Fråga ang Svemo-regel 4.36 Kontrollreglage

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Håller på att gå igenom reglerna inför kommande sässong.

Insåg precis att jag inte kommer att fixa regel nr 4.36 gälande avståndet från baxaxel till kontrollreglage.

4.3.6 Kontrollreglage
Alla reglage, så som fotpinnar, växel- och bromspedal ska sitta minst 380 mm framför
bakaxeln, gäller inte fordon i Grupp A eller om annat specificeras i respektive klassregler.

Jag missar regeln med hela 140 mm om man skall gå enligt boken.
Skall jag greja 380 mm måste jag bygga om stora delar av ram+kåpor+avgassystem för ny infästning av bakre fotpinnar.

Är denna regel stenhård, eller kan man klara sig ändå?

Tacksam för svar och synpunkter!

Bifogat

• Panzaa_betty61.JPG
    Panzaa_betty61.JPG
    120.6 KB · Visningar: 171
  • Panzaa_betty60.JPG
    Panzaa_betty60.JPG
    97.3 KB · Visningar: 167
Där har du hittat en regel som ingen tänkt på, har själv en Harley sportster som gått i Street Bike i 2 år utan påpekande på detta fel då den har 300mm från bakaxel till fotreglagen. Jag ska ta o kolla med Svemo ifall det är något dom kan ändra, annars e ju regler som ska följas.

Hmm... tack för svaret. Misstänkte nästan att jag skulle få det svaret.
Begriper egentligen inte varför den regeln finns?

Måste vara relaterat till att man inte skall fastna med fötterna i hjulet?

Som sagt kommer att få ett rent helvete med att bygga om hojjen då min sving är så jävla kort som den är :(

Hmm... tack för svaret. Misstänkte nästan att jag skulle få det svaret.
Begriper egentligen inte varför den regeln finns?

Måste vara relaterat till att man inte skall fastna med fötterna i hjulet?

Som sagt kommer att få ett rent helvete med att bygga om hojjen då min sving är så jävla kort som den är :(

du får helt "enkelt" förlänga svingen 140mm:tummenupp

Har varit i kontakt med en i Svemos dragracingutskott så frågan kommer att tas upp på deras nästa möte. Så vi får tåla oss till runt den 20 januari för svar:tummenupp

Last edited:
Grymt!

Tack för hjälpen, får se till att hålla tummarna.

du får helt "enkelt" förlänga svingen 140mm:tummenupp

Kan bli knepigt med tanke på att jag har kardan :arsele
Skämt åsido, jag får lägga ned satsningen i så fall då hojjen blir okörbar om 38 cm regeln gäller. Mina ben är på tok för långa för att jag skall kunna köra.

Trist men sant..

Last edited:
Grymt!

Tack för hjälpen, får se till att hålla tummarna.

Kan bli knepigt med tanke på att jag har kardan :arsele
Skämt åsido, jag får lägga ned satsningen i så fall då hojjen blir okörbar om 38 cm regeln gäller. Mina ben är på tok för långa för att jag skall kunna köra.

Trist men sant..

ja, det är trist...
Du kan få dela med dig lite av dina ben annars, jag är 3 äpplen hög=)

Någon som har info vad som bslutades den 20:e?

Hej igen jag va i kontakt med Kea i Svemos dragracing utskott i tisdags på dagen för jag trodde att mötet va på måndagen, o han sa att han skulle meddela mig efter mötet, har inget hört ännu:mad: Slå du med gärna en signal till dom. Mvh Nizze

Taget!

Tack ändock

Någon klarhet ännu???

OK!

Fick du ngt mer ingående svar varför?
Har fasiken inte hunnit kolla själv.

Regeln består. SVEMO refererar till "amerikanska regler".

Vad det nu betyder, det finns inga gemensamma nationella regler i USA för alla hojar, varje serie har sina egna regler.

AMA Dragbike har iallafall en motsvarande 15-tums-regel för sin Pro Stock-klass. 15 tum är 381mm, i UEM så gäller 380 mm för Pro Stock-hojarna.

Taget!

Då får jag krita min race-satsning i så fall.
En komplett ombyggnation av hojjen är knappast aktuell.
Trist att det skall falla på en sån skitgrej :(

Ge inte upp! Detta e en regel som Svemo har satt, det är 2 arrangörer hitills som kommer att köra 2 rena biketävlingar utanför Svemos flagg Malmö Bike Open o Tallhed Bike Open. I Malmö garanterar jag att du ska få köra med din cykel som den är, och det skulle förvåna mig om du blir stoppad på Tallhed då vi har ett samarbete. Vi jobbar för förarna och arrangörer inte emot, problem e till för att lösas:-)

Hej Yrpärra Nils!!

regler är ju till för att följas! besiktningen kommer att vara som svemos regler vid besiktning. Så det som inte står i svemos bok är EJ tillåtet. Jag är själv tekniker och besiktar hojar och skotrar!!
Vi kommer att vara hårdare på reglerna i år, så jag skulle själv bygga om för man kanske klarar en besiktning men kanske fastnar i nästa och inte får köra.....och det skulle vara sorgligt, eller hur?

Men läs lite här om Orsa och du ser att SBF och Svemo är inblandade!!

http://msdr.se/div_info_filer_2010/msdr2010_3_nov.pdf

Självklart skall regler följas, men när de är skapade utan hänsyn till olika cyklars uppbyggnad blir det hela lite snedvridet. Jag kan inte flytta reglagen framåt till "laglig" plats då mina motorkåpor sitter i vägen. Min sving är kort som attans p.g.a. kardan.
Detta innebär också att svingen inte kan förlängas.

Grattis svemo! Man har med andra ord omöjliggjort det för custom hojjar med kardan att deltaga. Det tycker jag låter som en bra regel!

Får väl köra Pro Twin Bike i så fall, där lär jag dock bli konsant förnedrad med tanke på effektskillnaden.

Just my cup of tea

Ge inte upp!
Du som bor i Tullinge har mindre än 1 timmes resa till Kjula.
Där kommer det i sommar att finnas flera tillfällen att köra "prova på"
Jag skulle bli väldigt förvånad om någon skulle slå ner på dina fotpinnar
i det sammanhanget.
Björn

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden