Fråga kring försäkring vid bilolycka?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Jag har en fråga gällande försäkringar som ni kanske har koll på.

En avlägsen bekant till mig smällde sin bil med 3 medpassagerare. Personen som körde har inget körkort och bilen är förmodligen försäkrad och skattad som den ska vara.

Men hur påverkar det medpassagerarna om bilen framfördes av en person som inte har körkort och man sedan smäller? Då kan ju knappast bilens försäkring gälla, och eventuella personskador ej täckas in under försäkringen?

Eller hur fungerar det egentligen? Vad kan man förvänta sig ur en sån här situation?

Jag tänker nu mera på kostnaderna för rehab och framtida skador och värk på medpassagerarna. Bilen i sig är total demolerad och färdig för skroten.

Nu är jag inte så jätte kunnig inom detta men...

Jag antar att när det gäller värk och liknande saker så går väl livförsäkring eller hemförsäkring in o täcker sånt, tror inte det spelar så stor roll om föraren hade körkort eller inte, sen kommer nog föraren åka på olovligt framförande av fordon eller liknande.

Den stora frågan är ju vilken typ av situation det var. Va de buskörning med polarna i bil lånad av mamma utan hennes vetskap, eller va de övningskörning med godkänd handledare i höger framsäte?

Den stora frågan är ju vilken typ av situation det var. Va de buskörning med polarna i bil lånad av mamma utan hennes vetskap, eller va de övningskörning med godkänd handledare i höger framsäte?

Det var mer i= buskörning i egen bil utan körkort, samt 3 med passagerare, sen klipper man ett farthinder och flyger/voltar :död

Nu är jag inte så jätte kunnig inom detta men...

Jag antar att när det gäller värk och liknande saker så går väl livförsäkring eller hemförsäkring in o täcker sånt, tror inte det spelar så stor roll om föraren hade körkort eller inte, sen kommer nog föraren åka på olovligt framförande av fordon eller liknande.

Ah okaj. Kanske kan vara så. Får djupdyka lite i det och försöka reda ut det mer.

Last edited:

Var det övningskörning (rätt och lagligt) så täcker bilens försäkring rubbet

Var det buskörning med polarna utan körkort i lånad bil eller annat fuffens så får nog passagerare (och förare) hoppas på att dom har ett fungerande eget försäkringsskydd .... sen kommer respektive FB kräva föraren på massiva skadestånd , så han är nog rökt ekonomiskt för resten av sitt liv ..... möjligen kliver TFF (trafkförsäkringsföreningen) in och ersätter eventuell personskada...och kräver föraren på stålars sen ...dom är till för sådant, men man får nog bråka och stångas lite

Samt att bilen ersätts ej
Samt att föraren blir skadeståndsskyldig på eventuella andra fordon/egendom som sabbade vid olyckan

Personerna i bilen och omgivningen är alltid försäkrad men eventuell halv/hel -försäkring på bilen kan du förvänta dig dubbel självrisk eller nedsatt ersättningsbelopp.

Personerna i bilen och omgivningen är alltid försäkrad men eventuell halv/hel -försäkring på bilen kan du förvänta dig dubbel självrisk eller nedsatt ersättningsbelopp.

Sedan kan väl försäkringsbolaget komma sättande efter den som körde i vilket fall och kräva tebax det som föll ut från trafikförsäkringen, med hänvisning till att han/hon höll på med något olagligt och vållade det hela?

Kan ha fel.

Sedan kan väl försäkringsbolaget komma sättande efter den som körde i vilket fall och kräva tebax det som föll ut från trafikförsäkringen, med hänvisning till att han/hon höll på med något olagligt och vållade det hela?

Kan ha fel.

Nej, möjligheten medges i lagen, men i praktiken händer det aldrig, inte ens med såna som upprepade gånger kör olovligt och krockar.

Dom brukar dock ha gemensamt att dom redan har kronofogden efter sig och inga utmätbara tillgångar.

Så med andra ord, är bilen trafikförsäkrad så täcker den de eventuella problemen i kombination med var och ens hemförsäkring/livförsäkring.
ingen trafikförsäkring, så går trafikförsäkringsverket in och betalat, och sedan kräver personen i fråga på pengar?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026