Fråga Gixxer 88 motorrenovering

B.T.

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
YZF-R ? GSXR 7/11
Bifogar några bilder från ex GSXR 750 88. Motorn har rullat ca. 120tkm. Kolvbilden är med som info, den är original ! Egentliga frågan gäller vevaxeln samt ramlagren. Trots att lagerspelet fortfarande är ok (0,05-0,076mm), så ser vevaxeltapparna rätt grova ut, månne detta kommer att funka? Lagren byts givetvis ut. Eller borde jag fundera på vevslipning? (max0,02mm kan slipas iom. följande lagerstorlek.)

Vad tror ni förorsakat lagerslitaget? Kan detta anses normalt? Avser alltså inte smutspartiklarna på ramlager 2 utan generellt att kopparskicktet skymtar på samtliga lager.

Märkligt nog så ser vevstakslagren samt tapparna jäkligt fina ut. Det brukar vara andra vägen?

Bifogat

• 111_1112.JPG
    111_1112.JPG
    94 KB · Visningar: 157
  • 111_1121.JPG
    111_1121.JPG
    107.4 KB · Visningar: 184
  • 111_1124.JPG
    111_1124.JPG
    115.7 KB · Visningar: 173
Helt normalt förslitning orsakad... av helt normal åkning.

Jag vet iaf vad jag skulle ha gjort på en så pass gammal motor. Sätta upp veven i en svarv och själv putsa och polera ramlagren på vevaxeln och sen montera nästa dimension på lagerhalvorna. Ifall det inte finns någon mindre dimension på lagerhalvorna skulle jag har nöjd mig med den minsta dimensionen och hoppas på att den håller åtminstonde 6000 mil till. 12k mil, bra jobbat för hojmotor!

Tackar för svaret, ungefär vad jag tänkte mig. Har faktiskt tillgång till svarv, men hur slipar man vevhalsarna? Polertrissa ? Hurudan?

andersbrink skrev:
Helt normalt förslitning orsakad... av helt normal åkning.

Jag vet iaf vad jag skulle ha gjort på en så pass gammal motor. Sätta upp veven i en svarv och själv putsa och polera ramlagren på vevaxeln och sen montera nästa dimension på lagerhalvorna. Ifall det inte finns någon mindre dimension på lagerhalvorna skulle jag har nöjd mig med den minsta dimensionen och hoppas på att den håller åtminstonde 6000 mil till. 12k mil, bra jobbat för hojmotor!

Groparna kan man inte göra så mycekt åt själv, bara "ryggarna". En rimpa "600" slipduk lika bred som lagerytan. Kör tills det ser hyffsat ut. Lägg inte åt för hårt. Fortsätt sen med 1200-slipduk och kör lösare och lösare. Avsluta med autosol på baksidan av ena slipduken. Allt görs i svarven. Det kommer fortfarande att vara "randigt" men anliggningsytan kommer att vara minst 75% jämnare än tidigare och inte slita ut lagerskålarna lika snabbt. En riktig slipning som inte är "riktigt" utförd kan göra att vevaxeln kastar, då är hemma-pulet att föredra.

Tackar, tackar. Veven borde väl rimligtvis då roteras i svarven i samma riktning som den normalt gör, så att eventuella tangentiella ojämnheter (vi talar mikrometrar här) på vevtappens yta planas ner åt "rätt" håll (slipduken slipar alltså motsols). Liksom håren på hundens päls tänker jag :) . Instämmer du eller är denna tanke overkill? Vevtappen bör väl ha en ytfinhet av Ra 0,3 eller bättre har jag för mig, detta kommer jag inte att klara, men slitaget på de nya lagren kanske ändå minskar efter detta ingrepp...
andersbrink skrev:
Groparna kan man inte göra så mycekt åt själv, bara "ryggarna". En rimpa "600" slipduk lika bred som lagerytan. Kör tills det ser hyffsat ut. Lägg inte åt för hårt. Fortsätt sen med 1200-slipduk och kör lösare och lösare. Avsluta med autosol på baksidan av ena slipduken. Allt görs i svarven. Det kommer fortfarande att vara "randigt" men anliggningsytan kommer att vara minst 75% jämnare än tidigare och inte slita ut lagerskålarna lika snabbt. En riktig slipning som inte är "riktigt" utförd kan göra att vevaxeln kastar, då är hemma-pulet att föredra.

B.T. skrev:
Vevtappen bör väl ha en ytfinhet av Ra 0,3 eller bättre har jag för mig, detta kommer jag inte att klara, men slitaget på de nya lagren kanske ändå minskar efter detta ingrepp...

Om vi säger så här... vad har din nuvarande vevaxel för ytfinhet? :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...