Fråga ang regga mc med lägre kw!

Med polisens system de har haft på prov senaste året (om jag inte minns fel, kan ha varit ett halvår med) och som nu ska installeras i ytterligare en hel drös polisbilar så behöver de inte ens knappra in regnumret någonstans, en kamera läser av regskylt, datorn kollar om den är skattad, besiktigad, stulen, om ägaren har körkort för fordonet osv. Observera delen med "Har ägaren körkort för fordonet". Om något av detta inte stämmer så dyker det upp på skärmen i polisbilen o piper o blinkar lite.
Gissningsvis är det framförallt trafikpolisens bilar som kommer ha det systemet, men tror du på allvar att du aldrig kommer att köra förbi en trafikpolis?

Skaffa en 400sportis och lär dig köra på riktigt, eller annan hoj du faktiskt får köra. Jag är trött på att sponsra sådana som dig med mina försäkringspremier.

ANPR heter systemet.
http://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2014/mars/ANPR--Polisens-nya-ogon-i-trafiken/

Märkligt, alltid trott det berodde på dom som faktiskt utnyttjar försäkringen som gjorde att den höjdes:rolleyes:

Det är inte ersättningen för hojen som är dyr för försäkringsbolagen. Det är ersättning för skador på person och andra ägodelar som är svindyra vid allvarliga skador. Trafikförsäkringen omfattar väldigt mycket för allting utom den egna hojen (samt stöld).

Som TS skriver i sitt första inlägg: han tänker köra olagligt och undanber kommentarer som moralkakor med mera. Stryp inte, dom vet, polisen har nog koll, det låter som slöseri med pengar samt besiktningsmannen lär nog undra varför en 22åring stryper en hoj som man inte får köra på någon annan behörighet än A oavsätt strypt eller ej (såvitt jag vet så har väl Abeg "upphört" nu?). Försäkra den för va de nu kan kosta? 18-20 papp per år kanske i din ålder Ej avställingsbar då, (de kostade iaf en gsxr K1 (600a) på mig när jag kollade i våras och var 23, bor på landet, helt skadefri samt prickfri) kanske mer, jag vet inte riktigt, de hände en hel del efter jag fyllde 24 på premien eller så är det bara att de är höst som försäkringsbolagen ger andra priser för mig? (fylde 24 i somras).

Knepet är väl att köra med vett o förstånd så du både slipper hamna i olyckor men även inte dra till dig någon uppmärksamhet ifrån polisen så slipper du nog bli stannad. Körde i vintras mina föräldras Sprinter i gbg med flera polis bilar bakom mig då o då, jag körde den i tro om att den inte va avställd men de fick jag info om hemma av mina föräldrar en vecka senare efter jag hade kört. ingen som stannade mig inte, körde bara lugnt o fint (som jag alltid kör bilar).

Hur som: om du har bestämt dig och inte tänker ändra dig, följ mina råd och bli inte en av statistiken, om du tänker om så kan du kolla på några fräna hojar som du kan styla om rätt fränt om du har ork och ideer.
Suzuki GSXF 600 (vet ej om 750n går?)
Yamaha FZR 600 (omkring 1990)
Som någon annan skrev FZ6 med 78hk, vitt jag hört så finns de "R6" kit till dom så man bygger om dom så dom iprincip ser ut som R6or, såg något forum för 1-2 år sedan när jag kollade runt i dom tankarna.
*Dom gamla Goa 400cc RR maskinerna Kicks ass! kolla på youtube om du vill få dig en uppfattning, en sådan kan du köra järnet ut på svenska vägar utan att de går nå in i helvte fort Direkt, för mig är de körupplevelsen i de hela som är kul, och det är inte alltid hastigheten avgör ;) ljud(slip-on) + lite små axx här o där e gött på små krokiga vägar! :yoparty

Lycka till TS!

Det är inte ersättningen för hojen som är dyr för försäkringsbolagen. Det är ersättning för skador på person och andra ägodelar som är svindyra vid allvarliga skador. Trafikförsäkringen omfattar väldigt mycket för allting utom den egna hojen (samt stöld).
Kanske fel ordval men räknade in detta i "utnyttjar".

Tidigare när så var säkert risken att polisen brydde sig om att kolla om du verkligen hade behörighet att köra hojen begränsad. Dock så håller dom ju på och inför automatiska kamerasystem i bilarna som kollar upp fordonets status samt om ägaren har behörighet för fordonet vilket medför att risken att åka fast om man gör som du skriver ökar rätt ordentligt.
Du kan aldrig regga en såpass ny R6 eller cbr 600 så att du får köra den vilket leder till att polisens system ofelbart kommer att flagga upp att du inte har behörighet att köra fordonet. Och då kommer dom att kolla upp det.
Så jag skulle säga "låt bli". (vilket i och för sig var min åsikt även tidigare också då det ofelbart leder till problem med rättsystemet, försäkringar mm om det händer något och man kört ett fordon man inte har behörighet till.)

skaffa en hoj som du har behörighet att köra istället så slipper du dom problemen.
Åker du dit så kan det bli så att du får indraget körkort och inte för köra alls och beroende på hur fort dom inplementerar systemet i bilarna så kan den risken vara rätt stor.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti