Fråga ang Svemo-regel 4.36 Kontrollreglage

regler är ju till för att följas!
Jo, visst är det så. Dra det med SVEMOs DR-sektion och deras hantering av domarrapporter och utdelning av SM-datum.

besiktningen kommer att vara som svemos regler vid besiktning. Så det som inte står i svemos bok är EJ tillåtet.
Det där är gammal skåpmat och hur enkelt som helst att slå hål på. Det finns inte en regelbok i världen som klarar av en granskning med den utgångspunkten. Följde vi den gamla floskeln till punkt och pricka så blev det ingen raceing av över huvudtaget.

Men läs lite här om Orsa och du ser att SBF och Svemo är inblandade!!
Mycket utropstecken. Det där dokumentet är gammalt och efter SVEMOs senaste utspel nu i januari så är det en helt annan inriktning på det hela.

Det är klart och beslutat att Tallhed Bike Open körs helt utan inblandning från SVEMO och i skrivande stund är det på inget sätt självklart att MSDR kör hojarna under SVEMOs flagga.

Vad är grejen med "Hej Yrpärra Nils!!"?

Jo, visst är det så. Dra det med SVEMOs DR-sektion och deras hantering av domarrapporter och utdelning av SM-datum.

Det där är gammal skåpmat och hur enkelt som helst att slå hål på. Det finns inte en regelbok i världen som klarar av en granskning med den utgångspunkten. Följde vi den gamla floskeln till punkt och pricka så blev det ingen raceing av över huvudtaget.

Mycket utropstecken. Det där dokumentet är gammalt och efter SVEMOs senaste utspel nu i januari så är det en helt annan inriktning på det hela.

Det är klart och beslutat att Tallhed Bike Open körs helt utan inblandning från SVEMO och i skrivande stund är det på inget sätt självklart att MSDR kör hojarna under SVEMOs flagga.

Vad är grejen med "Hej Yrpärra Nils!!"?

Hej Pippi! Vad jag fått reda på tidigare så var Svemo och SBF inblandade men du har ju dom senaste uppgifterna så jag ber så mycket om ursäkt för mitt innlägg!!:tummenupp

.........Det där är gammal skåpmat och hur enkelt som helst att slå hål på. Det finns inte en regelbok i världen som klarar av en granskning med den utgångspunkten. Följde vi den gamla floskeln till punkt och pricka så blev det ingen raceing av över huvudtaget...............!"?

Det har aldrig varit ett problem vid tidigare granskningar.
Det är ju ingen civilrättslig prövning som görs.

Det är först vid förbundsbestraffningar det blir problem då ett uppsåt måste bevisas.
Tävlingsbestraffningen diskvalificering eller att du inte ens får starta brukar aldrig vara några problem.

Dessutom har du valt att följa den principen för regelverket frivilligt när du anmäler dig till start.

Att skriva ett regelverk som fungerar utan att behöva ta till detta är tyvärr omöjligt.
Så antingen gillar man läget, låter bli att deltaga.

Ge inte upp!
Du som bor i Tullinge har mindre än 1 timmes resa till Kjula.
Där kommer det i sommar att finnas flera tillfällen att köra "prova på"
Jag skulle bli väldigt förvånad om någon skulle slå ner på dina fotpinnar
i det sammanhanget.
Björn

Nej för fasen, jag är en envis jäkel :)
Får fnula ut ngt.

Samtidigt ledsnar jag sjukt snabbt på onödig byråkrati som endast är till för att försvåra, förstöra utövandet av motorsport. Min bestämda uppfattning är att för många och för detaljerade regler endast hämmar och inte utvecklar motorsporten. Finns på tok för många exempel när detta har hänt.

Så antingen gillar man läget, låter bli att deltaga.
Absolut. Det var det jag menade, det körs ju racing i sverige så det där som Peter var inne på, att SVEMOs besiktingspersoner följer regelboken till 100% enligt filosofin att "allt är förbjudet som inte är explicit tillåtet", fungerar inte och tillämpas inte i praktiken.

Panzaa: Du kan lugnt komma ner till Malmö på våran Malmö Bike Open va än dom andra besserwissarna här säger för ingen av dom har något med den tävlingen att göra förutom PiPPi som vi har tät kontakt med då han e ansvarig för MC på Orsa/Tallhed. Du kommer att få starta o va med köra o ha kul. Om din cykel e gatreggad så kan du köra Stans snabbaste Twin du får givetvis även köra i Street Bike. Till Peter FZR 1000 så kan han tänka på att kolla upp fakta först innan han hoppar på folk med okvädningsord.

Panzaa: Du kan lugnt komma ner till Malmö på våran Malmö Bike Open va än dom andra besserwissarna här säger för ingen av dom har något med den tävlingen att göra förutom PiPPi som vi har tät kontakt med då han e ansvarig för MC på Orsa/Tallhed. Du kommer att få starta o va med köra o ha kul. Om din cykel e gatreggad så kan du köra Stans snabbaste Twin du får givetvis även köra i Street Bike. Till Peter FZR 1000 så kan han tänka på att kolla upp fakta först innan han hoppar på folk med okvädningsord.

Tack!

Låter finfint :)
Skall snacka ihop mig med Micke och Johan som ställer upp även denna sässong i Pro Twin Bike. Allt torde gå att lösa :tummenupp

Absolut. Det var det jag menade, det körs ju racing i sverige så det där som Peter var inne på, att SVEMOs besiktingspersoner följer regelboken till 100% enligt filosofin att "allt är förbjudet som inte är explicit tillåtet", fungerar inte och tillämpas inte i praktiken.

Självklart krävs det fingertoppskänsla vid besiktningen för att det inte ska bli helt fel då det perfekta regelverket inte existerar (och tur är väl det då den skulle vara på ett par miljoner sidor för att kunna hantera allt).

Men många av reglerna finns där av en anledning och från officiellt håll är det svårt att å ena sidan kräva att besiktarna följer reglerna och å andra sidan kräva att besiktarna har rimlig fingertoppskänsla.

Juridiken innehåller som bekant inga gråzoner och därför blir det komplicerat.

Problemet uppstår dessutom oftast av att alla inte är med av samma anledning.
Är man där för att tävla vill man ju ha regler som gör att det är någorlunda rättvist.
Är man där för att bara ha kul spelar ett regelverk mindre roll.

Vill man ha någon form av extra försäkring kommer dock alltid vissa säkerhetsregler att finnas.

Självklart krävs det fingertoppskänsla vid besiktningen för att det inte ska bli helt fel då det perfekta regelverket inte existerar (och tur är väl det då den skulle vara på ett par miljoner sidor för att kunna hantera allt).

Men många av reglerna finns där av en anledning och från officiellt håll är det svårt att å ena sidan kräva att besiktarna följer reglerna och å andra sidan kräva att besiktarna har rimlig fingertoppskänsla.

Juridiken innehåller som bekant inga gråzoner och därför blir det komplicerat.

Problemet uppstår dessutom oftast av att alla inte är med av samma anledning.
Är man där för att tävla vill man ju ha regler som gör att det är någorlunda rättvist.
Är man där för att bara ha kul spelar ett regelverk mindre roll.

Vill man ha någon form av extra försäkring kommer dock alltid vissa säkerhetsregler att finnas.
Jag hoppades att jag hade varit tydligare än vad som verkar vara fallet, vi pratar om två olika saker.

Läste precis senaste protokollet på www.svemo.se där står inget om att frågan om avståndet på fotreglagen ens har varit på diskusion, underligt eftersom det ryktesvägen talats om att någon ändring inte kommer att ske.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT