Fråga ang nyrenoverad topp utan kamöverfall ( kawa zxr 750 -89)

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tjenare.

Har ev gjort en rätt stor miss. Renoverade en topp som jag hade liggandes till min zxr 750 som inte hade några kamöverfall. Tänkte ta dom som sitter på motorn nu så man bara kunde skifta topp men har fått reda på att det kan bli problem med att byta kamöverfallen då dom är matchade med toppen. Stämmer detta? är ju riktigt synd om man måste slänga toppen i skroten pga kamöverfallen saknas och att den är helt nyrenoverad. vet någon i så fall om det går att ta ut dom nya ventiltätningarna utan att dom går sönder?

Tacksam för svar
 
Ja, överfallen bearbetas tillsammans med topplocken, dom är således unika för just den toppen.

Med det sagt kan jag även meddela att jag själv vid enstaka tillfällen flyttat överfall mellan topplocken utan problem, dock aldrig alla på en gång.
 
Ja, överfallen bearbetas tillsammans med topplocken, dom är således unika för just den toppen.

Med det sagt kan jag även meddela att jag själv vid enstaka tillfällen flyttat överfall mellan topplocken utan problem, dock aldrig alla på en gång.

okey. frågan är ju hur man ska göra då. känns ju riktigt surt att inte kunna använda den som är renoverad men annars är de väl bara att bita i de sura äpplet och fixa i ordning den andra
 
okey. frågan är ju hur man ska göra då. känns ju riktigt surt att inte kunna använda den som är renoverad men annars är de väl bara att bita i de sura äpplet och fixa i ordning den andra

Jag skulle nog påstå att det bara är att bita och grina.

Men vill du så prova flytta ett överfall i taget och känn i hålet så det inte bildas en kant mellan överfall/topp. Känns alla bra så kan du ju prova, men hoppas inte för mycket.

Med renoverat, menar du nya styrningar och säten?
 
Y
Jag skulle nog påstå att det bara är att bita och grina.

Men vill du så prova flytta ett överfall i taget och känn i hålet så det inte bildas en kant mellan överfall/topp. Känns alla bra så kan du ju prova, men hoppas inte för mycket.

Med renoverat, menar du nya styrningar och säten?

Okey får kolla på de då. Allting är nytt förutom styrningar och avgasventiler
 
Gör som dom gamla motormekanikerna på -30talet. (Eller när det nu var...?)
Montera på dom felaktiga, eller för trånga överfallen, med "Märkfärg/tusch" på. Vrid försiktigt kamaxeln och demontera igen överfallet och kontrollera om märkfärgen nött igenom. Ta ett "skavstål" och bearbeta ytan som färgen blivit bortnött på. Upprepa tills märkfärgen inte har blivit bortnött.
Är man orolig för att ett överfall är för stort. Planslipa försiktigt överfallet på en slipduk liggandes på en planskiva.
Med lite tålamod och nogranhet, så.... :tummenupp
 
Som sagt är dom borrade i hop med toppen.
Men visst går det att lösa.
Ur med ventilerna så kammen är lös i lägena och så får du mäta med Plasticguage.
Hur du ska få det att funka ser du ju ovan men det kommer nog aldrig bli perfekt men det kan funka bra...
 
har fått kollat upp lite ang toppen nu och det är bara bita ihop och fixa den andra toppen. tack så mycket för alla snabba svar ändå:)
 
Brukar gå att hona / brotcha

Rätt vanligt på räjstoppar att dom slår sig vid svetsning och kräver lite handpålägg efter detta

Kolla med Bohlin ( mattebusa.se )
 
Tänkte på en sak som bör fungera tror jag läste det nånstans för många härans år sen, skaffa andra överfall, lämna in toppen på vet i tusan vad det heter så dom slipar in överfallera efter rätt lägen så det blir rätt avstånd.

Låter lite små dyrt i mina öron :huvet

Man vill inte få det för tajt, den smällen åkte jag på en gång & den nöpp snabbare en man han blinka när motorn starta & dog lika snabbt, gjorde en fuling & slipade varje överfall & underfall i toppen & smörjde på nytt med olja & skruvade ihop allt, bad till Motor guden, vred om nyckeln, motorn startade, jag blunda en stund men den fungerade kanonbra, flera tusen mil senare ångar motorn på som en racer med turbon sugandes fortfarande :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top