Fråga: Billigaste supermotarden?

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Vill köpa en SM för att leka med :yoparty
Har funderat lite och kommit fram till att bygga tillbaka min fighter och köpa en SM istället för bakhjul och allmänt bus. Men frågan är: Vad är en SM? Är det en cross med sport fälgar/däck? Eller e det en helt annan cykel?
Vill hitta en för max 25 000:- men ingen -80 tals klumpig sak. Kom inte å säg, "Kolla blocket.se" nu :7peta
Har kollat runt lite men vet inte vad jag ska söka efter. Alla jag hittat kostar minst 60 000:- och är -04:er. Utseendet spelar ingen roll huvudsaken är att man kan busa med den. Lite skrapad eller plast som är sönder bryr jag mig inte om.

Fast helst skulle jag vilja att den såg ut så här :kär :drool :kär :drool

Bifogat

• husaberg.jpg
    husaberg.jpg
    58.9 KB · Visningar: 432
Last edited:
i den prisklassen bör du nog leta efter en moddad offroad, typ TTR eller liknande. Annars är Husqvarna 610 inte särskilt dyra, ligger runt 35 lax.

Trots att du inte vill ha några "kolla på blocket" svar tänker jag ändå ge dig ett tips :pannkyss : sök på "supermotard" och "motard" i motorcyklar-kategorin och sätt prisklassen till "upp till 30.000" eller "upp till 40.000" så hittar du säkert något ;)

jiGGa skrev:
Har funderat lite och kommit fram till att bygga tillbaka min fighter och köpa en SM istället för bakhjul och allmänt bus. Men frågan är: Vad är en SM? Är det en cross med sport fälgar/däck? Eller e det en helt annan cykel?
Vill hitta en för max 25-30 000:- men ingen -80 tals klumpig sak. Kom inte å säg, "Kolla blocket.se" nu :7peta
Har kollat runt lite men vet inte vad jag ska söka efter. Alla jag hittat kostar minst 60 000:- och är -04:er. Utseendet spelar ingen roll huvudsaken är att man kan busa med den. Lite skrapad eller plast som är sönder bryr jag mig inte om.

Fast helst skulle jag vilja att den såg ut så här :kär :drool :kär :drool

Så du har blvit bus sugen nu:)

inte för jag vet vilken du ska leta efter men men

http://www.blocket.se/view/5902786.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/6507868.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/6199906.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/6299677.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0

Okey dom kanske va lite dyrare än 30:( inte för jag vet om dom är bra eller inte, suzukin har jag haft en å den gillade jag inte men men

mini-knutten skrev:
i den prisklassen bör du nog leta efter en moddad offroad, typ TTR eller liknande. Annars är Husqvarna 610 inte särskilt dyra, ligger runt 35 lax.

Trots att du inte vill ha några "kolla på blocket" svar tänker jag ändå ge dig ett tips :pannkyss : sök på "supermotard" och "motard" i motorcyklar-kategorin och sätt prisklassen till "upp till 30.000" eller "upp till 40.000" så hittar du säkert något ;)
Har sökt precis som du skriver. Fast inte efter Husqvarna 610. Det måste jag göra

Mr Helmut skrev:
Så du har blvit bus sugen nu:)

inte för jag vet vilken du ska leta efter men men

Okey dom kanske va lite dyrare än 30:( inte för jag vet om dom är bra eller inte, suzukin har jag haft en å den gillade jag inte men men
Har sett alla de. KTM:en verkar bäst fast lite för dyr

Den här har bra pris men e det en eller kan den bli en SM?
http://www.blocket.se/view/6534994.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

En tävlings-supermoto är en crosshoj/endurohoj ombyggd (kan vara från fabrik, som SMR) med fjädring anpassad för asfalt, 17" hjul (16,5" fram för de som är riktigt seriösa) och ordentliga bromsar (320mm skiva, 4-6kolvs ok och större bromspump). Sen brukar det ofta trimmas och användas slirkopplingar.

En väg-supermoto för bus är crosshoj/endurohoj ombyggd med 17" hjul och ordentligare bromsar. Det GÅR köra med standardbromsen men den blir mycket lätt överhettad när man tränar stoppies å så.

Hjul och bromsar kostar nytt runt 20 papp, hittar du det beggat kan du få det för hälften. Min cykel har jag plockat ihop beggade delar till och det är en 04 CRF 450R som kostat mig 68000:- med fjädring också. Då har jag inget trim i motorn och inte så mycket blingbling ;)

jiGGa skrev:
A den var schysst. Vad är det för hoj och är den värd 35 000:- :va
Vi hade en utställning under hösten här och då kom killen som äger den där fram till mig å pratade ett tag. Den hojjen ska tydligen gå rätt skaart som vi säger här uppe ;D OM du tänker köpa den i blindo kan jag åka förbi å titta på den (så vet jag va killen kommer göra för projekt nästa år också) :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
En tävlings-supermoto är en crosshoj/endurohoj ombyggd (kan vara från fabrik, som SMR)........
Bästa inlägget hittills :tummenupp
Det lilla jag läst om den hojen så är det mycket mek och svårt att få delar till den. Då kanske det inte är värt? Eller kanske så med alla :va Och så är han utanför min budget. Men tack ändå

jiGGa skrev:
Bästa inlägget hittills :tummenupp
Det lilla jag läst om den hojen så är det mycket mek och svårt att få delar till den. Då kanske det inte är värt? Eller kanske så med alla :va Och så är han utanför min budget. Men tack ändå
Tackar tackar! :)

Jo det är nog lite så med den hojjen, lite samma sak som husaberg (och kanske till viss del även KTM, även om KTM kör på lite säkrare grejjer än husaberg). Ska du ha en hoj som håller så blir det en tyngre japansk cykel, typ TTR eller XR. Även KTM 625,640 och 660 är bra. Honda CRF, Yamaha YZF är också kanonbra kvalitetsmässigt men det är mer service på dessa hojjar, och ingen höjdare att ligga å hålla jämngas med. Dessutom är dom nog utanför ekonomiska vallen ;)

Om du vill ha en billig motard så släng ett getöga på en MZ.
Tysk ram med Yamaha´s XTZ660 motor i.

Ofantligt ful orginal plus att den är fantastiskt tung (163kg torr).

Men men, bantar man lite själv och tar bort/byter ut lite saker på den,
så kan man faktiskt ha ganska kul på den också.

Så här ser min ut just nu, men nu står nytt lyse och lite kapad plast
på programmet.

viewphoto.php

jiGGa skrev:
Vill hitta en för max 25-30 000:- men ingen -80 tals klumpig sak.

Min finns kvar, men gått lite drygt 1000 mil nu, plus att bakdäcket är definitivt inne på sista svängen....Pris går alltid att förhandla.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26158

jiGGa skrev:
Den var ju helt OK. Ser lite tung ut som du sade. Vad kostar de?

Vet inte riktigt vad dom ligger på beg. Skulle gissa på
mellan 25-35,000:- för en 01:a som min kanske?

Ny 05:a ligger på 67,900:-

Länk till generalagenten:
Eurospeed

gmork skrev:
Vet inte riktigt vad dom ligger på beg. Skulle gissa på
mellan 25-35,000:- för en 01:a som min kanske?

Ny 05:a ligger på 67,900:-

Länk till generalagenten:
Eurospeed
Finns en enda på blocket och det står att den är stulen :3freak

Såg att min Honda 500:a kom upp :D

Prutbar endast för SH medlemmar !

Som sagt ej reggad men fin som attan och går som ett troll.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing