Fråga Capturekort

• Thread starter Thread starter Diversion
  • Start date Start date

Diversion

Guest
Ok nu har jag förstått att min kamera har Firewire (fanns bakom en lucka som ej såg ut som en lucka och inget i manualen heller)

Jag har en massa F1 lopp på VHS som jag vill göra SVCD av. Skall jag köpa ett kort med både analog och digital ingång eller köpa ett billigare analogkort och ta från S-VHS utgången på kameran de få gånger jag använder den? Blir kvaliteten mycket sämre då?

Vad jag förstår får man en gigantisk okomprimerad avi på HD:n. Klarar medföljande programvara att konvertera denna till en mpeg-2 så att man kan göra en SVCD?

Hur mycket RAM behöver man, räcker det med 256 mb och räcker en P III 866 Mhz CPU?

Förslag på kort och ungefärlig prisbild uppskattas.

SNÄLLA, SNÄLLA, du kan ju PM mig så fort du har fått alla dina F 1 Lopp som SVCD.......SNÄLLA............

Ok nu har jag skaffat ett analogt kort men skall också införskaffa ett billigt firewire för kameran.

Nu söker jag ett lättanvänt program till detta kort som kan fånga och redigera filmen. Jag vill i stort sett bara kunna lägga till musik och klippa filmen.

Alltså inget proffsprogram som tar 600 sidor och ett halvår att lära sig.

Ni som gör hojfilmer vad använder ni?

måste få påpeka att skillnaden att ta in materialet som rådata från DV-kameran ger dig en fasansfullt mycket högre kvalitet.
Du har alltså bättre förutsättningar senare även om du ändå skall downsampla till SVCD

Du kan ju alltid prova först med den analoga vägen o sedan se hur resultatet blir ... duger det så duger det

Last edited:
grandmaster skrev:
måste få påpeka att skillnaden att ta in materialet som rådata från DV-kameran ger dig en fasansfullt mycket högre kvalitet.
Du har alltså bättre förutsättningar senare även om du ändå skall downsampla till SVCD

Du kan ju alltid prova först med den analoga vägen o sedan se hur resultatet blir ... duger det så duger det

Capturekortet jag köpt kodar direkt till SVCD, det hade jag tänkt använda till mina gamla VHS som ju ändå inte har någon vidare kvalla.

Sen ska jag ha ett firewire enkomt för kameran och precis som du säger ta in rådata. Men jag behöver tips på ett lättanvänt program för att redigera denna rådata.

Diversion skrev:
Men jag behöver tips på ett lättanvänt program för att redigera denna rådata.

Pinnacle studio DV eller Studio 8 klarar min 8åriga dotter av.
Kanonbra, enkelt & billigt. :tummenupp :tummenupp

För PRO-jobben använder jag Adobe Premier 6.
Bäst, svårt & dyrt. :bow :bow

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...