Fråga ang. straff på bakhulsåkning

Rigge skrev:
Snacka om att säga bort sig, du hade ju precis sagt att det va en olyckshändelse.
Tyckte inte jag sade bort mig nånstans egentligen. Jag vet att jag gav honom det, men det är inget erkännande över huvud taget... Ett relevant försvarsinlägg då han precis sagt "För det är ju bara så onödigt om det kommer ut barn eller djur i vägen" och när jag sa det tittade vi båda på vägen vi stod på: Helt öde från trafik och människor.
Jag tyckte jag skötte situationen rätt bra i sammanhanget mot den griniga irriterade polisen.
Det löste ju sig bra, ellerhur? :6surkart

om ja hade vart snuten så hade ja misstänkt dig omgående när du råkade försäga dig "jag väljer mina ställen med omsorg" eller nått liknande du skrev

:)

wdac skrev:
om ja hade vart snuten så hade ja misstänkt dig omgående när du råkade försäga dig "jag väljer mina ställen med omsorg" eller nått liknande du skrev

:)
Ja, väljer mina ställen att trycka lite på lite, vilket jag redan sa tidigare till honom... "den reser sig rätt lätt, och jag var lite för fiskt på rullen kanske"...

Vem som helst fattar väl att man köper en sporthoj för att köra fort. Att säga så är väl inte direkt en AHA-upplevelse för polisen. Tror snarare att man klarar sig bättre genom att visa självdistans och ödmjukhet som i fallet ovan.
Det har alltid räddat mig innan.

Kay skrev:
Ja, väljer mina ställen att trycka lite på lite, vilket jag redan sa tidigare till honom... "den reser sig rätt lätt, och jag var lite för fiskt på rullen kanske"...

Vem som helst fattar väl att man köper en sporthoj för att köra fort. Att säga så är väl inte direkt en AHA-upplevelse för polisen. Tror snarare att man klarar sig bättre genom att visa självdistans och ödmjukhet som i fallet ovan.
Det har alltid räddat mig innan.
aahhh då förstår ja situationen bättre :)

Kay skrev:
Stämmer, och det betyder att dommen är prejudicerande då det är första gången det tagits upp i domstol = Lagligt att köra på bakhjulet under förutsättning att man inte bryter mot någon annan trafikregel. Det är iaf vad jag kommer hävda den dagen jag blir tagen för det.
Fel!
Endast Hovrättsdomar blir prejudicerande o inte ens det är säkert alla gånger(sa min Adv)

Har blivit ertappad av farbror blå ett par ggr i eskilstuna.,.. dom e ganska lugna här... fått lite varningar oså... :tummenupp

Garpe skrev:
Har blivit ertappad av farbror blå ett par ggr i eskilstuna.,.. dom e ganska lugna här... fått lite varningar oså... :tummenupp

eeh? jaha?

Gustav1 skrev:
Angående rödljuskörning, från polisens hemsida: "Fört fordon mot rött ljus, motordrivet fordon utom moped klass II: 1 200 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor."

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html

Det som står angivet här är bötesbeloppen. Inte huruvida körkortet ryker eller inte. Körkortsindragning är en påföljd UTÖVER bötesbeloppet, som länsstyrelsen beslutar om.
Din länk anger bara eventuella bötesbelopp, inte huruvida körkortet ska återkallas eller ej. Se även http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19770477.htm

§16 punkt 4:
"
Återkallelse
(...)
4. om körkortshavaren i annat fall vid förandet av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan från trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig regel, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
(...)
"

Slutdiskuterat.

straffknull med slak är det som gäller, inget annat.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul