 dagar kvar :rolleyes:

Ja det är väl en bra ide? Alltid skönt att vara på den säkra sidan så det inte blir något tjafs där sen...

Ha så najsigt på din resa!! Själv har jag ju många månder kvar! Vi åker bara hem ifrån MC-mässan i Gbg och packar om och flyger iväg!!

Tjo! Mitt pass var maskinläsbart enligt polis-tanten. Men hon sa att hon inte vet vilka regler som gäller. Idag har us emb. i sthlm "holiday" säger de...

Men kikade på sidan som verkade innebära att allt som behövs är ett maskin läsbart pass, o inte ska stanna längre än 90 dagar. Samt lite annat...

Här är det som sägs på Amerikanks Amb, i svea.

"To qualify for visa free travel, you must:

Have a valid passport issued by the participating country and be a citizen - not just a resident - of that country. All visitors must have a machine-readable passport to use the Visa Waiver Program.

- Passports issued after October 25, 2005, must contain a digital photo. Please observe that Sweden already meets this requirement.

- Passports issued after October 25, 2006 must also contain biometric information.

PLEASE NOTE THAT PASSPORTS ISSUED BEFORE THE ABOVE DATES DO NOT HAVE TO CONTAIN THE SPECIFIED REQUIREMENTS, EVEN IF YOU TRAVEL AFTER THIS DATE.

"A machine-readable passport has two lines of machine code (looks something like X//Sweyourname <<<< your name <<<< ) printed at the bottom of the biographical page which can be read by machine. If you are uncertain whether your passport is machine readable, please ask the passport authorities of the country that issued your passport."

be seeking entry for 90 days or less as a temporary visitor;

if entering by air or sea, have a round-trip ticket issued on a carrier (e.g., airline or shipping company) that is participating in the VWP, and arriving in the U.S. aboard such a carrier;

have proof of financial solvency (bank statement, cash, credit card, etc.) and hold a completed form I-94W, on which you have waived the right to a hearing of exclusion or deportation. These forms are available on board airlines and shipping companies. (Travelers should consult carriers before departure to verify which ones are participating in the VWP.)"

Tror att alla frågetecken :va är avklarade nu inför Hawaii resan :tummenupp :)

Last edited:
Zee skrev:
Man måste älska detta forumet, huh!? :tummenupp :hihi

Jag älskar det :hihi :banana

Alltid nån som sitter på värdefull information. Som när jag tex, som fick gå till polisen 2ggr för att vara helt säker hehe...

Det borde finnas en mer intimare del här på forumet, "fråga sporthoj" typ hehe...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg